دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

اهم مطالب و سوالات درس دوم (۲)دین و زندگی اول متوسطه

 

درس دوم : تفکری در خویش

1. هر انسان همواره در حال انتخاب است .

2. نوجوانی و جوانی را باید آغاز انتخاب های بزرگ داشت .

3. همهء موجودات در مسیر از نقص به کمال در حرکتند .

4. رسیدن به کمال یعنی آشکار شدن استعدادهای نهفته .

5. انسان بر خلاف گیاهان و حیوانات استعدادهای نامحدود دارد .

6. انسان جویای کمال است همه تلاشهای او بیانگر این خصوصیت اوست .

7. لحظهء زیبا برای انسان لحظه ای است که انسان به کمالی برسد .

8. درخت وجود انسان با شکوفایی همه استعدادها شادابی می گیرد .

9. کسی که همه استعدادهای او بطور متوازن رشد کند انسانی کامل و دوست داشتنی است .

10. مهمترین استعدا انسان بی نهایت طلبی اوست .

11. بی نهایت ( کمال مطلق ) کسی جز خدا نیست و انسان دانسته و یا ندانسته بدنبال خداست .

12. انسان بر خلاف گیاه و حیوان با تفکر و انتخاب خود باید راه کمال را بپوید .

13. نمونهء برجستهء انسان به کامل امام علی (ع) است زیرا همهء ابعاد وجودی او متوازن و در حد اعلاء رشد کرده است . 

14.استعدادهای گیاهان و حیوانات محدود است . یک هسته ی خرما می خواهد به یک نخل تنومند تبدیل شود و ... ولی استعدادهای انسان متنوع و گسترده است . دیگر اینکه آدمی بی نهایت طلب است گیاه یا حیوان وقتی به سر منزل رسید متوقف می شود ولی استعداد انسان پایان ندارد به هر مرحله می رسد بالاتر را طلب می کند . 

15.گیاهان بطور طبیعی و حیوانات بطور غریزی استعدادهای خود را شکوفا می کنند اما انسان مسئول سرنوشن خود است او باید از « قدرت تفکر و تعقل » و « قدرت انتخاب » خود استفاده کند یعنی خوبی ها را بشناسد و با انتخاب آن راه ها ، بسوی کمال حرکت کند . 

16.« انا هدینا السبیل اما شاکرا و اما کفورا » ؛ ما راه را به او « انسان » نشان دادیم یا سپاسگزار (و پذیرا ) خواهد بود یا نا سپاس . این آیه شریفه نشان می دهد که خداوند قدرت تشخیص راه را از بی راهه در نهاد انسان گذاشته است و او خود باید راه راست را انتخاب کند که در این صورت سپاسگزار نعمت خدا بوده است وگرنه موجودی ناسپاس خواهد بود . 

.پیام های اصلی درس 2

            - موجودات عالم در مسیررهائی از نقص بسوی کمال در حرکتند .

            - منظور از رسیدن به کمال عبارتست از شکوفائی استعدادها .

            - انسان موجود جویای کمال است .

            - لحظهء زیبا برای انسان لحظه ای است که انسان به کمالی برسد .

            - گیاهان و حیوانات استعدادهای محدود دارند .

            - یکی از استعدادهای انسان بی نهایت طلبی اوست .

            - بی نهایت ( کمال مطلق ) کسی جز خدا نیست .

            - انسان با تفکر و انتخاب خود راه کمال را می پیماید . 

