دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

وصیت امام على علیه‏السلام در بستر شهادت

  

شهادت مولی الموحدین حضرت امیراامومنین علی علیه السلام 

 بر عموم مسلمانان تسلیت باد.
 

وصیت امام على علیه‏السلام در بستر شهادت
هنگامى که ابن ملجم – که خدا لعنتش کند – او را ضربت زد حضرتش به حسن و حسین علیهم‏السلام چنین فرمود: «شما را به تقواى الهى سفارش مى‏کنم و اینکه در طلب دنیا بر نیایید گرچه دنیا در طلب شما برآید، و بر آنچه از دنیا محروم ماندید اندوه و حسرت مبرید و حق بگویید و براى پاداش (اخروى) کار کنید و دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید.

شما دو نفر و همه فرزندان و خانواده‏ام و هر کس را که این نامه‏ام به او مى‏رسد سفارش مى‏کنم به تقواى الهى و نظم کارتان و اصلاح میان خودتان، چرا که از جدتان صلى الله علیه و آله و سلم شنیدم که فرمود: «اصلاح میان دو کس از انواع نماز و روزه برتر است.»

خدا را خدا را درباه یتیمان در نظر آرید، هر روز به آنان رسیدگى کنید و حتى یک روز دهان آنان را خالى نگذارید و مبادا در حضور شما تباه شوند.

خدا را خدا را درباه همسایگان در نظر دارید، که آنان سخت مورد سفارش پیامبرتان هستند، پیوسته به همسایگان سفارش مى‏کرد تا آنجا که پنداشتم آنان ارث بر خواهد نمود.

خدا را خدا را درباره قرآن یاد کنید، مبادا دیگران به عمل به آن بر شما پیشى گیرند.

خدا را خدا را درباره نماز یاد کنید که آن ستون دین شماست.

خدا را خدا را درباره خانه پروردگارتان یاد کنید، تا زنده هستید آن را خالى و (خلوت) نگذارید; که اگر این خانه متروک بماند دیگر مهلت نخواهید یافت.

خدا را خدا را درباره جهاد در راه خدا به مال و جان و زبانتان یاد آرید، و بر شما باد به همبستگى و رسیدگى به یکدیگر، و بپرهیزید از قهر و دشمنى و بریدن از هم. امر به معروف و نهى از منکر را رها نکنید که بدانتان بر شما چیره مى‏شوند آن گاه دعا مى‏کنید ولى مستجاب نمى‏گردد.

اى فرزندان عبدالمطلب! مبادا شما را چنان بینم که به بهانه اینکه امیرالمؤمنین کشته شد دست‏به خون مسلمانان بیالایید; هش دارید که به قصاص خون من جز قاتلم را نباید بکشید; بنگرید هر گاه که من از این ضربت او جان سپردم تنها به کیفر این ضربت‏یک ضربت‏بر او بزنید و این مرد را مثله نکنید. (۲) چرا که از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم شنیدم که مى‏فرمود: «از مثله کردن بپرهیزید گرچه با سگ هار باشد.» (۳)

از وصیت دیگر آن حضرت پیش از شهادت و پس از ضربت زدن ابن ملجم ملعون: «وصیت من به شما آن است که چیزى را با خدا شریک مسازید، و به محمد صلى الله علیه و آله و سلم سفارش مى‏کنم که سنت او را ضایع مگذارید. این دو ستون را به پادارید و این دو چراغ را افروخته بدارید، و تا از جاده حق منحرف نشده‏اید هیچ نکوهشى متوجه شما نیست. من دیشب یار و همدم شما بودم و امروز مایه عبرت شما گشته‏ام و فردا از شما جدا خواهم شد. خداوند من و شما را بیامرزد. اگرزنده ماندم خودم صاحب اختیار خون خود هستم و اگر فانى شدم فنا میعادگاه من است، و اگر بخشیدم بخشش مایه تقرب من به خدا و نیکویى براى شماست; پس شما هم ببخشید «آیا نمى‏خواهید که خدا هم شما را ببخشاید؟» (۴) به خدا سوگند هیچ حادثه‏اى ناگهانى از مرگ به من نرسید که آن را ناخوش دارم، و نه هیچ وارد شونده‏اى که ناپسندش دانم; و من تنها مانند جوینده آبى بودم که به آب رسیده، و طالب چیزى که بدان دست‏یافته است; «و آنچه نزد خداست‏براى نیکان بهتر است‏» (۵) و (۶)

از این که فرمود: «به خدا سوگند هیچ حادثه‏اى ناگهانى از مرگ به من نرسیده که…» معلوم مى‏شود که امام علیه‏السلام پیوسته از روى شوق در انتظار شهادت به سر مى‏برده و مى‏دانسته است که آنچه پیامبر راستگوى امین صلى الله علیه و آله و سلم به او خبر داده ناگزیر فراخواهد رسید چنانکه قیامت آمدنى است و شکى در آن نیست و وعده او ترک و تخلف ندارد و آن حضرت با دلى پر صبر در انتظار آن بود و – بنا به نقل گروهى از دانشمندان مانند ابن عبدالبر و دیگران – مى‏فرمود: «شقى‏ترین این امت از چه انتظار مى‏برد که این محاسن را از خون این سر سیراب سازد؟» و بارها مى‏فرمود: «به خدا سوگند که موى صورتم را از خون بالاى آن سیراب خواهد کرد.»

 

با امید به اینکه در این شب لیله القدر شفاعت آقا امیرالمومنین علی (ع)  

شامل حال ما شود انشاء الله تعالی .  

۱۰ دستور اساسی برای روز امتحان

  میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) مبارکباد .  

