دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

خطبه ها ی حضرت فاطمه (س) در بستر بیماری

آبروی ما بود از آبروی فاطمه...................... سرمه ی چشم مَلک شد خاک کوی فاطمه

بشکند دستی که سیلی زد به روی فاطمه......... بشکند پایی که بشکست پهلوی فاطمه 

گرشود قسمت که گیرم چادر خاکی او....................... در همان دم میدهم جانم برای فاطمه!


با تسلیت شهادت بانوی دو عالم به همه شیعیان و شیفتگان آن حضرت 


خطبه ها ی حضرت فاطمه (س) در بستر بیماری

ابن قتیبه در کتاب الامامة و السیاسة ص14، و نیز محمد بن یوسف گنجى شافعى در باب 99 کفایه الطالب آورده اند که حضرت زهرا(علیها السلام) خطاب به آن دو نفر فرمودند:

«انّى اشهد اللّه و ملائکته أنّکما أسخطانى و ما ارضیتُمانى لئن لقیت النبىَّ لأشکونّکما».

خداوند و ملائکه او را شاهد و گواه مى گیرم که شما دو نفر (ابابکر و عمر) مرا به غضب آوردید و رضایت مرا فراهم ننمودید. اگر پیغمبر را ملاقات کنم از شما شکایت خواهم کرد.

و نیز ابن قتیبه در کتاب الامامةوالسیاسة ص14 مى نویسد: حضرت زهرا (علیها السلام) خطاب به ابوبکر فرمود:

«واللّه لَأَدعُوَنَّ علیکَ فى کلّ صلاة اُصلّیها»

به خدا سوگند در هر نمازى که بخوانم تو را نفرین مى کنم .

آیا از این وضوح کلام ، دلیلى روشن تر لازم است!

ز دیگر مصادرى که گواه بر خشم و غضب حضرت زهرا(علیها السلام) بر آنان است خطبه ایشان در مسجد است. که مصادر اهل سنّت خطبه مذکور ضبط شده است. (درقدیمیترین نسخه در کتاب بلاغات النساء،نوشته ابوالفضل احمد بن ابى طاهر مروزى متولد 204 ومتوفاى 280 هجرى است که حاوى خطبه هاى بلیغ زنان عرب است بلاغات النساء صص 23 و24 چ بیروت و ابن ابى الحدید ،شرح نهج البلاغه ج 4 ص78و المناقب ،احمدبن موسى که سند آن منتهى به عایشه است و السقیفه ،ابوبکر احمدبن عبدالعزیز جوهرى که از بزرگان اهل سنت است ودر کتابش به سندهاى مختلف این خطبه را نقل کرده است. ) همان محلى که در صدر اسلام مکان دادخواهى و احقاق حق بوده حضرت پس از آن که از همه کس مأیوس شدند براى جلوگیرى از انحراف حکومت و گمراهى مردم و نیز براى اتمام حجّت با شیخین با لباسى با وقار در میان عدّه اى از بانوان بنى هاشم با شکوه و جلال وارد مسجد شدند و در محل مخصوصى قرار گرفتند و خطبه اى بلیغ و فصیح ایراد کردند که ما قسمتهایى را که شاهد بحث است را به طور اجمال مى آوریم:

حضرت ابتدا آهى کشیدند که حاضران را به گریه انداخت، پس از سکوت جمعیت شروع به حمد و ثناى الهى کردند و گواهى به رسالت پیامبر و اشاره به رنجهاى و زحمات ایشان و مجاهدتها و تلاشهاى حضرت على (علیه السلام)کرده و فرمودند: «چون پیامبر وفات کرد نفاق در میان شما آشکار شد و کالاى دین بى خریدار، هر گمراهى دعوى دار و هر گمنامى سالار و هر یاوه گویى در کوى و برزن در پى گرمى بازار» .

در ادامه ضمن اشاره به ایجاد بدعت و تباهى و ظلم و گمراهى در دین خطاب به مهاجر و انصار کرده و به هتک حرمت خویش و سکوت آنان تصریح کرده و مى فرمایند:

«ویهاً معشر المهاجرین أ اُبتَزُّ ارث أبى؟... یأبن أبى قحافه، أفى کتاب اللّه أن ترث اباک و لا ارث أبى؟ لقد جئتَ شیئاً فریّا، فدونکما محطومةَ مرحوله، تلقاک یوم حشرک...».