سوالات درس 2 دین و زندگی 2 متوسطه


1
- معنی آیه زیر را بنویسید ( قال یا قومِ انی بری)
2
- حضرت ابراهیم از چه بیزار بود؟
-3
حضرت ابراهیم بر چه معیاری انتخاب خود را انجام داد؟
4
- معنی کلمات زیر را بنویسید؟
اَراکُ             فَطَرُ                  اَفَلَ
5
-معنی ( انی وجهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض حنیفا و ما انا من المشرکین ) را بنویسید.
-6
چرا حضرت ابراهیم قومش را در گمراهی آشکار می دید؟
7
-حضرت ابراهیم در چه صورت خود را از گمراهان می دانست ؟
-8
انتخاب بزرگ حضرت ابراهیم چه بود؟
9
- عبارت ( قال لا احب الافلین ) آفلین به چه معناست ؟
-10
حضرت ابراهیم کدام جهت را برای زندگی خود برگزید ؟
-11
چه ویژگی در ستاره،ماه و خورشید هست که سبب می شود لایق پرستش نباشد؟
-12
از انتخاب بزرگ حضرت ابراهیم چه نتیجه ای می گیریم ؟
-13
حضرت ابراهیم چه دلیلی برای انتخاب خود داشت ؟
14
-عبارت قرآنی ( ... ولا اخاف ما تشرکون به ...) را ترجمه کنید؟
-15
به کدام دلیل آزر وقومش در گمراهی بودند؟
الف: شرک ب: بت پرستی ج: ارتباط با ارواح د: ارتباط با حق
16
-داستان زندگی حضرت ابراهیم را از کدام سوره در می یابیم ؟
الف: انعام ب: آل عمران ج: بقره د: نساء
17
-( هذا اکبر) یعنی چه :الف: این بزرگترین است                        ب: این عظیم تر است
ج: این دردناک ترین است                       د: این عزیز تر است

18
- مهم ترین دوران زندگی چه دورانی است ؟ چرا؟
 -19  
انسان موجودی بی نهایت طلب ) یعنی چه ؟
 -20
استعداد گیاهان و حیوانات چگونه است ؟چطور شکوفا می شود؟
-21
چرا استعدادهای انسان این قدر متنوع و گسترده است؟
22 - در زندگی انسان ،قدرت تفکر و انتخاب ، هر کدام چه نقشی در رسیدن به کمال دارند؟
 -  23
نام سرپرست حضرت ابراهیم چه بود؟
-24
 چرا حضرت ابراهیم از سرپرست خود جدا شد؟
25- حضرت ابراهیم چگونه به حقیقت راه یافت و به آرامش رسید؟
26-  تفاوت میان استعدادهای انسان وحیوانات وگیاهان را بنویسید؟
27-  رابطه انتخاب حضرت ابراهیم (ع) و استعدادهای وجودی انسان چیست؟

اهم مطالب و سوالات درس دوم ( ۲ )دین و زندگی دوم متوسطه

 

درس دوم : با کاروان هستی

هدف کلی :

           تشخیص جهان به عنوان یک نظام یکپارچه که دارای هدف است .

  مرور بر مفاهیم :

        1. مجموعه ی جهان خلقت نظامی واحد و به هم پیوسسته است .

        2. یک پیوستگی طولی و یک پیوستگی عرض میان نظام ها برقرار است .

        3. نظام های هم طول --> نظام های تو در تو .

        4. نظام های هم عرض --> نظام هایی که در کنار یکدیگرند .

        5. نظام های بزرگ از به هم پیوستن نظام های کوچک شکل می گیرند .

        6. فعالیت نظام های کوچک هم در خدکت خود این نظام و هم در خدمت نهایی ترین هدف نظام است .

        7. هر قدر علم و دانش بشر توسعه یابد درک روابط و پیوستگی میان نظام ها آسانتر می شود .

       8. از پیوستگی و ارتباط میان نظام ها ، نظام واحد جهانی حاصل می شود .

       9. نظام واحد جهانی یک هدف بزرگ را دنبال می کند و آن سیر فی الله یعنی حرکت تکاملی خلقت است .

      10 . نامحدود بودن عمر نظامهای دنیوی به معنای نیستی و نابودی نیست ،بلکه برای پیوستن به نظامی دیگر و تجدید سازمان و استمرار در متن نظامهای دیگر صورت می گیرد.

      11 -طبق  آیه ی ...ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور هیچ چیز در متن عالم طبیعت از بین نمی رود بلکه در نظامی تازه تر خود را می نمایاند .

رابطه عرضی و طولی

       یک پیوستگی طولی و یک پیوستگی عرضی میان نظام ها بر قرار است .

پیوستگی طولی میان نظام ها : 

        درپیوستگی طولی هدف جز کوچک در طول هدف جز بزرگ قرار دارد و آن نیز در خدمت جز بزرگ تر ، تا به برترین هدف

 

پیوستگی عرضی در نظام ها :

         میان نظام هااین است که غیر از رابطه ی طولی , مجموعه ای از اعضا هستند که به هم مرتبط و پیوسته اند .این اعظا در عرض یک دیگر و انجام دادن فعالیتی مشترک ,یک مجموعه را می سازند.