امتحانات شهریور نزدیک است و لازم است که دانش اموزان عزیزی که در خرداد موفق نشدند 

با پشتکار و برنامه ریزی برای موفقیت در شهریور و بکار گیری دستورات ذیل در امر مطالعه  

تلاش نمایندانشاءالله که موفقیت حاصل میشود.

10 دستور اساسی برای روز امتحان

   ۱ - از تصورها و تجسم‌های منفی پرهیز کنید و پیشاپیش برای بعد از امتحانتان پاداشی تعیین کنید. مثلا به خودتان قول بدهید پس از امتحان فیلمی تماشا کنید یا بروید دیدن یکی از دوستانتان یا...

2- شب قبل از امتحان خوب بخوابید و روز امتحانتان به هیچ‌وجه صبحانه را از قلم نیندازید، یک صبحانه سبک و مناسب.

3- زودتر از موعد در محل امتحان حاضر شوید و از همصحبتی با همکلاسی‌هایی که خودشان خیلی اضطراب دارند یا به هر نحوی برایتان اضطراب ایجاد می‌کنند، پرهیز کنید.

4- از یک ساعت مانده به امتحان دیگر مطالعه نکنید. مرور توام با عجله مطالب درسی آرامش‌تان را به هم می‌زند.

5- به محض دریافت برگه امتحان ابتدا کل پرسش‌های امتحانی را بسرعت مرور و سوالات آسان‌تر را مشخص کنید و زودتر به آنها جواب بدهید.

6- برای پاسخ به سوالات تشریحی باید طرحی کلی در ذهن داشته باشید. بهتر است پاسختان را با جمله‌ای کوتاه آغاز و از تکرار مطالب هم اکیدا خودداری کنید؛ چون تاثیرش روی کسی که برگه‌تان را تصحیح می‌کند، کاملا منفی است. برای پاسخ به پرسش‌های کوتاه فقط به آنچه خواسته شده، پاسخ بدهید و تنها به نکته اصلی اشاره کنید. اگر اصطلاح دقیقی از خاطرتان رفته، آنچه را فعلا یادتان است، با عبارات خودتان بنویسید و پس از پاسخگویی به تمام سوالات امتحان دوباره برگردید و روی آنچه از خاطرتان رفته بود، متمرکز شوید.

7- برای پرسش‌های چند گزینه‌ای ابتدا تمام گزینه‌ها را بخوانید و سپس گزینه‌هایی را که مطمئنید غلط است، کنار بگذارید. اگر فقط بین 2 گزینه مردد هستید، به اولین برداشتتان تکیه کنید و سریع علامت بزنید

(حتی وقتی پاسخ غلط در آزمون تستی‌تان نمره منفی دارد.)

8- با شتاب امتحان ندهید. البته مراقب باشید وقت هم کم نیاورید. اگر به نظرتان می‌رسد که نمی‌توانید به کل سوالات امتحان پاسخ بدهید، فقط روی سوال‌هایی متمرکز شوید که پاسخش را خوب بلدید. اگر وقت اضافی دارید و مضطرب نیستید، بهتر است پاسخ‌هایتان را بازخوانی و در صورت لزوم اصلاح کنید.

9- پس از امتحان حتما پاداشی را که به خودتان وعده داده بودید برای خودتان بگیرید و از آن لذت ببرید. سعی کنید روی اشتباه‌هایی که مرتکب شده‌اید، مکث نکنید.

10- بلافاصله خودتان را برای امتحان بعدی آماده نکنید. برای مدت کوتاهی هم که شده، به خودتان آرامش بدهید و پس از کمی استراحت دوباره به مطالعه مشغول شوید.

رمضان المبارک

 

 بـر هــر نفست اشاره دارد رمضان           بر عشق و عطش نظاره دارد رمضان
در ظلمت بیکرانه ی شبهامان                  دریا دریا ستاره دارد رمضان . ........ .
 

ماه ضیافت الهی مبارک

اهم مطالب درس 16 دین و زندگی ۲ متوسطه یاری از نماز و روزه

 

 

درس 16 یاری از نماز و روزه

خداوند یر اساس حکمت وظایفی را برای انسان تعیین کرده است .

1- فایده ی نماز  : 1- یاد خدا 2- دوری از گتاه

2- فایده ی روزه : 1- تقوا 2- پاکی 3- پارسایی

3- نقش تقوا : حفاظت و نگهداری .

4- انسان با تقوا خود نگهدار از گناه است و بر خودش مسلط است .

حضرت علی (ع) مثل انسانهای بی تقوا مثل سوارکارانی است که سوار بر اسبهای چموش شده اند (هلاکت).

مثل آدمهای بی تقوا مثل سوارکارانی است که سوار بر اسبهای رام و راهور هستند .(رستگاری)

5- مراحل تقویت تقوا : الف) فطرت خداجو دوستدار خوبی ها و بیراری از بدی ها . ب)رشد تقوا توسط تماز و روزه

6- اثر نماز زمانی حاصل میشود که : 1- تداوم داشته باشد 2- دقت و توجه خاص به نماز شود .

7- کارهایی که خاصیت نماز را از بین می برد : 1- خشم به پدر و مادر 2- غیبت کردن .

امام صادق (ع) فرمود : هرکس می خواهد بداند نمارش مورد قبول واقع شده ببیند آیا او را از گناه دور داشته یا نه .

8- هر قدر هدف بزرگتر باشد تقوای بیشتری می طلبد .

9- روزه : مصداق کامل تمرین صبر و پایداری در برابر خواهش های دل است .

10- مبطلات روزه : 1- خوردن و آشامیدن 2-دروغ بستن به خدا و پیامبر 3-رساندن غبار غلیظ به حلق 4-فرو بردن تمام سر در آب 5- باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح .