دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

سازماندهی

 

به اطلاع همکاران عزیز میرساند که سازماندهی گروه دین و زندگی منطقه لنده در مورخه بیست وهفتم  تیر ماه در دبیرستان علامه حلی لنده انجام میشود. 

 بعد ازظهر روز ۲۷/۴/۱۳۹۱ از ساعت ۱۶/۳۰

روز حجاب و عفاف

۲۱ تیرماه روز حجاب و عفاف
۱-علت اینکه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است چیست؟

این استکه میل به خودنمایى و خودآرایى مخصوص زنان است.از نظر تصاحب قلبها و دلها مردشکار است و زن شکارچى،همچنانکه از نظر تصاحب جسم و تن،زن شکار است ومرد شکارچى.میل زن به خودآرایى از این نوع حس شکارچیگرى او ناشى مى‏شود.

 

در هیچ جاى دنیا سابقه ندارد که مردان لباسهاى بدن نما و آرایشهاى تحریک کننده‏به کار برند.این زن است که به حکم طبیعت‏خاص خود مى‏خواهد دلبرى کند و مرد رادلباخته و در دام علاقه به خود اسیر سازد. لهذا انحراف تبرج و برهنگى از انحرافهاى‏مخصوص زنان است و دستور پوشش هم براى آنان مقرر گردیده است.

ما درباره طغیان پذیرى غریزه جنسى و اینکه بر خلاف ادعاى افرادى مانند راسل‏غریزه جنسى با آزاد گذاشتن کامل و خصوصا با فراهم کردن وسائل تحریک هرگزسیر نمى‏شود و اشباع نمى‏گردد و همچنین درباره انحراف‏«چشم چرانى‏»در مردان وانحراف‏«تبرج‏»در زنان،باز هم بحث‏خواهیم کرد.

 

استحکام پیوند خانوادگى

شک نیست که هر چیزى که موجب تحکیم پیوند خانوادگى و سبب صمیمیت‏رابطه زوجین گردد براى کانون خانواده مفید است و در ایجاد آن باید حداکثر کوشش‏مبذول شود،و بالعکس هر چیزى که باعث‏سستى روابط زوجین و دلسردى آنان گرددبه حال زندگى خانوادگى زیانمند است و باید با آن مبارزه کرد.

اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهاى جنسى به محیط خانوادگى و در کادرازدواج مشروع، پیوند زن و شوهرى را محکم مى‏سازد و موجب اتصال بیشتر زوجین‏به یکدیگر مى‏شود.

فلسفه پوشش و منع کامیابى جنسى از غیر همسر مشروع،از نظر اجتماع‏خانوادگى این است که همسر قانونى شخص از لحاظ روانى عامل خوشبخت کردن اوبه شمار برود;در حالى که در سیستم آزادى کامیابى،همسر قانونى از لحاظ روانى‏یک نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار مى‏رود و در نتیجه کانون خانوادگى‏بر اساس دشمنى و نفرت پایه‏گذارى مى‏شود.

علت اینکه جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت‏به آنان پیشنهاد مى‏شود،جواب مى‏دهند که حالا زود است،ما هنوز بچه‏ایم،و یا به عناوین دیگر از زیر بار آن‏شانه خالى مى‏کنند همین است;و حال آنکه در قدیم یکى از شیرین‏ترین آرزوهاى جوانان ازدواج بود. جوانان پیش از آنکه به برکت دنیاى اروپا کالاى زن اینهمه ارزان‏و فراوان گردد« شب زفاف را کم از تخت پادشاهى‏» نمى‏دانستند.ازدواج در قدیم پس از یک دوران انتظار و آرزومندى انجام مى‏گرفت و به همین‏دلیل زوجین یکدیگر را عامل نیکبختى و سعادت خود مى‏دانستند،ولى امروزکامجوییهاى جنسى در غیر کادر ازدواج به حد اعلى فراهم است و دلیلى براى آن‏اشتیاقها وجود ندارد.