ویژگی های یک نظام یک پارچه :

        1. فعالیت نظام های کوچک هم در خدمت خود این نظام هاست و هم در خدمت نهایی ترین هدف نظام است .

        2. هر دستگاهی نظم ، قانون مندی و هدف خاص خود را دارد . اما این امر نه تنها مانع هماهنگی و همکاری سراسری آن ها برای رسیدن به هدف نهایی نیست ، بلکه در خدمت آن است .

        3. نظام های بزرگ از به هم پیوستن نظام های کوچک شکل می گیرند .

        4. هر چه دایره ی نظام ، بزرگ تر می شود ، نظم و قانون مندی گستر ده تری به وجود می آید که نظام های کوچک تر را در درون خود جای می دهد .

       5. نظام های پیوسته و تو در تو ، فعالیت هماهنگ و سازمان یافته ای انجام می دهند که در پایان منجر به رسیدن به هدف نهایی می شود .

پیامهای اصلی درس :

          الف) بدن انسان تمثیلی است برای نظام واحد جهانی ،نظامی که اجزای آن فعالیتهای معینی را در جهت رشد و بالندگی بر عهده گرفته اند .

          ب) سلولها کوچکترین عضو در ساختمان حیوانها (و گیاهان )هستند . هر سلولی دارای نظامی واحد و پیوسته است.

          پ) سلولها خود عضوی از یک نظام بزرگتر هستند که به خاطر نقشی که در آن نظام بزرگ (معده ،روده یا قلب ) دارند ،معنا می یابند .

         ت) معده ،روده و قلب و ... که نظام بزرگتری را شکل می دهند عضوی از یک نظام بزرگتر یعنی بدن انسانند که به خاطر نقش و جایگاهی که در بدن دارند معنا می یابند .

         س) مجموعه نظام های کوچک و بزرگ داخل بدن انسان با هم پیوسته اند و برای تامین یک هدف نهایی می کوشند .

         ج) جهان نیز مانند بدن انسان شامل مجموعه ی نظامهای کوچک و بزرگ است که با هم مرتبط و پیوسته اند .

         د) اگر نظامی به ظاهر از بین برود ،اجزایش نابود نمی شود بلکه در نظامی جدید ظهوری دوباره پیدا می کند

         ه) فعالیت مجموعه ی نظامهای به هم پیوسته نظام واحد جهانی یک هدف بزرگ دارند که همان حرکت تکاملی خلقت و سیر فی الله است . 

 

سوالات مهم درس دوم : با کاروان هستی 

1 - ویژگی های نظام واحد جهانی را به طور مختصر بیان کنید .

2 - آیا انهدام و فروپاشی موجودات و نظام های دنیوی به معنای نابودی است ؟ توضیح دهید .

3 - منشاء و مبدأ دانش بشری را به طور مختصر معرفی کنید .

4 - چه رابطه ای میان علم به قوانین خلقت و ساخت مصنوعات بشری وجود دارد ؟

5 - چرا خداوند سزاوار « آفرین » بزرگ تر و برتر است ؟

6 – پیوستگی طولی را با یک مثال توضیح دهید .

7- هدف نهایی نظام و احد جهانی را بنویسید .

اهم مطالب و سوالات درس اول (1)دین و زندگی سوم متوسطه

 

درس اول دین و زندگی ۳  (هدایت الهی)

نیازهای انسان :

الف ) طبیعی و غریزی ( آب – هوا - غذا - پوشاک )   

ب‌)      نیازهای برتر

نیازهای برتر عبارتند از :

 1- درک هدف زنذگی (قرب الهی )

 2- درک آینده خویش ( مرگ نابود کننده انسان نیست )

3-  کشف راهدرست زندگی ( زندگی بر اساس دستورات خداوند و فرستادگانش)

برای اینکه پاسخ به نیازهای برتر اطمینان بخش باشد باید :

1-   همه جانبه باشد – مرتبط با ابعاد جسمی و روحی ، فردی و اجتماعی ، و دنیوی و اخروی

2-    درست و قابل اعتماد باشد – عدم اعتماد به پاسخ باعث تجربه و آزمون شده که این امر با عمر محدود انسان غیر ممکن است .

