دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

تبریک میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج)

 

به خدا سوگند دنیا را آذین می بندیم اگر لحضه آمدنت را بدانیم  

 

در انتظار دیدنت همه دلها بیقرارند
ای تک ستاره بهشت حسرت به دلمان نزار 

 

ما معتقدیم که عشق سر خواهد زد
بر پشت ستم کسی تیر خواهد زد
سوگند به هر چهارده آیه نور
سوگند به زخم های سرشار غرور
آخر شب سرد ما سحر می گردد
مهدی به میان شیعه برمی گردد
  

ای موعود! 

سوسوی ستارگان آسمان در التهاب انتظار فرج توست
پس بیا و آسمان و زمین را گلستان کن که این خانه ، خانه توست 

دو خبر

 

بنام خدا  

اولا سازماندهی دبیران متوسطه و به تبع آن همکاران محترم ما در رشته الهیات  

در تاریخ ۲۳/۴/۹۰ برای سال تحصیلی جدید انجام شد که برای همکاران عزیز در  

سال تحصیلی ۹۱-۹۰ آرزوی توفیق و سرافرازی را داریم . 

 

ثانیا دوره ضمن خدمت همکاران محترم دبیران رشته های الهیات و معارف اسلامی  

و همکاران رشته پرورشی در مقاطع ابتدایی و راهنمایی و متوسطه که به مدت ۵ روز  

در شهرستان کهگیلویه در حال اجرا بود بالاخره در روز شنبه به پایان رسید . 

البته این دوره یک سری کاستی ها و نواقص داشت که لازم است ذکر شود تا مسئولین  

برای اجرای بهتر در آینده چاره اندیشی و برنامه ریزی نمایند . 

 

با توجه به اینکه در پایان دوره فرم نظر خواهی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت و تاکید 

شد که نظر قاطع بیان شود حقیر لازم میدانم برخی نکات را در اینجا ذکر نمایم . 

۱- برخورد مسئولین دوره با برخی از فرهنگیان برخوردی در خور جامعه فرهنگی نبود  

۲- این دوره فاقد بار علمی لازم بود و بعضی از مطالب ارائه شده ارتباطی به موضوع دوره نداشت . 

۳- مدرسان اکثرا توانایی لازم در ارائه مطالب را نداشتند به جز مدرس محترم قرآن که از ایشان  

تقدیر و تشکر میشود . 

۴- مهمترین اشکال بر دوره این است که چرا قریب به ۳۰ نفر از همکاران فرهنگی شهر لنده و شاید همین تعداد از شهرستان چرام در یک دوره  با سطح عمومی در شهرستان کهگیلویه به مدت ۵ روز ایاب و ذهاب کنند و با توجه به گرمای هوا و بعد مسافت و مشکلات دیگر این دوره در مناطق مذکور خودشان برگزار نگردد .  

امید است که مسئولین محترم برای دورهه های آینده برنامه ریزی بهتر و دقیق تر داشته باشند .  

 

اهم مطالب و سوالات درس یازدهم دین 2 : دوستی با حق

درس یازدهم دین و زندگی دوم متوسطه : دوستی با حق

اهداف کلی :

-         شناخت آثار محبت داشتن به خدا

-         تلاش برای تقویت رابطه ی محبت آمیز با او

-         دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا

  مرور بر مفاهیم :

           1. آفرینش با رحمت و محبت آغاز شده است .

           2. اساس و پایه ی دینداری محبت و عشق به خداست .

           3. محبت و دوستی انسان را به پویایی و تحرک می رساند .

       4. محبت به خداوند ، محبت به دوستان خدا را در پی دارد .

           5. محبت به خداوند سبب پیروی و اطاعت از او می شود .

           6. محبت به خداوند یبب بیزاری و تنفر از دشمنان خدا می شود .

           7. دینداری بر دو پایه ی تولی و تبری استوار است .

          8. مبارزه با دشمنان خدا از آثار محبت به خدا است .