معاشرتهاى آزاد و بى‏بند و بار پسران و دختران ازدواج را به صورت یک وظیفه‏و تکلیف و محدودیت درآورده است که باید آن را با توصیه‏هاى اخلاقى و یا احیاناچنانکه برخى از جراید پیشنهاد مى‏کنند-با اعمال زور بر جوانان تحمیل کرد.تفاوت آن جامعه که روابط جنسى را محدود مى‏کند به محیط خانوادگى و کادرازدواج قانونى، با اجتماعى که روابط آزاد در آن اجازه داده مى‏شود این است که‏ازدواج در اجتماع اول پایان انتظار و محرومیت،و در اجتماع دوم آغاز محرومیت ومحدودیت است.در سیستم روابط آزاد جنسى پیمان ازدواج به دوران آزادى دختر وپسر خاتمه مى‏دهد و آنها را ملزم مى‏سازد که به یکدیگر وفادار باشند و در سیستم‏اسلامى به محرومیت و انتظار آنان پایان مى‏بخشد.

سیستم روابط آزاد اولا موجب مى‏شود که پسران تا جایى که ممکن است ازازدواج و تشکیل خانواده سر باز زنند و فقط هنگامى که نیروهاى جوانى و شور ونشاط آنها رو به ضعف و سستى مى‏نهد اقدام به ازدواج کنند و در این موقع زن را فقطبراى فرزند زادن و احیانا براى خدمتکارى و کلفتى بخواهند،و ثانیا پیوند ازدواجهاى‏موجود را سست مى‏کند و سبب مى‏گردد به جاى اینکه خانواده بر پایه یک عشق‏خالص و محبت عمیق استوار باشد و هر یک از زن و شوهر همسر خود را عامل‏سعادت خود بداند بر عکس به چشم رقیب و عامل سلب آزادى و محدودیت‏ببیند وچنانکه اصطلاح شده است‏یکدیگر را«زندانبان‏»بنامند.

وقتى پسر یا دخترى مى‏خواهد بگوید ازدواج کرده‏ام،مى‏گوید براى خودم‏زندانبان گرفته‏ام. این تعبیر براى چیست؟براى اینکه قبل از ازدواج آزاد بود هر کجابخواهد برود،با هر کسى بخواهد برقصد،بلاسد،هیچ کس نبود که بگوید بالاى چشمت‏ابروست.ولى پس از ازدواج این آزادیها محدود شده است،اگر یک شب دیر به خانه‏بیاید مورد مؤاخذه همسرش قرار مى‏گیرد که کجا بودى؟و اگر در محفلى با التهاب با دخترى برقصد همسرش به او اعتراض مى‏کند. واضح است که روابط خانواده درچنین سیستمى تا چه اندازه سرد و سست و غیر قابل اطمینان است.

بعضیها مانند برتراند راسل پنداشته‏اند که جلوگیرى از معاشرتهاى آزاد صرفا به‏خاطر اطمینان مرد نسبت‏به نسل است;براى حل اشکال،استفاده از وسائل‏ضد آبستنى را پیشنهاد کرده‏اند;در صورتى که مساله،تنها پاکى نسل نیست;مساله‏مهم دیگر ایجاد پاکترین و صمیمى‏ترین عواطف بین زوجین و برقرار ساختن یگانگى‏و اتحاد کامل در کانون خانواده است.تامین این هدف وقتى ممکن است که زوجین ازهر گونه استمتاع از غیر همسر یا همسران قانونى چشم بپوشند،مرد چشم به زن دیگرنداشته باشد و زن نیز در صدد تحریک و جلب توجه کسى جز شوهر خود نباشد واصل ممنوعیت هر نوع کامیابى جنسى در غیر کادر خانواده حتى قبل از ازدواج هم‏رعایت گردد.

به علاوه،زنى که تا اینجا پیش رفته است که به پیروى از امثال راسل و تقلید ازصاحبان مکتب‏«اخلاق نوین جنسى‏»با داشتن همسر قانونى عشق خود را در جاى‏دیگر جستجو مى‏کند و با مرد مورد عشق و علاقه خود همبستر مى‏شود،چه اطمینانى‏هست که به خاطر همسر قانونى که چندان مورد علاقه‏اش نیست وسائل ضد آبستنى‏به کار برد و از مرد مورد عشق و علاقه خود آبستن نشود و فرزند را بهریشهمسرقانونى نبندد؟قطعا چنین زنى مایل است که فرزندى که به دنیا مى‏آورد از مرد موردعلاقه‏اش باشد نه از مردى که فقط به حکم قانون همسر اوست و الزاما به حکم قانون‏نباید از غیر او آبستن شود.همچنان مرد نیز طبعا علاقه‏مند است که از زن مورد عشق‏و علاقه‏اش فرزند داشته باشد نه از زنى که با زور قانون به او پیوند کرده‏اند.دنیاى‏اروپا عملا نشان داده است که با وجود وسائل ضد آبستنى آمار فرزندان غیر مشروع‏وحشت‏آور است.

