دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

نفرات برتر امتحان قوه مدارس لنده

اسامی دانش آموزان برتر در امتحان قوه از دروس اول تا سوم   

نام و نام خانوادگی

نمره

کلاس و پایه

مدرسه

یاسین قاسمی

۲۰

سوم تجربی

علامه حلی

شیرزاد آسودی

۲۰

سوم تجربی

علامه حلی

کامیاب علیزاده

۱۸

سوم تجربی

علامه حلی

صدراله پوزن

۱۸

سوم تجربی

علامه حلی

 

نام و نام خانوادگی

نمره

کلاس و پایه

مدرسه

فرشاد مونه زاده

۲۰

دوم تجربی

علامه حلی

محمد سعادت بخش

۲۰

دوم تجربی

علامه حلی

بهمن مرادی

۲۰

دوم تجربی

علامه حلی

مسعود ضرغامی

۱۹.۵

دوم تجربی

علامه حلی

یاسین کریمیزاده

۱۹.۵

دوم تجربی

علامه حلی

فرزاد محمدی

۱۹.۵

دوم تجربی

علامه حلی

رحیم عزیزی

۱۹.۵

دوم تجربی

علامه حلی

دانیال نجاتی

۱۹

دوم تجربی

علامه حلی 

 

نام و نام خانوادگی

نمره

کلاس و پایه

مدرسه

امین پرهیز

۲۰

دوم برق

خوارزمی

یاسین خواس

۱۹

دوم برق

خوارزمی

محمد یزدانی

۱۹

دوم برق

خوارزمی

کامل خردمند

۱۸.۵

دوم برق

خوارزمی

نام و نام خانوادگی

نمره

کلاس و پایه

مدرسه

افشین کریمی

۱۷

دوم کامپیوتر

خوارزمی

کورش مهربانیان

۱۵

دوم کامپیوتر

خوارزمی

صابر محمدی

۱۴.۵

دوم کامپیوتر

خوارزمی

نام و نام خانوادگی

نمره

کلاس و پایه

مدرسه

پیمان علیزاده

۱۹

دوم نقشه باکامپیوتر

خوارزمی

آرش خرم روز

۱۷

دوم نقشه باکامپیوتر

خوارزمی

آرش رزمه

۱۶

دوم نقشه باکامپیوتر

خوارزمی

فرشاد خبیره

۱۵.۵

دوم نقشه باکامپیوتر

خوارزمی

ساسان صالحی

۱۵

دوم نقشه باکامپیوتر

خوارزمی

بهنام خلیلی

۱۵

دوم نقشه باکامپیوتر

خوارزمی

نام و نام خانوادگی

نمره

کلاس و پایه

مدرسه

فهیمه حق پرست

۱۹

اول عمومی

 الزهرا(س)

نگار دانایی

۱۸

اول عمومی

الزهرا(س)

سارا حسینی

۱۷.۵

اول عمومی

الزهرا(س)

ربابه خورند

۱۷.۵

اول عمومی

الزهرا(س)

شیما تقی پور

۱۷

اول عمومی

الزهرا(س)

هاجر تقوایی

۱۷

اول عمومی

الزهرا(س)

 

نام و نام خانوادگی

نمره

کلاس و پایه

مدرسه

سیما پوزن

۲۰

سوم تجربی

الزهرا(س)

فاطمه عظیمی فر

۱۹

سوم تجربی

الزهرا(س)

رقیه شکوفه

۱۸.۵

سوم تجربی

الزهرا(س)

 

نام و نام خانوادگی

نمره

کلاس و پایه

مدرسه

یاسمن رحیمی

۱۷.۵

سوم انسانی

الزهرا(س)

سعید کاظمی

۱۶

سوم انسانی

الزهرا(س)

عاطفه غلامشاهی

۱۶

سوم انسانی

الزهرا(س)

اهم مطالب و سوالات درس پنجم (۵)دین و زندگی اول متوسطه

 

درس پنجم : تو را چگونه بخوانم ؟

1. وجود خدا برتر از هر خیال و اندیشه است .

2. او را چنانکه شایسته است نتوان شناخت زیرا خرد هیچ معلول و مخلوقی نمی تواند به علت و خالق خود احاطه پیدا کند .

3. اگر اندیشه انسان از احاطه بر ذات خداوند محروم است پس او را از راه آیات و نشانه هایش باید شناخت .

4. هر جمال و جلالی که در عالم است نشانه ای از جمال و جلال اوست .

5. اوصاف خداوند برتر از همه کائنات است زیرا او خالق و دیگر چیزها مخلوقند او کمال بی نهایت است و آنها متناهی .

6. تنها صاحب اختیار عالم و منبع همه کمالات عالم خداست .

7. هیچ چیز از خود استقلالی ندارد موثر در هستی تنها خداست و همه متکی به او هستند .

8. انسان به کسی عشق و محبت دارد که همه کمالات را دارا باشد . خداوند دارای همه کمالات می باشد پس تنها او سزاوار عشق و پرستش می باشد . 

. اسماء و صفات خدارا که در این درس آمدهاست :.

برتر از خیال علت پروردگار صاحب خوبی ها خالق سرچشمه ی نور اقیانوس بیکرانه کامل نامحدود جاویدان مالک حقیقی غنی حمید مدبر مأوای بی پناهان یار دادخواهان هادی آرام جان بهترین مقصود محبوب تر از هر محبوب همدم غریبان سامان بخش هر پریشان. 