نکات : 

          1.  با توجه به آیه شریفه « و رحمتی وسعت کل شی - رحمتم هر چیزی را فراگرفته است » غفاریت خداوند ناشی از رحمانیت اوست

          2 .نفش  محبت و دوستی در زندگی  :

                   -  سرچشمه ی بسیاری از تصمیم ها و کارهای انسان است .

                   -  فعالیت هایی که آدمی در طول زندگی انجام میدهد ، ریشه در دل بستگی ها و محبت های او دارد

                   -  محبت است که به زندگی آدم ها جهت می بخشد .

          3. آثار محبت به خدا :

                    -  دوستی با دوستان خدا یعنی ، رسول خدا(ص) و اهل بیت ایشان (ع) هستند که مظهر تمام و کمال حق و جلوه ی زیبایی های اویند

                    - پیروی از خداوند

                    - محبت به راهی که ما را به خدا می رساند . اگر انسان از صمیم دل کسی را دوست داشته باشد ولی از فرمانش سرپیچی کند نشانه ی عدم صداقت در دوستی او است  و دوستدار خدا ، دوستدار دین او و راه رسیده به اوست .

                    - بیزاری و تنفر از باطل و دشمنان خدا

                    - مبارزه با دشمنان خدا

        4. دینداری بر دو پایه استوار است :

                 - تولی ( دوستی با خدا )

                 تبری ( بیزاری از باطل )

        5-  دوستی با خداوند آثار و تجلیاتی دارد که اگر این آثار و تجلیات موجود باشد ، شخص می تواند دریابد که در دوستی با خدا صادق است . 

          6-  نمی شود کسی دوستدار فضیلت ها باشد اما از عدل و حق و مساوات لذت نبرد ، در جهان زشتی و نامردمی و ستم ببیند و بتواند قرار و آرام بگیرد . 

سوالات درس یازدهم     

1-       آفرینش با..................و........... شروع شد.

2-       خداوند با کدام یک از اسامی خود انسان را آفرید؟

3-       اگر بخواهیم جلوه ای از محبت خداوند را ببینیم چه چیزی را باید مشاهده کنیم؟

4-       ظرف هستی لبریز از محبت چه کسی است؟

5-       خداوند اساس و پایه دین داری را چه چیزی قرار دارد؟

6-       تصمیم ها و کارهای انسان سرچشمه ی چه چیزهایی هستند ؟توضیح دهید؟

7-       آثار محبت الهی به چند دسته تقسیم می شود؟

8-       پیروی از خداوند را توضیح دهید؟

9-       امام صادق (ع) در مورد پیروی از خداوند چه می فرمایند؟

10-    چه راهی انسان را به خدا می رساند ؟توضیح دهید؟

11-    چه چیزی آغازگر دوستی با خداست؟

12-    پایه و اساس اسلام چه کلمه ای است؟

قسمت دوم سوالات درس یازدهم : دوستی با حق

1 - اهمیت و تأثیر محبت به خدا در زندگی انسان را به اختصار توضیح دهید .

2 - رابطه ی ایمان و محبت را بنویسید .

3 - آثار محبت به خدا را نام برده و هر یک را به اختصار شرح دهید .

4 - چرا خداوند به پیامبرش دستور می دهد مزد و پاداش مجاهدت های خود را دوستی و مهرورزی با     خانواده ات قرار ده ؟ 

5 - چرا دوستی با پیامبر خدا ( ص ) و اهل بیت آن حضرت برای نجات و رستگاری به تنهایی کافی نیست ؟

6 - دین داری چگونه آغاز می شود و چه چیزی را به دنبال دارد ؟

7 - دین داری بر چه چیزهایی استوار است ؟

8 - خداوند اسم « رحمان » و « غفار » خود را چگونه به نمایش گذاشته است ؟

9 - نشانه ی صداقت در دوستی چیست ؟ حدیث امام صادق ( ع ) را در این مورد بیان کنید .