«واى بر شما اى مهاجرین، این حکم خداست که میراث مرا بربایند و حرمتم را نگیرند؟! و شما از من حمایت نکنید و بشنوید و ساکت بمانید ([8]) اى پسر ابى قحافه (ابوبکر) آیا در کتاب خداست که تو از پدرت ارث ببرى و من از پدرم ارث نبرم، عجب افتراء بزرگى و چه بدعتى است که در دین مى گذارید مگر از داور روز رستاخیز خبر ندارید( و نمى هراسید)؟!

اکنون تا دیدار آن جهان این ستور آماده و زین بر نهاده (خلافت و فدک) تو را ارزانى و وعده گاه ما روز قیامت... آن روز ستمکار رسوا و حق ستمدیده بر قرار خواهد ماند به زودى خواهید دید که هر خبرى را جایگاهى و هر مظلومى را پناهى خواهد بود

 

سپس ایشان رو به مرقد شریف پیامبر (صلى الله علیه وآله) مى کنندو مى فرمایند:

قد کان بعدک انباء و هنبثه لو کنت شاهدها لم تکثر الخطب

انا فقد ناک فقد الارض و ابلها و اختلَّ قومک فاشهدهم و لا تغب

أبدت رجالَ لنا نجوى صدورهم لمّا نصیت و حالت دونک التراب

تجهمتنا رجال و استخفّ بنا لمّا فقدت و کل الارثِ مغتصب

«اى پیامبر همانا بعد از تو اخبار غائله هایى به وقوع پیوست که اگر تو بودى و حضور داشتى حادثه و مصیبت زیاد نمى شود»

«یا رسول اللّه همانگونه که زمین باران خود را از دست مى دهد ما تو را از دست دادیم و قوم و گروه تو پراکنده شدند، تو شاهد باش و آنان را نادیده نگیر»

«مردانى که کینه و دشمنى خود را نسبت به ما پنهان کرده بودند هنگامى که تو رفتى و خاک فاصله انداخت آشکار ساختند»

«از هنگامى که فقید گشتى از میان ما رفتى مردانى به ما یورش آورده و ما را حقیر و کوچک شمرده و تمامى ارث را به یغما بردند» ([9])

آیا این کلمات دلیل بر مصائب و رنجهاى وارده بر حضرت زهرا(علیها السلام) بعد از وفات پدر بزرگوارشان نیست! در اثر این مصائب و لطمات در بستر بیمارى قرار گرفتند و هنگامى که خبر به زنان مهاجر و انصار رسید شاید براى جبران و کاهش اشتباهات مردانشان به عیادت آمدند و از احوال حضرت پرسیدند؟ حضرت در پاسخ به این سؤال فرمودند:

«قالت: اصبحتُ و اللّه عائفة لدینا کنّ، قالیةً لرجالکنّ»

«به خدا سوگند صبح کردم در حالى که از دنیاى شما بیزارم و بغض مردان شما در دلم جاى گرفت

آیا این سخنان، سخنان کسى نبود که پیامبر (صلى الله علیه وآله) درباره اش فرمود: من به شادى اش شادمان هستم و در ناراحتى او ناراحت...

واز طرفى در کتب اهل سنت آمده است که پیامبر(صلى الله علیه وآله) در مورد حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام)فرمودند:

«فاطمةُ بضعة منى، فمن أغضبها، أغضبنى »

لازم است که باز بگوئیم علامه امینى در جلد 7 کتاب الغدیر صفحه 232 نام شصت تن از علماى اهل تسنن را ذکر کرده اند که این حدیث را در کتب خویش آورده اند. ([10])

ویا اینکه «ان اللّهَ تبارک وتعالى یغضبُ لِغضب فاطمة ویرضى لرضاها»([11])

ونیز «من غضبت علیه ابنتى فاطمة غضبتُ علیه ومن غضبتُ علیه غضب اللّه »([12])

چه شده است که حال آن بانوى بزرگوار اینگونه سخن مى گویند و اینچنین نارضایتى خویش را اعلام مى کنند! آیا بهانه اى و ابهامى براى کسى در طول تاریخ باقى مى ماند؟!

پس بنابر آنچه خود اهل سنت به آن اقرار دارند غضبناک بودن حضرت زهرا (علیها السلام)از آنان در مورد آزار و اذیت قرار گرفتن ایشان از جانب شیخین و تابعین آنان مسلم است وبنابر احادیث صحیح السند که متفق بین علماى اهل سنت است اذیت وآزار حضرت زهرا (علیها السلام) ،اذیت وآزار رسول خدا(صلى الله علیه وآله) ودر نتیجه اذیت وآزار خدا را به دنبال داردو هر کس که اطلاع اندکى از آیات قرآن داشته باشد، نتیجه خواهد گرفت:

اولاً اذیت وآزار حضرت زهرا (علیها السلام) که همان اذیت وآزار پیامبر (صلى الله علیه وآله) است ،باعث غضب الهى ودور شدن از رحمت خداوند در دنیا وآخرت مى گردد.