 

اندیشه و تحقیق :درس پنجم ص53

1-اسماء و صفات خدا را که در سوره دی توحید ، سوره ی حمد ،آیات 255 و 256 سوره ی بقره وآیه ی چهارم سوره ی آل عمران آمده است در جدولی مانند جدول زیر بنویسید .

ردیف

سوره

اسم وصفت

1

توحید

الله – احد – الصمد

2

حمد

الله – رب – رحمن – رحیم – مالک

3

255 بقره

الله – الحی – القیوم – العلی – العظیم -

4

256 بقره

الله – سمیع – علیم

5

4 آل عمران

الله – عزیز – ذوانتقام

2- در جدول زیر در یک طرف آیاتی از قرآن کریم و در طرف دیگر عبارت هایی از درس نوشنه شده است مشخص کنید که مضمون هر عبارت با کدام آیه مناسبت دارد ؟

1. وخلق کل شی فقدره تقدیرا

۴-چگونه از تو غافل باشم ؟ وقتی که با منی          

2. ایاک نستعین

۳-به درگاه چه کسی جز تو پناه برم ؟        

3. قل اعوذبرب الفلق

۲-از چه کسی جز تو مدد طلبم ؟                       

4. نحن اقرب الیه من حبل الورید

۶-بی تو هیچ اند فقیرند بی تو بانیستی قرینند         

5. قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین

۵-حیات طیبه ای به ما کرامت فرما که با یاد تو و به سوی تو زندگی کنیم                                 

6. کل من علیها  فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام

۱-اندازه ها را تو مقدر داشته ای و بهره ی هر موجودی را تو معین کرده ای                      

سوالات درس پنجم:


 ۳ ُمضمون کدام عبارت با آیه ی زیر مطا بقت دارد؟   "    ایا ک نستعین     "

الف- به درگاه چه کسی جز تو پناه برم      ب- از چه کسی جز تو مد د طتبم .

  ج- از چه کسی جز تو روزی بخواهم .

۴-     چرا خداوند مانند مخلوقات نیست؟

۵-     آیه ی زیر با کدام عبارت منا سبت دارد؟  

 "کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام "

الف- به درگاه چه کسی جزتو پناه ببرم ب- بی تو هیچ اند فقیرند بی تو با نیستی قرینند      

                   ج-از چه کسی جز تو مدد طلبم.                                                                                                                          

۶-راه آشنایی با خدا و شناخت بیشتر او چیست؟ و این آ شنایی چه تاثیری در زندگی ما دارد؟


۱ چرا خداوند را آنگو نه که شا یسته است نمی توان شنا خت ؟ استدلال کنید . 
۲ 
چرا انسان نیازها و خواستهای خود را از خدا می خواهد؟ توضیح دهید.

اهم مطالب و سوالات درس پنجم ( ۵)دین و زندگی سوم متوسطه

درس پنجم  - تداوم رسالت بوسیله امامت

پیامبر اکرم در میان مردم 3 وظیفه مهم داشت:

2-      دریافت و ابلاغ وحی               2- تعلیم و تبیین تعالیم دین   3-ولایت ظاهری                        

هنگامی که پیامبر اکرم از دنیا رفت با توجه به تکامل دین  ،  نیاز به وحی در جامعه وجود نداشت     ولی در مورد دو وظیفه دیگر پیامبر ،  باید بعد از او  افرادی معصوم باشند که بتوانند بدون اشتباه و خطا  ،  تعالیم دین را تعلیم دهند (مرجعیت علمی) و زمام امور مردم را در دست داشته باشند (ولایت ظاهری ) وهمچنین  واسطه فیض الهی که به وسیله ولایت معنوی اعمال می گردد در جامعه تعطیل نشود.

این افراد به عنوان نگهبانان دین بعد از پیامبر همان امامان معصوم علیهم السلام  هستند که به عترت مشهور می باشند

ضرورت شناخت امام :

پیامبر اکرم (ص) در یک حدیث  ضرورت شناخت امام   را این گونه بیان می کند :

من مات  ولم یعرف امام زمانه مات میتهً جاهلیه  ،

هر کس بمیرد و امام  زمان خودش را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است

تعیین امام :

در  این قسمت به احادیثی اشاره می شود  که در آنها  پیامبر اکرم  صراحتا جانشین خودش را معرفی کرده است

نام حدیث یا آیه

متن حدیث یا آیه

ترجمه

پیام – چگونگی اثبات امامت علی ( علیه السلام)

حدیث یوم الدار

(یوم الانذار)

این حدیث پس از گذشت سه سال از بعثت در مراسم دعوت40 تن ازخویشاوندان پیامبر  بیان شده است

هما

ا این (علی ) ، برادر من ، وصی و جانشین من در میان شما خواهد بود، فرمانش را بشنوید و از او اطاعت کنید

پیامبر اکرم در اولین شبی که تمام خویشاوندان را در خانه خود دعوت به دین می کرد ، اولین کسی که به او ایمان آورد را به جانشینی انتخاب کرد و او کسی نبود جز علی

ع)

آیه ولایت

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ رَکِعُونَ

ولی شما تنها خدا ورسول او وکسانی که ایمان آوردند وکسانی که نماز بر پا می دارند وصدقه می دهند در حالی که رکوع می کنند

ü      هنگامی که علی(ع) در مسجد انگشتر خود را به فقیر بخشید این آیه نازل شد  و پیامبر با شتاب به سوی مسجد آمد و ولایت و سرپرستی جامعه بعد از پیامبر را برای علی(ع) تثبیت کرد.

