دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

سوالات امتحانی3 درس اول دین وزندگی 1

بنام خدا    

سوالات امتحانی3 درس اول  دین وزندگی 1   دبیرستان :           نام و نام خانوادگی :

ردیف

عنوان سوالات

بارم

1

چرا دوره جوانی و نوجوانی بهترین دوره برای یادگیری قرآن است ؟ سخن امام صادق را در این خصوص بنویسید؟

1

2

محدوده تاریخی و جغرافیایی قرآن را بنویسید  ؟

1

3

ابزار و سطوح و مراحل تدبر در قرآن را بنویسید ؟

5/1

4

از نظر قرآن هدفهای آخرتی چه ویژگیهایی دارند ؟

5/1

5

چر امام صادق خواندنی را که در آن تفکر و تدبر نباشد نمی پسندد ؟

1

6

انتخاب بزرگ حضرت ابراهیم چه بود و چگونه این اتخاب را انجام داد ؟

1

7

تفارت رشد استعدادهای انسان با رشد استعدادهای حیوانات و گیاهان راتوضیح دهید ؟

2

8

انتخاب ............... مهمترین انتخاب هر انسانی است .

برنامه ریزی انسان باید بگونه ای باشد که هدفهای دنیوی  .............. و هدفهای اخروی .................... قرار گیرند

5/1

9

ویژگیها وامتیازات انسان نسبت به سایر موجودات را نام ببرید ؟

1

10

اختلاف و تنوع استعدادهای انسان ریشه در چه دارد ؟

1

11

چرا هدفها و دلبستگیهای انسان متفاوت است ؟

1

12

انتخاب صحیح هدفهای زندگی نیازمند چیست ؟

1

13

آیات زیر را ترجه کنید ؟

الف) فاولئک کان سعیهم مشکورا

ب) انی وجهت وجهی للذی فطر السماوات والارض حنیفا

ج)تبیانا لکل شیء

3

14

کلمات زیر را معنی کنید ؟

لیدبروا :        فطر :           کفور :             نرید :

1

15

چرا انسان مسئول سرنوشت خویش است ؟

1

16

حضرت ابراهیم پس از تماشای ظهور و افول ماه و خورشید و ستاره فرمود " من آنچه را که افول می کند دوست ندارم " درحقیقت ایشان به مردم چه درسی آموخت ؟
الف- اعتقاد به خداوند       ب- عدم دلبستگی به هدفهای زود گذر
ج- اثبات عبودیت خدا         د- روح انسان بی نهایت طلب است

5/

موفق باشید

امتحان قوه دروس اول تا جهارم دین و زندگی دوم متوسطه

بنام خدا         سوالات امتحان درس اول تا جهارم دین و زندگی دوم متوسطه

نام و نام خانوادگی                           رشته                             وقت امتحان 50دقیقه   تاریخ امتحان :

رد

شرح سوالات

بارم

1

آیات را ترجمه کنید: الف) افغیر دین الله یبغون :

ب) انما یامرکم بالسوء والفحشاء :

ج)انا کل شی ء خلقناه بقدر :

3

2

شاخصه اصلی مجموعه های منظم                        و                           است .   

برترین                    که خدا در وجود انسان قرار داده                          است .

تبدیل نشدن «من» به «غیرمن» ، وجود                                          را ثابت می کند.

5/1

3

این سخن از کیست : هیچ چیز مانند نماز بینی او را به خاک نمی مالد .

5/

4

سخن حضرت علی (ع) در باره نفس اماره را بنویسید .

1

5

چهار مورد از ودیعه های الهی یا عوامل رشد در انسان را نام برده و یکی را توضیح دهید .

2

6

از نظر دانشمندان اسلامی دو دلیل برای اثبات بعد روحانی انسان وجود دارد نام ببرید ویکی را اختصار توضیح دهید؟

2

7

شیطان از چه راههایی انسان را گمراه می کند .

1

8

پیوستگی طولی را با یک مثال توضیح دهید .

2

9

نظام واحد جهانی چگونه بوجود می آید و چه هدفی را دنبال می کند ؟

1

10

دو مورد از ویژگیهای جهان واقعی را بنویسید .