۳-استوارى اجتماع

کشانیدن تمتعات جنسى از محیط خانه به اجتماع،نیروى کار و فعالیت اجتماع‏را ضعیف مى‏کند.بر عکس آنچه که مخالفین حجاب خرده‏گیرى کرده‏اند و گفته‏اند: «حجاب موجب فلج کردن نیروى نیمى از افراد اجتماع است‏»بى‏حجابى و ترویج‏روابط آزاد جنسى موجب فلج کردن نیروى اجتماع است.

آنچه موجب فلج کردن نیروى زن و حبس استعدادهاى اوست‏حجاب به صورت‏زندانى کردن زن و محروم ساختن او از فعالیتهاى فرهنگى و اجتماعى و اقتصادى است‏و در اسلام چنین چیزى وجود ندارد.اسلام نه مى‏گوید که زن از خانه بیرون نرود و نه‏مى‏گوید حق تحصیل علم و دانش ندارد-بلکه علم و دانش را فریضه مشترک زن ومرد دانسته است-و نه فعالیت اقتصادى خاصى را براى زن تحریم مى‏کند.اسلام هرگزنمى‏خواهد زن بیکار و بیعار بنشیند و وجودى عاطل و باطل بار آید.پوشانیدن بدن به‏استثناى وجه و کفین مانع هیچ گونه فعالیت فرهنگى یا اجتماعى یا اقتصادى نیست. آنچه موجب فلج کردن نیروى اجتماع است آلوده کردن محیط کار به لذتجوییهاى‏شهوانى است.

آیا اگر پسر و دخترى در محیط جداگانه‏اى تحصیل کنند و فرضا در یک محیطدرس مى‏خوانند دختران بدن خود را بپوشانند و هیچ گونه آرایشى نداشته باشند بهتردرس مى‏خوانند و فکر مى‏کنند و به سخن استاد گوش مى‏کنند یا وقتى که کنار هرپسرى یک دختر آرایش کرده با دامن کوتاه تا یک وجب بالاى زانو نشسته باشد؟آیااگر مردى در خیابان و بازار و اداره و کارخانه و غیره با قیافه‏هاى محرک و مهیج زنان‏آرایش کرده دائما مواجه باشد بهتر سرگرم کار و فعالیت مى‏شود یا در محیطى که باچنین مناظرى روبرو نشود؟اگر باور ندارید،از کسانى که در این محیطها کار مى‏کنندبپرسید.هر مؤسسه یا شرکت‏یا اداره‏اى که سخت مایل است کارها به خوبى جریان‏یابد از این نوع آمیزشها جلوگیرى مى‏کند.اگر باور ندارید تحقیق کنید.

حقیقت این است که این وضع بى‏حجابى رسوا که در میان ماست و از اروپا وآمریکا هم داریم جلو مى‏افتیم از مختصات جامعه‏هاى پلید سرمایه‏دارى غربى است‏و یکى از نتایج‏سوء پول پرستى‏ها و شهوترانیهاى سرمایه‏داران غرب است،بلکه یکى‏از طرق و وسائلى است که آنها براى تخدیر و بى حس کردن اجتماعات انسانى ودرآوردن آنها به صورت مصرف کننده اجبارى کالاهاى خودشان به کار مى‏برند.

’اطلاعات‏»5/9/47 گزارشى از اداره کل نظارت بر مواد خوردنى،آشامیدنى،آرایشى نقل کرده است.درباره لوازم آرایش چنین مى‏نویسد:

تنها در ظرف یک سال 210 هزار کیلو مواد و لوازم آرایش از قبیل ماتیک، سرخاب، کرم، پودر، سایه چشم براى مصرف خانمها وارد شده است.از این مقدار 181 هزار کیلوگرم آن انواع کرم بوده است.در این مدت به 1650 قوطى و 2500 دوجین پودر صورت و 4604 عدد روژ لب، 2280 عدد صابون لاغرى، 2280 آمپول آرایشى اجازه ورود داده شده است. البته باید 3100 عدد سایه چشم و2400 خط چشم را نیز به آن اضافه کردآرى باید زن ایرانى به بهانه‏« تجدد» و« تقدم‏» و« مقتضیات زمان‏» هر روز و هرساعت‏با وسائلى که در دنیاى سرمایه‏دارى تهیه مى‏شود خود را در معرض نمایش‏بگذارد تا بتواند چنین مصرف کننده لایقى براى کارخانه‏هاى اروپایى باشد.اگر زن‏ایرانى بخواهد خود را فقط براى همسر قانونى و یا براى حضور در مجالس‏اختصاصى زنان بیاراید،نه مصرف کننده لایقى براى سرمایه‏داران غربى خواهد بود ونه وظیفه و ماموریت دیگرش را که عبارت است از انحطاط اخلاق جوانان و ضعف‏اراده آنان و ایجاد رکود در فعالیت اجتماعى،به نفع استعمار غرب انجام خواهد داد.

در جامعه‏هاى غیر سرمایه‏دارى با همه احساسات ضد مذهبى که در آنجا وجوددارد کمتر شنیده مى‏شود که چنین رسواییها به نام آزادى زن وجود داشته باشد.

 

۴ -ارزش و احترام زن

قبلا گفتیم که مرد به طور قطع از نظر جسمانى بر زن تفوق دارد.از نظر مغز و فکرنیز تفوق مرد لااقل قابل بحث است.زن در این دو جبهه در برابر مرد قدرت مقاومت‏ندارد،ولى زن از طریق عاطفى و قلبى همیشه تفوق خود را بر مرد ثابت کرده است. حریم نگه داشتن زن میان خود و مرد یکى از وسائل مرموزى بوده است که زن براى‏حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است.

اسلام زن را تشویق کرده است که از این وسیله استفاده کند.اسلام مخصوصاتاکید کرده است که زن هر اندازه متین‏تر و باوقارتر و عفیفتر حرکت کند و خود را درمعرض نمایش براى مرد نگذارد بر احترامش افزوده مى‏شود.بعدا در تفسیر آیات سوره احزاب خواهیم دید که قرآن کریم پس از آنکه توصیه‏مى‏کند زنان خود را بپوشانند مى‏فرماید: ذلک ادنى ان یعرفن فلا یؤذین یعنى این کاربراى اینکه به عفاف شناخته شوند و معلوم شود خود را در اختیار مردان قرار نمى‏دهندبهتر است و در نتیجه دورباش و حشمت آنها مانع مزاحمت افراد سبکسر مى‏گردد.

 

منابع:

نهج البلاغة،نامه‏53.

رجوع شود به صحیح مسلم،ج 4/ ص 148-151.

مرکز آل البیت (ع)


با اجازه و تشکر از گروه دین و زندگی استان مرکزی 

 

موعد موعود و میلاد نور مبارک

 

برخیز که حجت خدا می آید ......... رحمت زحریم کبریا می آید
از گلشن عسگری گذر کن که سحر ................. بوی گل نرگس از فضا می آید . . .
                                                                           عید مهدی بر شما مبارک  

 

او خواهـد آمد،  آمدنی همراه با عـدل، عدلی به وسعـت تمام عالم.

ظهورش لرزه ای است بر خفـتگان و عطر شادی است برای منتـظران.

میلادش بر همگان مبارک  !!!

 

قال مولانا امیرالمؤمنین علی علیه السلام : یعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی ... و یاخذ الوالی من غیرها عمالها علی مساوی اعمالها و تخرج له الارض اقالید کبدها و تلقی الیه سلما مقالیدها...  

( چون امام مهدی، ظهور نماید ) مردمی را که از مسیر نورانی انبیاء منحرف شده و از هوای نفس پیروی می نمایند، بسوی هدایت بر می گرداند... حضرت مهدی زمامداری است که غیراز خاندان حکومت های امروزی خواهد بود. عمال و کارگزاران را براعمال بدشان کیفر خواهد داد. زمین قطعات جگرش را ( معادن طلا و نقره و... ) را برای او بیرون بیندازد و همه ی کلیدهای خود را با کمال تسلیم در اختیار آن ولی خدا قرار دهد... نهج البلاغه /خطبه 138