ü      این جریان یک معیار و ملاک برای ولایت پس از پیامبر مشخص کرد

آیه تطهیر

إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً

همانا خدا اراده کرده که دور گرداند ازشما اهل بیت پلیدی و ناپاکی را وشما را کاملا پاک وطاهر قرار دهد

ü      هنگامی که پیامبر اکرم در خانه  ام سلمه  ، علی (ع) و همسرش فاطمه و فرزندان آن ها امام حسن و امام حسین را در زیر عبا جمع کرد آیه تطهیر نازل شد

ü      این آیه نشانه ای شد بر طهارت و پاکی و معصومیت از گناه و پلیدی های اهل بیت علیهم السلام

حدیث جابر

وقتی آیه شریفه « یا ایها الذین آمنوا  اطیعوا الله  و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم   ای مومنان  اطاعت کنید از خدا و رسول و اولی الامر» نازل شد  ، جابر ابن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم در مورد اولی الامر پرسید که چه کسانی هستند و پیامبر اکرم اسامی 12 امام را به ترتیب برای جابر بیان فرمود. و تکلیف  همه را برای پیروی از امامان شیعه مشخص کرد.

- پیامبر در این حدیث فرمود که امام پنجم  محمد بن علی در تورات به باقر معروف است

- در این حدیث پیامبر بیان می دارد که امام دوازدهم هم نام و هم کنیه اوست

حدیث منزلت

انت منی بمنزله هارون من موسی الا اَنَّه لا نبی بعدی

نسبت ت

به من مانند نسبت هارون است به موسی با این تفاوت که بعد از من  پیامبری نخواهد آمد

پیامبر اکرم(ص) به علی(ع) فرمود:تو برای من مانند هارون به موسی هستی یعنی همان طور که هارون جانشین موسی  بود تو هم جانشین من هستی.

( وقتی خداوند موسی را مأمور مبارزه با فرعون کرد  ، آن حضرت  از خداوند در خواست کرد که هارون را پشتیبان و شریک او قرار دهد)

حدیث ثقلین

انی تارک  فیکم الثقلین

کتاب الله  و عترتی  اهل بیتی  و ما تمسکتم بهما  لن تضلوا ابدا

و انهما  لن یفترقا  حتی یرد ا  علیّ الحوض

من دو چیز گران بها را  در میان شما باقی می گذارم :  کتاب خدا و عترتم اهل بیت را  تا وقتی به این دو تمسک جوئید  هرگز گمراه نمی شوید

و این دو هیچ گاه از هم جدا نمی شوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند

ü      با توجه به حدیث ثقلین قرآن و اهل بیت لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

ü       چون قرآن همیشگی است وجود امام معصوم در کنار آن همیشگی خواهد بود.

ü       هرکس به قرآن و اهل بیت تمسک جوید هرگز گمراه نمی شود.

ü       قرآن و اهل بیت هیچ گاه از هم جدا نیستند.

ü       این آیه بیان گر پیوند مستحکم بین قرآن ومعصومین است.

ü      این آیه سند پاکی و طهارت و معصومیت ائمه اطهار (ع) است

ü      حضرت زهرا جزء اهل بیت است  و مانند دیگر معصومین از مقام عصمت برخوردار است

آیه ابلاغ

یَأَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ‏

ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت به تو نازل شده ابلاغ کن و اگر این کار را انجام ندهی رسالت را تمام نکرده ای و خداوند تو را از گزند مردم حفظ خواهد کرد و خداوند کافران را هدایت نخواهد کرد

(این آیه در روز هیجدهم ذیحجه در محل غدیر خم بر پیامبر نازل شد و خدا ماموریت ابلاغ و اعلان ولایت علی(ع) را به او واگذار کرد)

ü      این آیه  در حجه الوداع(آخرین حج پیامبر) نازل گردیده است.

ü      رکن اصلى اسلام، امامت و حکومت است. «وان لم‏تفعل فما بلّغتَ رسالته»

ü       با توجه به آیات قرآن تعیین علی(ع) به امامت مردم به اندازه تمام دین و تکمیل دین بوده است. و ان لم تفعل  فما بلغت رسالته

ü      خداوند می دانسته ممکن است از مردم نافرمانی کنند به همین دلیل به پیامبر فرمود تو را حفظ خواهم کرد

ü       منظور از کلمه (مولی)در حدیث سرپرست و اولی به تصرف است.

ü      خداوند با دستور به پیامبر او را موظف به تعیین جانشین علی (ع) کرده است.

ü      حضرت علی(ع)و 11 فرزندش جانشینی پیامبر را به عهده دارند.