1

11

کسی که می داند جهان از خداست و رو به سوی او دارد این عقیده چه تأثیری در زندگی او خواهد داشت ؟

1

12

وجدان اخلاقی در برابر گناه از دیدگاه قرآن چه نام دارد ؟

الف) نفس اماره                   ب) نفس مطمئنه                         ج) نفس لوامه                  د) نفس زکیه

5/

13

سرانجام انسان در کچا رقم می خورد و کاروان هستی شتابان رو به کدام سو دارد ؟

الف) آخرت – پیامبر             ب) آخرت - خدا                      ج) برزخ - خدا                 د) مرگ - خدا

5/

14

کدام یک پیام آیه روبرو می باشد . ( ربنا ماخلقت هذا باطلا )

 الف) جهان بیهوده است                    ب) جهان فرضی را خداوند خلق کرده است    ج) آفریده های خداوند بدون هدف است                    د) خداوند هیچ چیزی را بیهوده و عبث خلق نکرده است .

5/

15

آیه شریفه ((اِنّی خالق بشراً من طین فَاِذا سَوَّیتُهُ ونفخت فیه من روحی)) بیانگر کدام بُعد انسانی است؟

الف﴾جسمانی        ب﴾روحانی          ج﴾جسمانی وروحانی                      د﴾هیچ کدام

5/

16

4مورد از ویژگیهای بعد جسمانی انسان را بنویسید؟

1

15

4 مورد از ویژگیهای بعد روحانی انسان (کارکردهای بعد روحانی )را بنویسید؟

1

اسامی همکاران دین و زندگی شهرستان لنده

بنام خدا  

همکاران دین و زندگی شهرستان لنده در سال تحصیلی 94-1393  

1- جناب آقای علی افتخاری (سرگروه) 

2-جناب آقای دکترسیف اله محمدی نسب 

3-جناب آقای محمد بزمیان 

4-جناب آقای بهتاش تقی زاده  

5-جناب آقای غلامعلی قیصری  

6-جناب آقای صدراله علی زاده  

7-جناب آقای دکترآرامش پور 

8-سرکارخانم زیور مرادزاده (مرخصی می باشد)  

9-سرکارخانم هاجر کبوتری 

10-سرکارخانم زهرا صالحی نژاد 

دوستان زیر نیز از گروه دین و زندگی در قسمت های ستادی اداره آموزش و پرورش شهرستان مشغول بکارند. 

1-جناب آقای حاج رحیم آهنجان 

2-جناب آقای حسن زمانی 

3-جناب آقای سیدصادق سیاوش

4-جناب آقای بشیر اشرفی(مرخصی تحصیلی)

تاریخچه روضه خوانی امام حسین (ع)

روضه خوانی برای امام حسین (ع) ازچه زمانی شروع شدوبانی ومروج آن چه کسی بود

قبل ازپاسخ اصلی سوال لازم می دانم که مفهوم شناسی روضه وروضه خوانی و پیشینه روضه خوانی وعزاداری به عنوان عام اشاره ای داشته باشیم. تامقدمه ای باشدبرای پژوهش درزمینه ای عزاداری وروضه خوانی درخصوص امام حسین (ع).

مفهوم شناسی

روضه : به معنای نوحه سرایی برمصایب اهل بیت رسول (ص) به نثراست ، در مقابل تعزیه که نوحه سرایی به نظم راگویند . کلمه روضه ازکتاب روضةالشهداء تألیف ملاحسین کاشفی، گرفته شده است . درقرن دهم ملاحسین کاشفی کتابی بنام روضةالشهدانوشت که درمجالس عزاداری وسوگواری عیناًآن کتاب رابرای مردم می خواندند.خوانندگان آنرا«روضةالشهداخوان» وبعدها«روضه خوان » می گفتند. وکلمه روضه رابرذکرمصیبت اطلاق نمودند.

بنابراین هدف ازذکرمصیبت وروضه خوانی برپایی مجالس عزاداری وسوگواری است.که دررابطه باامام حسین (ع) به خاطرشدت مصیبت همواره بااشک آه وگریه وناله همراه است .

  ادامه مطلب ...

یا حسین (ع)

الحق که به ما درس وفا داد حسین (ع)
هر چیز که داشت بی‌ریا داد حسین (ع)
یعنی که تأملی کنید ای یاران !
آن هستی خود زکف چرا داد حسین (ع)؟