دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

رمضان نزدیک است

نیت کنیم و آماده باشیم دارد نزدیک میشود.

Image result for ‫رمضان در خرداد 94‬‎Image result for ‫رمضان در خرداد 94‬‎

ده عملکرد که پس از مرگ همچنان بدن انجام می دهد !

ده عملکرد که پس از مرگ همچنان بدن انجام می دهد !

دانستن اینکه بدن شما بعد از مرگ قادر به انجام چه کارهاییست موضوعی جالب و در عین حال تامل برانگیز است. در ادامه به شاهد این 10 مورد باشید.

۱۰- رشد ناخن و مو
بدین صورت نیست که این اعضا به رشد خود ادامه می‌‏دهند، بلکه فقط در ظاهر اینگونه به‌‏نظر می‌‏رسند. همان‌‏گونه که بدن رطوبت خود را از دست مى‌‏دهد، پوست چروکیده شده و منقبض مى‌‏شود، در نتیجه ناخن و مو بلندتر به نظر مى‌‏آیند

۹- تولید صدا
جمود بدن ساعاتى پس از مرگ، موجب انقباض و سفت‌‏شدن عضلات مى‌‏گردد. این موضوع به‌‏علاوه‌‏‌‏ی آزادشدن گازها و تارهاى صوتى که سفت و انعطاف ناپذیر هستند، باعث تولید صداهاى ناهنجار مى‌‏شود.

۸ - رشد سلول‌‏های پوست
این سلول‌‏ها به مراقبت زیادى نیاز ندارند و خودکفا هستند، چرا که بیشتر عمرشان را در خارجى‌‏ترین قسمت بدن مى‌‏گذرانند و از طریق جذب و تراوش تغذیه کرده و بدین طریق به مدت چند روز مى‌‏توانند از خود دفاع کنند.

۷- دفع ادرار
ماهیچه‌‏هاى کنترل‌‏کننده وظیفه‌‏ی نگه‌‏داشتن ادرار را به عهده دارند. وقتى مرگ رخ مى‌‏دهد، آنها از کار باز مى‌‏ایستند. پیش از جمود بدن که ساعاتى به طول مى‌‏انجامد و بدن وارد وضعیت شل و سستى مى‌‏شود، دفع ادرار به‌‏صورت بی‌‏اختیار انجام می‌‏شود.

۶- مدفوع
ماهیچه هاى شل و سست، توانایی نگه‌‏داشتن چیزی را ندارند. در روال عمل دفع، گازهاى تولید شده در بدن، مدفوع را در طول مسیر روده ها به حرکت درمى‌‏آورد. این موضوع براى همه رخ نمى‌‏دهد، ولى ممکن است اتفاق بیفتد.

۵- هضم
باکترى‌‏هاى موجود در امحا و احشا باوجود فوت میزبان هنوز به زیست خود ادامه مى‌‏دهند. بسیارى از آنها انگل هستند و برخى به تجزیه‌‏ی غذا کمک مى‌‏کنند. تا زمانى که تغذیه کنند، به زندگیشان ادامه مى‌‏دهند.

۴- نعوظ
به علت کشش خون، گاهى اوقات پس از مرگ نعوظ اتفاق مى‌‏افتد.

۳- حرکت ماهیچه
سیستم عصبى حتى ممکن است پس از توقف فعالیت مغز به عملکرد خود ادامه دهد. حرکات نامرتب و متفرق که به جاى مغز از ستون فقرات نشات مى‌‏گیرد، مى‌‏تواند دلیل همه‌‏ى پرش و تکان‌‏هاى ناگهانى بدن باشد.

۲- کارکرد مغز
پزشکان زمانى فوت شخصی را اعلام می‌‏کنند که قلب و شش‌‏ها از کار باز ‌‏ایستند. در حقیقت پس از مرگ، مغز براى دقایقى هنوز از مواد غذایى و اکسیژن استفاده مى‌‏کند.

۱- زایمان
اسناد تاریخى نشان مى‌‏دهند که پیش از مرسوم شدن مومیایى کردن اجساد، گاهى اوقات رویدادى به نام تولد در تابوت رخ مى‌‏داده است. در زنانى که زمان مرگشان باردار بودند، برخى اوقات به دلیل تجمع گاز و فشار بر روى رحم، جنین با فشار به بیرون مى‌‏آمد و عمل زایمان انجام می‌‏گرفت.

فضیلت ماه شعبان


فضیلت

شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیاء صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌کرد و مى‌فرمود شعبان، ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد بهشت برای او واجب می‌شود و از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که چون ماه شعبان فرا می‌رسید امام زین العابدین علیه السلام اصحاب خود را جمع مى‌نمود و مى‌فرمود اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟

این ماه شعبان است و حضرت رسول صلى الله علیه و آله مى‌فرمود شعبان ماه من است پس در این ماه براى جلب محبت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود روزه بدارید. به حقّ آن خدایى که جان علىّ بن الحسین به دست قدرت اوست سوگند یاد مى‌کنم که از پدرم حسین بن على علیهماالسلام شنیدم که فرمود شنیدم از امیرالمؤمنین علیه السلام که هر که روزه بگیرد در ماه شعبان براى جلب محبّت پیغمبر خدا و تقرّب به سوى خدا؛ خداوند او را دوست می‌دارد و در روز قیامت کرامت خود را نصیب او می‌گرداند و بهشت را براى او واجب می‌کند.

شیخ از صفوان جمال روایت کرده که گفت :

حضرت صادق علیه السلام به من فرمود کسانى را که در اطراف تو هستند را بر روزه گرفتن در ماه شعبان ترغیب کن. گفتم فدایت شوم مگر در فضیلت آن چیزى هست؟ فرمود: بله همانا که رسول خدا صلى الله علیه و آله هر گاه هلال ماه شعبان را مى‌دید به مُنادیى امر مى‌فرمود که در مدینه ندا مى‌کرد: اى اهل مدینه من رسولم از جانب رسول خدا صلى الله علیه و آله به سوى شما.

ایشان مى‌فرماید آگاه باشید همانا شعبان ماه من است پس خدا رحمت کند کسى را که یارى کند مرا بر ماه من یعنى روزه در آن ماه روزه بگیرد.

سپس از حضرت صادق علیه السلام و ایشان از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرد که مى‌فرمود:

از زمانى که شنیدم منادى رسول خدا صلى الله علیه و آله ندا کرد در ماه شعبان، ترک نشد از من روزه شعبان و ترک نخواهد شد از من تا مدتى که حیات دارم ان شاء الله تعالى.

سپس مى‌فرمود که روزه دو ماه شعبان و رمضان توبه و مغفرت از خدا است.

ماه شعبان