ü      این حدیث را حدود 110 نفر  از صحابه  بدون واسطه نقل کرده اند

ü      حدیث غدیر توسط  350  نفر از محدثین اهل سنت روایت شده است

هر که را باشم منش مولا و دوست      ابن عم  من ، علی مولای اوست

حدیث غدیر

من  کنت مولا ه  فهذا  علیٌّ مولاه

هر کس  من ولی و سرپرست  اویم  علی نیز  ولی و سرپرست اوست

سوالات متن درس 5 دینی 3 کتاب جدید

1.      چرابعد از پیامبر(ص) اسلام به ارسال وحی وکتاب آسمانی جدید نیازی نیست؟ یا چرا نبوت پایان یافت؟ ص613.      چه کسی می تواند مقام عصمت را در پیامبر(ص) وجانشین وی تشخیص دهد؟ ص62پ  خ3 -5

1.      چرابعد از پیامبر(ص) اسلام به ارسال وحی وکتاب آسمانی جدید نیازی نیست؟ یا چرا نبوت پایان یافت؟ ص61 پ 2  خ 1  با وجود قرآن و ...

2.      چرا باید مسولیت های پیامبر(ص) به جز دریافت وابلاغ وحی به پیشوایی عالم ومعصوم واگذار شود؟ ص61 پ  3 خ2 تا 4 از با گذشت زمان .....

4.      چرا نیاز به امام پس از پیامبر(ص) بیشتر احساس می شود.؟ص 64  پ 4 خ 1 تا آخر

5.      چرا پیامبر(ص) خدا در کنار قرآن از میراث گرانقدر خود عترت (اهل بیت) سخن گقته است؟چون همانطور که قرآن و پیامبر لازم و ملزوم یکدیگرند و از هم جدا نمی شوند قرآن و اهل بیت نیز با هم هستند و همانگونه که قرآن همیشگی است وجود معصوم در کنار آن نیز همیشگی می باشد .

6.  پیامبر(ص) در باره ضرورت شناخت امام چه فرمودند؟ ص61 متن حدیث وترجمه - من مات و...

7.  چه کسی می تواند مقام امامت را تشخیص دهد؟چرا؟چگونه؟ ص 62 خ 6 تنها کسی که می تواند...

8.  چرا پیامبر(ص) از ابتدای دعوت خود جانشین معین کردند؟  به لحاظ اهمیت مساله امامت وجانشینی ورساندن این نکته به مردم که دعوت ایشان جریانی مستمر است ونبوت از طریق مسیر امامت ادامه خواهد یافت.

9.  پیامبر(ص) در معرفی امام در مراسم دعوت از خویشان چگونه علی (ع) را معرفی کردند؟ ص63 خط  سبز  

10.  آیه ولایت ، ولایت چه کسانی را ثابت می کند؟خدا و پیامبر و کسانی که در رکوع صدقه می دهند

11.  در جریان نزول آیه ولایت قرآن چه معیاری را برای ولایت تعیین کرد ؟پیامبر(ص) چه کسی را مصداق ان معرفی کرد؟ ص63 خ آخر

12.  چرا رسول خدا مصداق کسی را که در رکوع صدقه داد برای مردم معرفی کرد؟ ص63 خ آخر

13.  پیامبر(ص) اسلام اهل بیت خود را چه کسانی می داند؟ وچه دعایی در حق انها می کند؟ ص64شماره 3 خ2-5

14.  ایه تطهیر در باره چه کسانی نازل شد؟ آیا همسر پیامبر جزو اهل بیت می باشد؟ص64 متن آیه وترجمه .علی(ع) حضرت زهرا، امام حسین وامام حسن (علیهم السلام). خیر پیامبر فرمودند :خ سبز

15.  بعد از نزول آیه تطهیر پیامبر برای معرفی اهل بیت به مردم چه کردند؟ ص 64خ آخر تا 65 خ اول

16.  سه پیام برای آیه تطهیر بنویسید؟ ص64   استخراج پیام 1و 2 3

17.  جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر(ص) در باره چه چیزی سوال کردند/؟ پیامبر جانشینان خود را چگونه معرفی کردند؟ ص 66 ش 4 خ 2 و قسمت سبز ص 66 و 67

18.  منزلت علی (ع) نزد پیامبر(ص) چگونه است؟ص 68 ش 6 خ سبز حدیث و ترجمه

19.  حدیث ثقلین را بنویسیدوترجمه کنید؟ص67

20.  چهار پیام برای حدیث ثقلین بنویسید. ص 68 استخراج پیام ش 1 تا 4

21.  پیامبر(ص) حدیث غدیر را کی و کجا بیان کردند؟ص 69 خ 1 تا 5

22.  با تامل در آیه 67 مائده به چه نکاتی پی می بریم؟ ص 69 پیام آیات 1 تا 3

23.  رسول خدا پس از آن که مردم تایید کردند که خدا وپیامبر(ص) بر همه ولایت دارند چه فرمودند؟   ص 70  حدیث " من کنت......