10 - پایه و اساس بنای اسلام چیست ؟

11 - دین داری را تعریف کنید .

12 - امام خمینی ( ره ) درباره تولی و تبری چه فرمودند ؟ و چه سفارشی به مسلمانان دارند ؟

13 - آفرینش با چه چیزی آغاز می شود ؟

14 - با ذکر مثالی جلوه ای کوچک از محبت های خالق به مخلوقاتش را نشان دهید .

15 - نقش محبت را در زندگی انسان توضیح دهید .

16 - رابطه ی محبت به حق و ایمان را بنویسید .

17 - آثار محبت به خدا را نام برده و هر یک را به اختصار شرح دهید .

18 - آیه ی شریفه ی « قَل ما سَاَلتُکُم مِن اَجرٍ فَهُوَ لَکُم اِن اَجرِی اِلا عَلَی الله وَ هُوَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ شَهیدٌ » را ترجمه کنید .

19 - دوستی با دوستان خدا را به عنوان یکی از آثار محبت به خدا در زندگی انسان را توضیح دهید .

20 - آیه ی شریفه ی « قُل اِن کُنتُم تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعونی یحبِبکُمُ اللهُ وَ یغفِر لَکُم ذُنوبَکُم وَاللهُ غَفورٌ رَحیم » را ترجمه کنید . 

21 - آیا این مطلب را که بعضی گفته اند « اعمال ظاهری انسان مهم نیست ، آن چه اهمیت دارد درون و باطن انسان است » با پیروی از خدا به عنوان یکی از آثار محبت به حق سازگاری دارد ؟ توضیح دهید .

22 - از آثار محبت به حق ، پیروی از خداوند را توضیح دهید .

23 - محبت به راهی که ما را به خدا می رساند را به عنوان یکی از آثار محبت به حق توضیح دهید .

24 - لازمه ی حضور خدا در قلب انسان چیست ؟

25 - مبارزه با دشمنان خدا را به عنوان یکی از آثار محبت به خدا توضیح دهید .

اهم مطالب و سوالات درس12 دین و زندگی 2 متوسطه

درس دوازدهم : فضیلت آراستگی

هدف کلی :

           آشنایی با ارزشمندی آراستگی ظاهری همراه با عفاف در اسلام و گرایش به این آراستگی و عفاف .

  مرور بر مفاهیم :

           1. اسلام بر پاکیزگی و آراستگی تاکید می کند .

           2. آراستگی هنگام عبادت و آراستگی در خانه نیز مورد تاکید اسلام است .

           3. میان آراستگی ظاهر و آراستگی باطن ارتباط وجود دارد .

           4. عفاف یک حالت روحی و فضیلت اخلاقی است .

           5. زن کانون عفاف خانواده و توجه به عفاف برای او ارزشمند تر است .

          6. عزت در مقابل حقارت و ذلت قرار دارد .

          7. نیاز به مقبولیت با آراستگی ارتباط دارد .

          8. انسان صاحب عزت نمی کوشد که با ایجاد تغییرات ظاهری ، توجه دیگران را به خود جلب کند . 

توجه دین به زیبایی و آراستگی :

          1. رسول خدا ( ص) می فرماید : خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد .

          2. از نظر امام صادق (ع) دو رکعت نماز که با بوی خوش گزارده شود از هفتاد رکعت نماز بدون بوی خوش بهتر است .

          3. بیشترین توصیه به آراستگی برای وقت عبادت است .

          4. توصیه های پیشوایان دین برای آراستگی هنگام عبادت : - استفاده از عطر شانه زدن موها پوشیدن لباس کاملا تمیز و روشن پاک بودن بدن

نکات :

         1. ظاهر هرکس تجلی درون اوست و اندیشه ها ، اخلاق و روحیات ، اعمال و ظواهر را می سازند و شکل می دهند . از سوی دیگر ، رفتارهای ظاهری نیز به تدریج بر باطن انسان تاثیر می گذارد و روحیه ی فرد را تغییر می دهد .