راه پاسخگویی دقیق به نیازهای انسان :

فقط خدا می تواند پاسخگوی تمام نیازهای انسان باشد – زیرا اوست که انسان را آفریده و نیازهای او را می شناسد .

هدایت بر دو نوع است :

1-   هدایت عمومی – خداوند تمامی موجودات را برای هدف معینی خلق کرده و سپس هدایت می کند .

                                خلقت ______ هدایت_______ هدف  

2-   هدایت ویژه انسان – تفکر و تعقل ، اختیار و انتخاب سبب تمایز هدایت انسان از سایر موجودات است . 

دوچراغ هدایت از منظر خداوند برای انسان :

1-   عقل ( پیامبر درونی )

2-    پیامبران و فرستادگان الهی ( پیامبر بیرونی )  

از نظر امام کاظم (ع) خداوند دو حجت بر مردم دارد :

1-   حجت نهان (عقل)

2-   حجت آشکار (پیامبران)   

نتیجه :

عقل و اندیشه و پیامبران وسیله فهم پیام های الهی و شناخت مقصد ، آینده و راه درست زندگی است . 

نمونه سوالات درس 1 دین و زندگی 3 با پاسخ  

پاسخ بصورت آدرس صفحه و پاراگراف و خط

1-دغدغه و درد متعالی نشانه چیست ؟ جواب - ص 12 خ 2

2-توانایی دستگاه تفکر انسان در پاسخ به سوالات اساسی بنیادین را ارزیابی کنید ؟ سوال ارزیابی

3-برای رسیدن به پاسخ های درست به نیازهای بنیادین باید به چه نکاتی توجه نمود ؟ص13پ2 خ1تا3

4-برای این که عقل بتواند دربارة مسئله ای حکم قطعی و یقینی بدهد ، به …………….. و ……………. است.

5-کدامیک از نیازهای زیر جامع نیازهای اساسی انسان است ؟ پاسخ ( ج )

الف) درک آینده خویش                       ب) نیاز به زندگی در جامعه ای عدالت جو

ج) کشف راه درست زندگی                   د) درک هدف زندگی

6-دستاوردهای علمی انسان می تواند پاسخگوی نیازهای بنیادین او باشند    ص    غ  

7-مهمترین نیازهای اساسی انسان کدام است ؟ دلیل مهم بودن آن را توضیح دهید.ص12 مورد 3

8- دو حجت خدا بر انسان را بنویسید ؟ ص14 پ آخر خ 1

9- برای اینکه پاسخ به نیازهای برتر اطمینان بخش باشد چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ ص12 مورد الف و ب

10-دو چراغ هدایت از منظر خداوند کدامند ؟ ص 14 پ 4 خ 1تا 2

11- هدایت عمومی را تعریف کنید ؟ پ آخر ص13تا 14

12- چرا می گوییم خدا حکیم است ؟ پ آخر ص 13تا 14

13- منظور از هدایت ویژه انسان چیست توضیح دهید ؟ ص 14 پ 2 خ 1 تا 3

اهم مطالب و سوالات درس اول (1)دین و زندگی دوم متوسطه

  

درس اول : جلوه های حکمت و تدبیر

هدف کلی :

          آشنایی بیشتر با غایت مندی و حکمت و تدبیر در خلقت و انس و توجه بیشتر به خالق حکیم و مدبر جهان

اصطلاحات علمی درس :

         * حکمت و حکیم

         * غایت مندی

         * تدبیر

         * صانع و صنع

  مرور بر مفاهیم

         1. هر موجودی از اجزای خاص و معینی تشکیل شده است .

         2. این اجزا با آرایش مخصوص به خود در کنار یکدیگر قرار گرفته اند .

         3. هر یک از این اجزا ، خواص ویژه ای دارند که با وظیفه ی آن ها هماهنگی دارد .

          4. هر جزئی کار مخصوص انجام می دهد وظیفه ی معینی بر عهده دارد .

          5. میان وظایف و مسئولیت ها پیوستگی و ارتباط مشاهده می شود .

          6. نتیجه ی هر نظمی هدف خاص است .

          7. شاخصه ی اصلی مجموعه ها و موجودات بزرگ و کوچک جهان « هدف » است . 