24.  سخنان پیامبر(ص) در واقعه غدیر از جهت سلسله راویان حدیث چگونه است؟ص 70 پ 3 خ 1-3

25.  دانشمندان و تاریخ نویسان اهل سنت این حدیث را چگونه نقل کرده اند.؟ ص 70 پ 3 خ 3-4

26.  آیا بعد از رحلت ییامبر(ص) زمامداری مسلمین به امام علی (ع) رسید؟خیر ص 70 پ 4 خ 1-3

27.  آیا اطاعت از حضرت زهرا(س) واجب است؟ بله ص70 بند "د"    

اهم مطالب و سوالات درس چهارمم ( ۴)دین و زندگی دوم متوسطه

 

درس چهارم دین و زندگی 2 ( خود حقیقی )  

ابعا وجود انسان عبارتند از :

               - بعد جسمانی

               - بعد روحانی

      -« ثابت بودن خود » و « رویاهای صادقه » اثبات کننده ی بعد روحانی وجود انسان هستند .

      -« من » و « هویت » انسان ثابت است و مستقل از جسم اوست .

      . روح ثابت است یعنی این که تجزیه و تحلیل نمی پذیرد و فرسوده و مستهلک نمی شود

      . در رویای صادقه انسان از زمان حال و مکان خود خارج می شود که این دلیلی بر بعد روحانی وجود انسان است

      . ویژگیهای روح یا بعد روحانی وجود انسان :

              - توانایی انتخاب و تصمیم گیری دارد .

              - جاودانگی را طلب می کند .

              - به دنبال کمالات بی نهایت و نا محدود است .

              - کرامتها یا رزایل اخلاقی را کسب می کند.

              - اگر به کرامت اخلاقی آراسته شد ،مقرب درگاه خدا می گردد.

              - اگر به رذیلتها تن داد تا اعماق جهنم سقراط می کند . 

 . وجود انسان از دو بعد جسمانی و روحانی تشکیل شده است .

          -  بعد جسمانی و مادی انسان ، مانند سایر جسم ها و مواد 

                      دچار تجزیه و تحلیل می شود

                      سرانجام فرسوده و متلاشی می گردد

                      به مکان خاص و زمانی خاص نیازمند و محدود است .

        -  بعد روحانی و غیر جسمانی انسان :

                     -  تجزیه و تحلیل نمی پذیرد ،

               -   متلاشی نمی شود و به همین جهت ، بعد از مرگ بدن باقی می ماند و آگاهی و حیات خود را از دست نمی دهد .

               -   آگاهی های انسان ، قدرت اختیار و تصمیم گیری ، عواطف و احساسات و اخلاق ، همه مربوط به این بعد از وجود انسان است .

- دو دلیل برای اثبات وجود بعد روحانی انسان وجود دارد : 1) ثابت بودن خود . 2) رویاهای صادقه

            -  گرچه انسان در طول زندگیی حالات و تصورات گوناگونی پیدا می کند ، معلوماتش تغییر می کند و اخلاقش عوض می شود ، اما در میان همه ی این تغییرات و تحولات ، یک محور ثابت و یک حقیقت تغییر ناپذیر دارد که به پشتوانه ی آن می گوید : اخلاق من تغییر کرده یا افکار من عوض شده است . زیرا در همه ی این قضایا ، « من » یک حقیقت ثابت و پابرجاست و من به «غیرمن» تبدیل نشده است .

           -  . تبدیل نشدن «من» به «غیرمن» ، وجود بعد روحانی انسان را ثابت می کند و به آن ثابت بودن خود می گویند .

          -  وقتی می گوییم روح ثابت است ، منظور این است که «من» یا «روح» تجزیه و تحلیل نمی پذیرد و فرسوده و مستهلک نمی شود و به چیز دیگری تبدیل نمی گردد ؛ مانند مواد جسمانی بدن نیست که جای خود را به مواد دیگر دهد . چرا که اگر چنین اتفاقی بیفتد ، این «من» جدید را نمی توان همان «من» قبلی دانست .

          -  ثبات هویت ما ناشی از ثبات اندام های ما نیست . دیده ایم که برخی از انسان ها قسمت هایی از بدن خود را در حادثه ای از دست می دهند ، اما نه خودشان و نه دیگران ، هیچ گاه احساس نمی کنند که قدری از هویت و «من» او کم شده باشد و این نشان می دهد که ثبات هویت و «خود» ما ناشی از ثبات اندام های ما نیست .

           -  بعضی از خواب ها ، خبر از حوادث گذشته یا رویدادهای آینده می دهند یا ویژگی های مکانی را بیان کنند که شخص بیننده ی خواب هرگز آن جا را ندیده است . بنابراین ، انسان در این قبیل خواب ها ، از ظرف زمان یا مکان خود خارج می شود و ره زمانی در گذشته یا در آینده می رود و یا در مکانی که تا به حال نرفته ، قرار می گیرد .

تبدیل نشدن «من» به «غیرمن» ، وجود بعد روحانی انسان را ثابت می کند و به آن ثابت بودن خود می گویند

وقتی گفته می شود «من» و «روح» انسان ثابت است ، برخی گمان می کنند که مقصود این است که روح آدمی دچار هیچ تغییری نمی شود . خیر ، چنین نیست . روح آدمی تغییرات بسیاری می پذیرد . اگر مؤمن و نیکوکار باشد ، روز به روز بر کمالاتش افزوده می شود و اخلاق نیکو در او شکل می گیرد و اگر راه گناه را پیش گرفته باشد ، روز به روز زشت تر و آلوده تر می شود . به همین ترتیب ، اگر به دنبال کسب دانش باشد ، با گذشت زمان از جهل بیرون می آید . انسان بی ایمان نیز وقتی به ایمان می رسد ، دگرگونی عمیقی دراو پدید می آید .