«ان الذین یؤذون اللّه ورسوله لعنهم اللّه فى الدنیا والآخرة واعدّلهم عذاباً مهینا.»(احزاب :57)

آنانکه خدا ورسول اورا به عصیان ومخالفت آزار واذیت مى کنند خدا آنها را در دنیا وآخرت لعن کرده (واز رحمت خود دور فرموده )بر آنان عذابى خوار کننده مهیا است .

«والذین یؤذون رسول اللّه لهم عذابٌ الیم.»(التوبه :61)

وبراى آنان که رسول خدارا اذیت کنند، عذاب دردناکى است .

وثانیاً هر کس که مورد غضب الهى واقع شود گمراه است .

چرا که «ومن یحلل علیه غضبى فقد هوى» (طه 81 )

وهر کس مستوجب خشم من گردید همانا خوار وهلاک خواهد شد.

وثالثاً هر کس که مورد غضب الهى واقع شود را نمى توان دوست ویاور قرار داد چونکه خداوند مى فرماید :

«یا ایهاالذین آمنوا لا تتولّوا قوماً غضب اللّه علیهم.»(ممتحنه :13)

اى اهل ایمان هرگز قومى را که خدا بر آنان غضب کرده یار ودوستار خود نگیرید .

یعنى اینکه بدستور خداوند نباید آنان را که خدا ورسول مورد غضب قرار داده اند دوست داشت چرا که خدا ورسول، به غضب فاطمه (علیها السلام) غضبناک وبه آزار واذیت او خشمناک مى شوند .

درپایان متذکر مى شویم نارضایتى هاى حضرت صدیقه طاهره (علیها السلام) از شیخین بیشتر ازاین موارداست که از آن جمله مى توان به ماجراى غصب فدک ومخفى بودن قبر ایشان اشاره کرد واز آنجا که بحث پیرامون آن بسیار است از آوردن آنها در این مقاله خوددارى مى کنیم .

براستى چرا تنها دخت رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) با فاصله اى اندک ،شبانه، با دلى پردرد به دیدار حق مى رود وتا کنون نیز مزارش مخفى مانده است؟! آیا این سند زنده اى از مصائب ومظلومیت هاى ایشان نمى باشد؟!


«, style=/p /span style=

اهم مطالب و سوالات درس ۱۵دین و زندگی ۳ کتاب سال ۹۰

درس پانزدهم -پیوند مقدس

«زیباترین و حساس ترین تصمیم زندگی ،  انتخاب همسر و آغاز زندگی مشترک است».

پیامبر اکرم (ص) فرمود:     ما بنی بناء فی الاسلام احب الی الله من التزویج  در اسلام هیچ بنایی نزد خدا محبوب تر از ازدواج نیست.

انتخاب همسر و مسئولیت آینده

-        طبق مقررات اسلامی رضایت کامل زن و مرد برای ازدواج ضروری است.

-        اگر عقدی به زور انجام گیرد ،  باطل است و مشروعیت ندارد.

-        انسان در امر ازدواج اختیار کامل دارد و این اختیار مسئولیت را است و لازمه انتخاب درست همسر تسلط بر شور و احساس جوانی است.

-        انسان باید در امر ازدواج به نداهای خیرخواهانه عقل پاسخ داده و از روی احساس و شور جوانی تصمیم نگیرد.

حضرت علی (ع) می فرماید: حب شی ءٍ یُعمی و یُصمّ (علاقه شدید به چیزی آدمی را کور و کر می کند) مضمون حدیث این است که وقتی انسان چیزی را زیاد دوست بدارد ، عیب های او را نمی بیند و نمی شنود. (یعنی فقط محاسن طرف مقابل مدنظر قرار می گیرند). وعقل به حاشیه می رود  و فریاد های خیر خواهانه او شنیده نمی شود.

دلیل ضروری بودن اذن پدر در ازدواج دختران:

-  دختران دارای لطافت روحی و ظرافت های عاطفی هستند.

-  دختران به دلیل حیاء وعزت نفس قوی در ازدواج پیش قدم نمی شوند (همیشه درخواست ازدواج از طرف پسر است).