پیام آیات :

         1- آیات شریفه ی 189 تا 191 آل عمران ، دو نشانه را برای صاحبان خرد معرفی می کند :

                 الف) آفرینش آسمانها و زمین

                 ب) آمد و شد شب و روز

          2- با توجه به آیات شریفه ی فوق ،صاحبان خرد ویژگی هایی دارند از جمله :

                الف) خداوند را در همه حال (ایستاده ، نشسته و در حالی که به پهلوهای خود آرمیدند ) یاد می کنند.

                ب) در آفرینش آسمان ها و زمین اندیشه می کنند.

         3- از دقت در آیات شریفه ی فوق این مطلب مستفاد می شود :

                خداوند خالق حکیم و مدبر است و هیچ امری از طرف او بیهوده و باطل نیست.

جهانی خیالی و بدون قانون و نظم دارای ویژگی هایی می باشد از جمله:

           در این جهان ممکن است در هر لحظه و بدون علت خاصی ،حادثه ای رخ دهد ،موجودی پدید آید یا از بین برود و اشیاء خصوصیات خود را از دست بدهند .

          در این جهان فرضی ،نیروهای عالم ،در هر گوشه ای به دلخواه خود دخالت می کنند و حوادثی غیره منتظره را پدید می آورند. 

  جهان واقعی

          - میان (( همکاری و نظم )) و (( قانون مندی )) رابطه ای وجود دارد یعنی همکاری و ترکیب میان پدیده ها از نظم و قانون مندی خاصی پیروی می کنند و نتایج معین و مشخصی را به دنبال دارد . این حالت را می توانیم در همه موجودات پیرامون خود ، هم چون سنگها ، فلزات ، گیاهان ، حیوان ها و انسانها ببینیم .

- ویژگی های جهان واقعی عبارتند از :

         الف) هر موجودی از اجزای خاص و معینی تشکیل شده است .

         ب) این اجزاء با آرایش مخصوص به خود در کنار یک دیگر قرار گرفته اند .

         پ) هر یک از این اجزاء ،خواص ویژه ای دارند که با وظیفه ی آنها هماهنگی دارد .

          ج ) هر جزیی کار مخصوصی انجام می دهد و وظیفه ی معینی بر عهده دارد .

          د ) میان وظایف و مسئولیت ها پیوستگی و ارتباط مشاهده می شود ،به گونه ای که کار هر یک مکمل و ادامه ی کار دیگری است و کارها و مسئولیت ها در ارتباط با هم معنا می یابند و اگر به کار یک جزء به تنهایی نگاه شود ، ناقص و ناتمام به نظر می آید.

          هـ) نتیجه ی هر سامان و نظمی و هر همکاری و فعالیتی ،هدف خاصی است که آن را از سایر سامان دهی ها و همکاری ها جدا می کند .

- از ویژگیهای جهان واقعی (( پیوستگی و ارتباط میان وظایف و مسئولیت ها )) را چنین می توان شرح داد :

           الف ) کار هر یک از اجزاء مکمل و ادامه ی کار جزء دیگر است .

           ب ) کارها و مسئولیت ها در ارتباط با هم معنا می یابند .

           ج ) اگر به کار یک جزء به تنهایی نگاه شود ،ناقص و ناتمام به نظر می آید . 

  شاخصه های اصلی

          - شاخصه ی اصلی مجموعه های قانون مند و منظم هدف و غایت است .

          - هدف و غایت عنصری است که سبب پیدایش یک نظام می شود و به تمام فعالیت های آن معنا می بخشد .

          - ویژگی ای که مانند روح در همه ی اجزاء و فعالیت ها حضور دارد هدف است .

          - بدون هدف پیوستگی و ارتباط و هماهنگی معنا ندارد و مجموعه ی دارای نظام شکل نمی گیرد .

          - همکاری و پیوستگی و نظام برای آن ضرورت دارد که به هدف معینی منجر شود و به سرانجام روشنی برسد .

   ویژگی های خلقت خداوند با توجه به خطبه 90 نهج البلاغه :

          الف ) بدیع بودن و بی سابقه بودن خلقت

          ب) استفاده نکردن از طرح و نقشه ی قبلی

          پ) آیت و نشانه بودن همه ی موجودات بر حکمت و تدبیر الهی

          ج ) وجود نظم مشخص ،تقدیر و اندازه ی معین و متناسب با هدف در هر موجود

          د ) وجود هماهنگی میان نظم و ساختار هر موجود با نوع کار و فعالیتی که بر عهده دارد و هدفی که تعقیب می کند .