از ویژگی های روح یا بعد غیر جسمانی وجود انسان : - توانایی انتخاب و تصمیم گیری دارد . - جاودانگی را در می یابد و آن را طلب می کند . - به دنبال کمالات بی نهایت و نامحدود است . - کرامت ها یا رذایل اخلاقی را کسب می کند . - اگر به کرامت های اخلاقی آراسته شد ، مقرب درگاه خدا و مسجود و فرشتگان می شود . - اگر به رذیلت ها تن داد ، تا اعماق جهنم سقوط می کند . 22. در صورتی که روح انسان کرامت ؛ یا رذایل اخلاقی را کسب کند و به کرامت های اخلاقی آراسته شود ، مقرب درگاه خدا و مسجود فرشتگان می شود .  

سوالات درس 4 دین و زندگی 2 متوسطه

1-                 ابعاد وجود انسان را نام ببرید ؟

2-                 ویژگیهای بعد جسمانی انسان را بنویسید؟

3-                 ویژگیهای بعد روحانی انسان را بنویسید؟

4-                 دانشمندان نشانه ها و دلایلی برای اثبات بعد روحانی انسان بیان کردند آنها را نام ببرید؟

5-                 تبدیل نشدن من به غیر من بیانگر چیست؟

6-                 آیا روح انسان تغییر می کند توضیح دهید؟

7-                 اگر کسی قسمتی یا عضوی  از بدن خود را در حادثه ای از دست دهد چه تأثیری در ُ من ُ یا شخصیت او دارد ؟

8-                 رویاهای صادقه یعنی چه و نشان دهنده چه چیزی است ؟

9-                 به چه دلیل شخصیت انسان وابسته به جسم مادی نیست ؟

سوالات تستی :

- گزینه های صحیح را انتخاب نمایید؟     الف: خوابهای با صحنه های آشفته و بی اساس بیانگر چیست؟

  الف) موضوع مهم             ب) خستگی          ج) حالت عمیق           د) حوادث آینده

- خداوند گوهر وجود انسان را با حقیقتی ملکوتی به نام ...................سرشت.

  الف) روح                        ب) جسم             ج) کرامت              د) قدرت تفکر و تعقل

- آیه شریفه ((اِنّی خالق بشراً من طین فَاِذا سَوَّیتُهُ ونفخت فیه من روحی)) بیانگر کدام بُعد انسانی است؟

الف﴾جسمانی        ب﴾روحانی          ج﴾جسمانی وروحانی                      د﴾هیچ کدام

- کدام یک از موارد زیر ازویژگی های بُعد جسمانی انسان نیست ؟

الف﴾دچار تجزیه وتحلیل نمی شود      ب﴾فرسوده ومتلاشی می شود       ج﴾محصور به زمان ومکان است           د﴾دچار تغییر می شود

- کدامیک از ویژگی های بُعد غیر جسمانی نیست؟

الف﴾اختیار          ب﴾عواطف          ج﴾تحلیل پذیری                 د﴾ثبوت وتغییر ناپذیری

- اینکه انسان دارای یک سری ویژگیهای اخلاقی خاص است ناشی از چیست؟

الف﴾ثبوت روحی      ب﴾ثبوت منیت انسان     ج﴾شخصیت پایدار       د﴾موارد بوج

- حقیقت ثابت انسان وابسته به کدام بعد انسان است؟

الف﴾جسمانی ب﴾کالبد مادی                   ج﴾غیر مادی                    د﴾عقل انسانی

- به چه دلیل شخصیت انسان وابسته به جسم مادی نیست؟

الف﴾چون ماده تغییر ناپذیر است                          ب﴾چون ماده دچار تغییروتحول می شود

ج﴾چون همیشه شخصیت غیر قابل تغییر است         د﴾چون شخصیت انسان هم یک بعد مادی غیر از جسم انسانی است

- اینکه انسان کارهای خود را در50 سال پیش به خودش نسبت می دهد ناشی از چیست؟

الف﴾ثبات در قیافه ظاهری                     ب﴾چهره انسان بالندگی تغییر همان چهره قبلی است

ج﴾ثبات شخصیت                                د﴾(( من )) انسان هیچ گاه ثابت نیست

- کلیه قوانین ومقررات جامعه بر پایه چیست؟

الف﴾ همه انسانها در شخصیت انسانی مثل هم هستند             ب﴾پذیرش((من)) ثابت

ج﴾پذیرش ((من))انسانی به عنوان شخصیت تغییرپذیر   د﴾پذیرش روح محدود به زمان ومکان انسانها

- اگر شخصیت انسان وابسته به جسم مادی باشد یعنی ............

الف﴾درطول عمر عوض نمی شود                 ب﴾بارها ددر طول زندگی عوض می شود

ج﴾شخصیت انسان تغیر پذیر نیست    د﴾تغییر فقط مربوط به امور مادی است و شخصیت انسان ثابت است

- کدامیک از ویژگی های روح نیست؟

الف﴾تغییر معنوی              ب﴾تجزیه وتحلیل    ج﴾مستهلک نشدن             د﴾مورد ب و ج

- انسان در خواب .........