         2. عفاف یک حالت روحی و فضیلت اخلاقی است که سبب می شود انسان اندام ظاهری خود را وسیله ی خودنمایی و جلب توجه دیگران قرار ندهد و دگیران نتوانند از او هیچ گونه سوء استفاده ای کنند

         3. ویژگی های انسان عفیف:

                  - انسان عفیف حیا دارد که دیگران به جهت بدنش به او توجه کنند و به تحسین و تمجید وی بپردازند .

                 - انسان عفیف ، آراسته است اما آراستگی او به گونه ای است که جسم او وسیله ی جلب توجه دیگران قرار نمی گیرد .                                      .                - خود را بزرگ تر از آن می یاب د که دیگران او را به عنوان یک ابزار نگاه کنند .

        4 . به همان اندازه که رشته های عفاف در روح انسان ضعیف می شود ، نوع آراستگی به خصوص آراستگی در پوشش تغییر می کند و پوشش جنبه ی خودنمایی پیدا می کند .

       5.  هر اندازه که رشته عفاف مستحکم شود ، پوشش و آراستگی ظاهری جلوه گاه زیبایی های روح و شخصیت متعالی انسان می گردد .

        6. عرضه ی نابجای زیبایی ها ، به جای گرمی بخشیدن به کانون خانواده ، « عفت » و « حیا » را از بین می برد و این دو گوهر مقدس را از او می گیرد و خانواده را نیز نابود می کند .

        7. عزت نفس بدان معناست که وی عظمت و صلابتی در خود احساس می کند که موجب می شود حقارت و پستی را نپذیرد و تن به شکست و زبونی ندهد .

          8. بزرگ ترین شکست نیز شکست روحی و معنوی است .

          9. انسان عزتمند ، عفیف هم هست ؛ یعنی ، عزتمندی او نمی گذارد به گونه ای خودنمایی کند که سرانجام آن تحقیر در جامعه باشد یا وسیله ی جلب توجه نگاه های آلوده قرار گیرد .

         10.  عزت نفس در مقابل حقارت و ذلت قرار می گیرد ، خودنمایی باعث حقارت و ذلت است که به تحقیر فرد در جامعه منجر می شود چون وسیله ی جلب توجه نگاه های آلوده قرار می گیرد . 

پیام های اصلی درس

           - یکی از برنامه های ارزشمند زندگی انسان حضور عزتمند ، عفیف و آراسته در اجتماع است .

          - اسلام تاکید فراوانی بر چنین حضوری دارد چون این آراستگی و زیبایی ظاهر و باطن است .

          - توصیه ی پیشوایان به آراستگی شامل حضور در اجتماعات و معاشرت ها ، هنگام حضور در خانواده و از همه مهم تر هنگام عبادت است .

         - باید میان ظاهر و باطن در آراستگی تناسب وجود داشته باشد .

         - بین آراستگی ظاهری و عفاف و عزتمندی تناسب وجود دارد .

         - آراستگی با نیاز به مقبولیت رابطه دارد .

         - میان آراستگی ظاهر و آراستگی باطن ارتباط وجود دارد .

         - عفاف با نوع آراستگی مرتبط است .

         - عزت با نوع آراستگی ارتباط دارد

         - عفاف یکی از عوامل مهم حفظ بنیان خانواده است .

         - نیاز به مقبولیت نزد دیگران از نیازهای فطری انسانی است و باید الگوهایی مثبت و مناسب برای رفع این نیاز وجود داشته باشد . 

  تفاوتی میان آراستگی و خودنمایی

          انسان عفیف آراسته است ، به گونه ای که جسم او وسیله ی جلب توجه دیگران قرار نمی گیرد اما هر قدر رشته های عفاف در روح انسان ضعیف شود نوع آراستگی به خصوص آراستگی در پوشش تغییر می کند و جنبه ی خودنمایی پیدا می کند .

اما یکی از مهم ترین تفاوت ها کوچکی نفس در خودنمایی و سلامت نفس در آراستگی است . 