          هـ) تجاوز نکردن موجودات از تقدیر الهی و نظم تعین شده

          و) حرکت موجودات در چهار چوب هدف  

 

 

1 - از دیدگاه قرآن انسان های متفکر هرگاه به خلقت آسمان ها و زمین می اندیشند چه مطلبی را اظهار  می دارند ؟

2 - ویژگی های « عالم خیالی » را بیان کنید .

3 - خصوصیات « جهان واقعی » را ذکر کنید .

4 - شاخصه ی اصلی هر مجموعه منظم را بیان کنید و به اختصار شرح دهید .

5 - نقش « هدف » و « غایت » در یک مجموعه را توضیح دهید .

6 - حالات مختلفی که در یک پدیده منظم ( با همکاری خاص و تقسیم کار معین ) قابل فرض است را بیان   کنید .

7 - با مطالعه و مشاهده ی نمونه های منظم در جهان هستی چه چیزهایی را در می یابیم ؟

8 - اهمیت و نقش ، هدف و غایت را در یک مجموعه بنویسید .

9 - چگونه اجزای یک مجموعه ، در کنار هم با تقسیم کار معین به هدف  

خود می رسند ؟

سوالات درس اول : جلوه های حکمت و تدبیر

اهم مطالب درس ۱ دین و زندگی اول متوسطه

 اهم مطالب درس ۱ دین و زندگی اول متوسطه

 

درس اول  :  کتاب زندگی

1. قرآن کریم ، راهنمای زندگی ماست .

2. اولین برنامه ی زندگی ، تعیین وقت مناسبی برای خواندن قرآن کریم است .

3. مناسب ترین وقت برای خواندن قرآن دوران جوانی و نوجوانی است که انسان آمادگی بیشتری برای دریافت حقایق قرآن دارد .

4. هرکس در جوانی قرآن بخواند قرآن با گوشت و خونش در می آمیزد . 

5- پیامبر اکرم (ص) در حدیثی که معروف به حدیث ثقلین است می فرماید : من از میان شما می روم و دو چیز گرانبها از خود به یادگار می گذارم یکی کتاب خدا و دیگری اهل بیتم مادام که به این دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد و این دو از یکدیگر جدا نخواهند شد . » از این حدیث معلوم می شود که اهل بیت پیامبر (ص) که پیوند ناگسستنی با قرآن دارند همسنگ و همطراز با قرآن هستند از علم و عصمت برخوردارند و از قدرت تعلیم و تبیین قرآن برخوردارند .

6. قرآن کتاب هدایت بشر به سوی سعادت ابدی است . این برنامه ی زندگی از جانب کسی است که انسان را خلق کرده است و بهتر از هر کس انسان و سعادت او را می شناسد . پشت کردن به این برنامه جز گمراهی و شقاوت ثمری نخواهد داشت . 

   

 7- خداوند ما را به تفکر و تدبر در قرآن فرا میخواند .

8- ابزار تدبر در قرآن کریم عقل است .

9- تدبر در قرآن از مراحل ساده و آسان شروع و به مراحل پیچیده می انجامد .

10- قرائت قرآن و تدبر در آن آدابی دارد که باید رعایت شود .

سوالات مهم درس اول دین و زندگی اول متوسطه

1-   بهترین دوره برای اندیشیدن در قرآن چه دوره ای است ؟

2-   چرا خداوند ما را به تفکر و تدبر در قرآن فرا می خواند ؟

3-   برترین و حکیمانه ترین کلامها چیست ؟

4-   تفسیر یعنی چه ؟ و چرا تفسیر یک دانش تخصصی بحساب می آید ؟

5-   اولین و برترین معلم و راهنمای ما برای تفکر در قرآن کریم چه کسی است ؟

6-   آداب قرائت قرآن کریم  کدامند؟

7-   هدف از نزول قرآن کریم را بنویسید ؟

8-   با داشتن چه و یژگیهایی میتوان از هدایت قرآن بهره مند شد ؟

9-   ثمرات و نتایج هدایت قرآن کریم چیست ؟

10- محدودیت های تاریخی و جغرافیایی قرآن کریم را بنویسید ؟