الف﴾از ظرف مکان وزمان خارج نمی شود                 

ب﴾انسان در خواب باشد یا نباشد قادر نیست از ظرف  مکان وزمان خارج شود

ج﴾از ظرف زمان ومکان خارج می شود     د﴾خارج شدن از زمان ومکان مخصوص خواب اولیاء خداست          

- کدام بعد انسان در عالم قیامت مقرب درگاه الهی ومسجود فرشتگان می شود ؟

الف﴾جسمانی                    ب﴾جسمانی وروحانی با هم              ج﴾روحانی           د﴾بُعد انسانی

اهم مطالب و سوالات درس چهارم ( ۴)دین و زندگی سوم متوسطه

 

  

درس چهارم دین و زندگی ۳ – گستره رسالت پیامبر

پیامبر اکرم در میان مردم 3 وظیفه مهم داشت:

1-     دریافت و ابلاغ وحی               2- تعلیم و تبیین تعالیم دین

3-ولایت ظاهری

هر کدام از آیات زیر بیانگر یک یا چند وظیفه پیامبر است

قلمرو رسالت  ( وظایف پیامبر ص )

برنامه ها پیامبر  برای هدایت  مردم و انجام رسالت الهی شامل سه قلمرو  می شد  که  تفصیل آنها در زیر   دسته بندی شده است :

v     دریافت و ابلاغ وحی

ü      پیامبر تمام قرآن را به طور کامل دریافت و به مردم می رساند.

ü      تدوین کامل قرآن کریم برعهده پیامبر(ص)بود. ( او  مُدَوِّن قرآن بود)

ü      حفظ نگهداری قرآن به دو طریق انجام می شد :

الف)حافظان وحی : کسانی که قرآن را حفظ می کردند.

ب)کاتبان وحی : نویسندگان وحی        -    اولین و برترین کاتب وحی علی (ع) می باشد.

v     تعلیم و تبیین تعالیم دین (مرجعیت علمی)

ü      پیامبر اکرم وظیفه تفسیر و تبیین قرآن را به عهده داشت.

ü      گفتار  و رفتار پیامبر اولین و معتبرترین مرجع علمی فهم آیات قرآن است.

ü      مسلمانان تمام احکام دین را مطابق روش پیامبر اکرم(ص) انجام می دهند.

ü      اولین و بزرگترین معلم قرآن پیامبر اکرم(ص) است.

ü

v     ولایت ظاهری( ایجاد حکومت اسلامی )

ü      ولایت ظاهری بر جامعه به منظور پیاده کردن قوانین اسلام و اجرای احکام است.

ü      پیامبر اکرم(ص) به محض ورود به مدینه با حمایت مردم حکومت اسلامی تشکیل داد.

ü      حدیث امام محمد باقر (ع): بنی الاسلام علی خمس  علی الصلوه و الزکاه والصوم والحج  والولایه  و لم یناد بشیءٍ کما نودی بالولایه اسلام بر پنج پایه استوار است: 1- نماز 2- زکات 3- روزه 4- حج   5- ولایت  که مهم ترین آنها ولایت است.

-         یعنی وقتی ولایت و حکومت اسلامی تشکیل شد ، فرصت اجرای احکام دیگر مثل نماز و روزه  و ... فراهم می آید

دلایل ضرورت حکومت اسلامی  در جامعه اسلامی :

الف  ) جامعیت دین اسلام : دین اسلام جامع تمام احکام فردی و اجتماعی است که تنها راه اجرای کامل آن در جامعه ایجاد یک نظام حکومتی اسلامی است.

ب ) ضرورت پذیرش ولایت الهی و دوری از طاغوت: ولی و سرپرست حقیقی انسان ها خداست و حاکمیت در نظام شرک و حاکمیت کسانی که فرمان می دهند درحالی که خدا آنها را تعیین نکرده است و فرمانشان نشآَت گرفته از فرمان الهی نیست ،طاغوت نامیده می شود

-  پذیرش ولایت الهی  از ثمرات بزرگ ایجاد حکومت اسلامی است.

-  بر تمامی مسلمانان واجب است که سرپرستی طاغوت را نپذیرند چون  پیروی از طاغوت بر مسلمانان حرام است

-  مسلمانان  باید به ولایت و سرپرستی خدا تن دهند و لازمه این سرپرستی حکومت نماینده خدا است.

ج )  ضرورت اجرای احکام دین اسلام: داشتن نظام حکومتی ، ابزار و شیوه ای است برا برپایی هدفی به نام احکام  دین

اجرای احکام دین مانند ایجاد عدالت و خمس، زکات و ... تنها با ایجاد حکومت اسلامی امکان پذیر است.

ولایت  معنوی

ولایت معنوی  ، عنایت ویژه خداوند به بندگان خاص است که آنها می توانند بر دل و قلب مومنان تاثیر بگذارند و آنها را هدایت کنند و یا واسطه فیض و رحمت و برکت به مخلوقات و بندگان خدا می شوند و یا می توانند در طبیعت تصرف کرده و معجزات انجام دهند.

چند نکته در مورد ولایت معنوی:

ü      ولایت دو نوع است :  ولایت عام – که همگانی و برای همه مردم است و ولایت خاص- که  مخصوص کسانی است که به مراحل بالای ایمان رسیده اند.( مومنان واقعی)

ü      خداوند خالق و ولی و سرپرست حقیقی تمام موجودات  است

ü      خداوند نفس و روح انسان ها را سرپرستی می کند و از تاریکی ها به سوی نور می برد.