-  لطافت روحی دختران هنگامی که در فضای محبت و علاقه جنس مخالف قرار گیرد امکان نادیده گرفتن بعضی کاستی های پسران زیاد است.

چون پدر بر احساسات خود غلبه دارد و دارای تجارب فراوان و شناخت کامل از جنس مرد است می تواند با توجه کامل عاقلانه تصمیم بگیرد و به راهنمایی و حفاظت از حریم دختر بپردازد.

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه پیشوایان دین ( اولین سنگ بنای خانواده انتخاب همسر است )

-      اصالت خانوادگی

-      با محبت بودن

-    ایمان و اعتقاد به خدا

-      غیور بودن

-     قدرت اداره زندگی و تدبیر آن

-     محبت به رسول خدا و اهل بیت (ع) داشتن

-      سلامت جسمی و فکری

 -    زیبایی و مورد پسند بودن

-     عقل و درایت (فهیم بودن)

-      خوش سابقه بودن در اخلاق

-    علم و دانش

-       قناعت در بهره مندی از مال و ثروت

-      عفیف بودن

-      اهل کار و تلاش بودن

راه های شناخت همسر  متناسب با فرهنگ اسلامی

-      تحقیق از محل زندگی در محل کار در مورد خانواده و موقعیت اعضای خانواده همسر

-      شناخت دوستان همسر و کسانی که با او معاشرت دارند.

-       تحقیق درباره روحیات  همسر در محیط کار یا محیط تحصیل

-      معاشرت دو خانواده با هم

-      مشورت با افراد قابل اعتماد و کاردان

-      گفتگو در جلسات حضوری و طرح نظریات و دیدگاه ها درباره موضوعات مختلف

یک نکته: تحقیق در مورد همسر آینده باید در چهار چوب معیارهای الهی صورت گیرد و معاشرت و دوستی های قبل از ازدواج که منشاء هوس دارند آثار زیانباری دارد ، چون در این معاشرت ها معمولا احساسات بر هر دو نفر غلبه دارد و هر طرف سعی دارد خود را بهتر از آنچه هست نشان دهد تا محبوب دیگری واقع شود ، بنابراین این دوستی ها و معاشرت ها به شناخت درست در مورد همسر منجر نمی شود و معمولا بیشتر این معاشرت ها به سستی رابطه و جدایی می انجامد.

زمان ازدواج:

-        ازدواج برای رفع نیازهای طبیعی و پاسخ گویی به قانون خلقت است.

-     عدم ازدواج به موقع و عدم پاسخگویی به موقع به این نیازها اختلالات و مشکلات خاص خود را دارد و آسیب های جبران ناپذیر روانی اخلاقی و اجتماعی وارد می سازد.

-          آمادگی برای ازدواج نیازمند دو بلوغ است.

بلوغ جنسی  و بلوغ عقلی (که مدتی پس از بلوغ جنسی ایجاد می شود)

-         قاعدتا نباید بین بلوغ جنسی و عقلی و زمان ازدواج تاخیر بیفتد.

-         به خاطر همین پدر و مادران باید با کنار گذاشتن رسوم غلط و پندارهای باطل فرزندان را به ازدواج تشویق و مقدمات آنرا فراهم آورند.

-         پیامبر اکرم (ص) در این رابطه می فرماید: کسی که ازدواج کند نصف دین خود را حفظ کرده است و برای نصف دیگر از خدا پروا داشته باشد.

-     پیامبر اکرم (ص) در حدیثی دیگر می فرماید: مقدمات ازدواج را برای فرزندان فراهم کند تا خداوند اخلاقشان را نیکو و در رزق و روزی آنها توسعه دهد و عفاف وغیرت آن ها را زیاد گرداند.

-         امام صادق (ع) نیز می فرماید: دو رکعت نماز متاهل برتر از هفتاد رکعت نمازی است که شخص مجرد می خواند.

با توجه به موارد گفته شده انسان باید تا می تواند در امر ازدواج تاخیر نیندازد و پدران و مادران هم موظفند تمام مقدمات لازم را به موقع برای فرزندانشان فراهم آورند.

-         مسئولین جامعه هم موظفند با برنامه ریزی صحیح به تدریج از شمار مشکلات بکاهند و امکان ازدواج به موقع را فراهم آورند.

فواید ازدواج به موقع:

-      شادابی و نشاط.

-      خوش رویی و خوش خلقی.

-      سلام جسمی و روحی.

-       کاهش فشار جنسی.

-      رشد طبیعی.