رابطه ای میان عفت و آراستگی 

           انسان عفیف حیا دارد که دیگران به جهت بدنش به او توجه کنند و به تحسین و تمجید وی بپردازند . او در وجود خود ارزش های والاتری می یابد که می تواند تحسین و احترام دیگران را برانگیزد . 

سوالات درس دوازدهم
1-
این سخن از کیست؟(آراستگی از اخلاق مومنان است)
2-
آیا ظاهر و باطن انسان با یکدیگر ارتباط دارند؟ با ذکر یک مثال توضیح دهید؟
3-
انسان عفیف چه چیزی دارد؟ و این موضوع باعث چه می شود؟
4-
آیا عفاف تنها مخصوص زنان است؟
5-
چرا عفاف در زنان جلوه ای زیباتر دارد؟
6-
چه چیزی در مقابل حقارت و ذلت قرار دارد؟ و در معنای این مورد چه عواملی گنجانده شده اند؟
7-
عزت واقعی نزد کیست؟
8-
از نشانه های رفع شکست خورده و مغلوب چیست؟
9-
ازمهم ترین برنامه های دینی چیست؟
10-
کانون عفاف در خانواده چه کسی است؟
11-
این حدیث از کیست؟
(
دو رکعت نماز که با بوی خوش گزارده شود بهتر از هفتاد رکعت نماز بدون بوی خوش است)الف: رسول خدا (ص) ب: امام علی(ع) ج: امام صادق(ع) د: امام سجاد(ع)

سوالات درس دوازدهم : فضیلت آراستگی 

1 - حدیث شریف پیامبر اکرم که فرمودند : « اِنَ الله جَمیل وَ یُحِبُ الجَمال » را ترجمه کنید . 

2 - پیشوایان دینی در مورد آراستگی ظاهری چه فرمودند ؟ دو حدیث در این مورد ذکر کنید .

3 - یک حدیث از امام صادق ( ع ) در مورد رابطه آراستگی و ثواب در نماز بیان کنید .

4 - منظور از آراستگی در عبادت که پیشوایان دین به آن سفارش نموده اند چیست ؟

5 - چرا باید بین ظاهر و باطن شخص تناسب در آراستگی باشد ؟

6 - آیا استدلال افرادی که بیان می کنند « دل باید پاک باشد ، ظاهر چندان اهمیتی ندارد » درست است ؟ توضیح دهید .

7 - عفاف را تعریف کنید .

8 - توصیه امامان ( علیهم السلام ) در مورد نپوشیدن لباس بدن نما چیست ؟ ( دو حدیث ذکر کنید )

9 - آیا « عفاف » مخصوص زنان است ؟ شرح دهید .

10 - « عزت » یعنی چه ؟ و این که گفته می شود فرد دارای « عزت نفس » است منظور چیست ؟

11 - چگونه انسان می تواند خود را عزتمند کند ؟

12 - برای تعالی معنوی و روحی انسان ، اسلام چه برنامه هایی ارائه می دهد ؟

13 - از رموز نیازهای بشر یک مورد را بیان کنید .

14 - امام صادق ( ع ) درباره ی آراستگی چه فرموده اند ؟

15 - سفارش پیامبر اکرم ( ص ) درباره آراستگی چیست ؟

16 - آراستگی ، شیوه ی پیشوایان دین است . این مطلب را توضیح دهید .

17 - آیا آراستگی ، اختصاص به زمان حضور در اجتماعات و معاشرت ها دارد ؟

18 - تناسب میان ظاهر و باطن در آراستگی را توضیح دهید .

19 - تأثیر عفاف در زندگی انسان را بنویسید .

20 - ویژگی های انسان عفیف را بیان کنید .

21 - رابطه ی عفاف ، عزتمندی و آراستگی را با یکدیگر توضیح دهید .