ü      بر اساس ولایت معنوی پرده های حجاب از جلو چشم کنار می رود و شخص عالم ماوراء طبیعت را مشاهده می کند.

ü      بر اساس ولایت معنوی ، پیامبر واسطه فیض و رحمت و برکت به  مخلوقات و تجلی بخش اسماء و صفات خداست.

ü      سرپرستی مخلوفات بر اساس ولایت معنوی به پیامبر واگذار می شود.

ü      بر اساس ولایت معنوی پیامبر روح و جان مومنان را پرورش می دهد.

ü      آموزش معنوی و باطنی دیگران توسط پیامبر از برکات ولایت معنوی است.

ü      برترین و والاترین قلمرو رسالت ولایت معنوی است.

ü      بهره مندی از هدایت معنوی که نتیجه ولایت معنوی است  به درجه ایمان و اخلاص در عمل بستگی دارد.

ü      این که علی (ع) می فرماید : رسول خدا بابی از علم به روی من گشود  که از آن هزار باب دیگر گشوده می شد  ، این ناشی از ولایت معنوی پیامبر  اکرم است  ، چون او واسطه خیرات و برکات  مادی و معنوی به انسان ها است.

ü      به خاطر ولایت معنوی پیامبر است که است که او نزد خدا جایگاهی دارد که حتی برای فرشتگان نیز دست یافتنی نیست و مومنان به بهره مندی از هدایت معنوی چشم باطنشان باز می شود و پرده های عالم غیب کنار می رود و مرتبه ای از این ولات را درک می کنند .

سوالات متن درس 4 دینی 3 با پاسخ

 1-      برنامه هدایت الهی ورسالت پیامبر جند قلمرو را در بر می گرفت؟ ص 51و 52 شماره عنوان های  1-2- 3

2-      کاتبان وحی وحافظان وحی چه کسانی بودند؟ص52 شماره 1 خ 1-3

3-      تنظیم وتدوین آیات وسوره های قرآن کریم توسط چه کسانی انجام می گرفت؟ ص52 شماره 1 پ2 خ1-4

4-      در عصر پیامبر وظیفه تفسیر وتبیین قرآن کریم بر عهده ی که بود؟ ص 52  شماره 2 خ1 -3

5-      معتبر ترین مرجع واولین منبع علمی برای فهم عمیق آیات الهی که بود؟ص52 شماره 2 خ3-4

6-      چرا اکنون بسیلری از وظایف دینی خود را که در قرآن آده مطابق گفتار ورفتار رسول خدا انجام می دهیم؟زیرا بسیاری از این احکام به صورت کلی در قرآن آمده است وپیامبر جزئیات آن را برای مسلمانان توضیح می داد ویا عملا انجام می داد، تا مردم آن را بیاموزتد.

7-      ولایت ظاهری پیامبر را توضیح دهید.؟ ص52 شماره 3 خ1 -6

8-      پیامبر احکام الهی را در چه ابعادی به اجرا در آورد.؟ ص52 شماره 3 خ5-7

9-      امام با قر (ع) چه چیز هایی را به عنوان پایه های استواراسلام معرفی کرده است؟ ص53(خط سبز)

10-   چرا امام باقر (ع) ولایت را مهمترین پایه اسلام معرفی می کند.؟ ص 53 پ1 خ 1 زیرا...

11-   چرا ولایت وحکومت اسلامی ورهبری جزء احکام بسیار مهم شمرده شده است، وجامعه اسلامی به آن نیازمند است؟ بند الف- ب- ج

12-   اسلام چگونه دینی است؟ ص53 بند الف خ 4 -7

13-   مهمترین بخش زندگی اجتماعی چیست؟ ص53 بند الف خ4 7

14-   چگونه می توان جامعه ایی بر مبنای عدل بنا کرد؟ص53  بند ب 3 این هدف .............نیست.

15-   نمونه ای از احکام قرآن که برای رسیدن به عدالت اجتماعی وضع شده است را نام ببرید؟ ص 54 بند ب خ 1- 2

16-   چرا اطاعت از دستورهای خداوند یا کسانی که او معین کرده است ضروری وواجب است. ص54 بند ج- خ 1- 3

17-   طاغوت کیست ومراجعه به او چه حکمی دارد؟ ص54 پ2 خ1- 3

18-   منظور از قاعده نفی سبیل چیست ؟ ص54 بند د خ 1- 2

19-   چگونه می توان را ه تسلط بیگانگان را بر مسلمانان بست؟ ص54 پ 2 خ2-4

20-   رابطه خداوند با پیامبر اکرم چگونه است؟ ص55 پ2 خ1 -4

21-   ولایت معنوی یعنی چه؟ ص56 پ1 خ1- 5 خداوند لطف...... 10

22-   به واسطه وجود ولایت معنوی در پیامبر ایشان چه توانمندی هایی را دارا هستند؟ ص55 پ2 خ3 4

23-   علی (ع) در باره ی پرورش معنوی خود توسط پیامبر چه فرمودند؟ چگونه چنین چیزی ممکن است ؟ص56 خ9-10