-       کاهش روابط نامشروع.

-       احساس رضایت درونی

-      کاهش آسیب های اجتماعی و روانی.

-       تعادل در حالات و رفتار.

عواقب رفع نیازهای جنسی در قالبی غیر ازدواج:

-  لذت آنی برخواسته از گناه ، روح انسان را پژمرده می سازد.

-  این افراد برای فرار از این پژمردگی به افراط در گناه کشیده می شوند.

-  دائما بر تشنگی آنها در گناه افزوده می شود و بی قراری شدت می گیرد.

برخی از مشکلات سر راه ازدواج جوانان:

-      نیاز به مسکن

-      هزینه های ازدواج و تامین خانواده

-      طولانی شدن زمان تحصیلات دانشگاهی

-      توقعات غیرضروری و برخی آداب و رسوم غلط

-      رقابت ها و چشم و هم چشمی ها و خانواده ها

-      الگو قرار ندادن روش پیشوایان دین و بی توجهی به راهنمایی آنان.

برخی از این مشکلات توسط مسئولین جامعه و برخی دیگر بوسیله والدین حل و فصل می گردد اگر زوجین هم در مسیر فراهم نمودن زندگی سالم اندکی تلاش کنند انشاءالله زندگی خوب و سالمی را برای خود به ارمغان خواهند آورد.

سوالات متن درس 15 همراه با پاسخ

1-     یکی از زیباترین تصمیم های زندگی را نام ببرید؟ ص188 خ1-2

2-    آیا می توان کسی را به زور عقد کرد؟ ص191 خ1-2

3-   برای انتخاب درست در امر ازدواج باید چگونه عمل کرد ؟لازمه چنین انتخابی چیست؟ص191 پ2 خ2-4

4-    سخن امام علی (ع) که " حب شی یعمی ویصم" علاقه ی شدی به چیزی آدمی را کور وکر می کند. مربوط به کدام حالت جوانان در امر ازدواج است؟ص191 پ2 خ3-4

5-    چرا پبشوایان دین از ما خواسته اند که در موردهمسر آینده با پدر ومادر خود مشورت کنیم؟ ص191 پ3 خ 2-4

6-    آیا پدر ومادر می توانند نظرات خود را به فرزندانشان تحمیل کنند. ص191 پ4 خ1-3

7-    چرا اذن پدر برای ازدواج دختر الزامی است؟ ص 191 پ5 خ1-5

8-   اولین قدم برای تشکیل خانواده چیست ؟ چرا؟ص192 - خ1-3

9-    از نظر قرآن مهمترین معیارهمسر شایسته چگونه باید باشد؟ چرا ؟  ص192 پ 2 خ1-3

10-  آیا معاشرت هایی که منشاء آن هوس های زود گذر است برای شناختن همسر نتیجه بخش است؟  ص193 پ1 خ3-8

11-  راه های متناسب با فرهنگ اسلامی برای شناخت همسر آینده کدامند؟ص193 شماره های 1-6

12- اگر به نیاز طبیعی ازدواج به موقع پاسخ داده نشود چه مشکلاتی در پی دارد؟ ص194 خ4-7

13-ازدواج به موقع چه فوایدی به دنبال دارد؟ ص194 خ6 -7

14- اگر کسی بخواهد در قالبی غیر از ازدواج به نیاز جنسی خود پاسخ دهد به چه وضعی گرفتار می شود؟ص194 پ3 خ1-5

15- آمادگی زیستی وروحی ازدواج نیازمند چند بلوغ است؟ ص194 پ آخر خ1-3

16- پیشوایان دین برای جلوگیری از فاصله افتادن بین لبلوغ جنسی وعقلی در جوانان چه توصیه ی به پدران ومادران می کنند؟ ص 195 پ 1 آخر خ 5 با رنگ سبز

17- پیامبر در باره حفظ دین با ازدواج چه فرموده اند؟  چه ییامی از این حدیث به دست می آید . ص195خ سبز

18- پیامبر در باره فراهم کردن امکان ازدواج دختر وپسر چه فرمودند؟ ص195 خ سبز

19- اما صادق نماز شخص متاهل را برتر از چه می داند؟ ص195 خ سبز آخر

20- چاره اندیشی  در باره مشکلات ازدواج به موقع برعهده چه کسانی است؟ ص195 خ16 -18

21- برخی از مشکلاتی را که جوانان در آستانه ازدواج با آن روبرو هستند را نام ببرید؟ ص195 شماره 1- 6

 

dir=p class=sans-serif2