22 - چرا انسان عزتمند ، عفیف است ؟

23 - عزت در مقابل چه چیزی قرار دارد ؟ و عزت نفس به چه معناست ؟

24 - چه رابطه ای بین عرضه ی نابجای زیبایی ها و عفت و حیا وجود دارد ؟

 25 - چگونه عفاف سبب عزتمندی در زن می شود ؟

 26 - آیه ی شریفه ی « مَن کانَ یریدُ العِزَّهَ فَلِلهِ العِزَّهُ جَمیعاً » را ترجمه کنید .

27 - آثار و نتایج وجود روح شکست ناپذیر و عزتمند در افراد چیست ؟

سولات متن درس 8 دین و زندگی سوم متوسطه با پاسخ

 

سولات متن درس 8 دین و زندگی سوم متوسطه  

1)انجام مسولیت های سه گانه مقا م امامت چه تاثیری در حفظ اسلام و مسلمین داشت ؟ص120خ1-4
2)تلاش ومجاهدت امامان را در قالب مسولیت های سه گانه را نام ببرید ؟ص121-الف- ب-ج
3)چرا ائمه به تعلیم و تفسیر قرآن کریم پرداختند ؟ص121خ1-3                                 

  4)نتیجه تعلیم و تفسیرتوسط ائمه چه بود؟ص121خ5-4
5)اقدام ائمه برای حفظ سخنان و سیره ی پیامبر (ص)را توضیح دهید ؟ص122خ1-ص123خ2
6)ائمه اطهار چگونه به مسائل جدید ونیازهای نو جامعه خود پاسخ می دادند؟ص124خ2-4
7)ثمره ی حضور سازنده ی ائمه اطهار در عرصه پاسخگویی به مسائل مختلف و اظهار نظر درباره احکام اخلاق چه بود؟ص124خ4-6
8)چند نمونه از کتب ارزشمند در زمینه حدیث وسیره ی ائمه را معرفی کنید؟ص124خ6-11
9)دانشمندان اسلامی احادیث پیامبر و ائمه اطهار را در چه مجموعه هایی گرد آوری کردند ؟ص124خ8-11
10)چرا امامان به تربیت شاگردان می پرداختند ؟ص124شماره 4خ1-3
11)ائمه اطهار از چه جهاتی با حاکمان زمان خود مبارزه می کردند ؟ص126خ4-1ص127خ1و2
12)امامان در مجاهده با حکمان وقت از چه اصولی استفاده می کردند ؟ص126شماره های 1-2ص128شماره 3و4
13)آیا امامان حاکمان زمان خودرا تایید می کردند ؟ص127 شماره 1خ 1-4
14)ائمه اطهار چه کسانی را به عنوان جانشینان بر حق پیامبر اکرم معرفی می مردند ؟ص127 شماره 2 خ1-3
15)راه رهایی مسلمانان از دست حاکمان طا غوتی چه بود؟امامان چه پاسخی به این مسئله دادند؟ص128خ1-3
16)عامل اصلی حکومت جباران وستمگران چه بود ؟ص128 خ4-6        

 17)شیوه ی مبارزه با حکمان توسط ائمه اطهار متناسب با چه چیز بود؟ص129خ1-4
18)منظور از تقیه چیست ؟کدام ائمه مبارزات خود را به این شیوه انجام می دادند ؟ص129خ5-7      

 19)نمونه ای از شیوه ی تقیه را بنوسید ؟ص129 خ8-10
20)پس از رسول خدا چه کسی واسطه خیر وبرکت ورحمت بر جهان هستی است؟ص131 خ1-3
21)چه کسانی مورد توجه ولایت معنوی ائمه اطهار قرار گرفتند ؟ص131خ4-6
22)روش های متفاوت ائمه اطهار چه چیزی را به ما می آموزد؟ص131پآخر خ1-2 ص 132 خ1
23)نمونه هایی از روش های متفاوت ائمه را بنوسید ؟خ1-4            

34)در حال حاضرچگونه می توانیم معصومین را اسوه قرار دهیم؟ص132پ آخر خ1-2