دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

اهم مطالب و سوالات درس دوم ( ۲ )دین و زندگی دوم متوسطه

 

درس دوم : با کاروان هستی

هدف کلی :

           تشخیص جهان به عنوان یک نظام یکپارچه که دارای هدف است .

  مرور بر مفاهیم :

        1. مجموعه ی جهان خلقت نظامی واحد و به هم پیوسسته است .

        2. یک پیوستگی طولی و یک پیوستگی عرض میان نظام ها برقرار است .

        3. نظام های هم طول --> نظام های تو در تو .

        4. نظام های هم عرض --> نظام هایی که در کنار یکدیگرند .

        5. نظام های بزرگ از به هم پیوستن نظام های کوچک شکل می گیرند .

        6. فعالیت نظام های کوچک هم در خدکت خود این نظام و هم در خدمت نهایی ترین هدف نظام است .

        7. هر قدر علم و دانش بشر توسعه یابد درک روابط و پیوستگی میان نظام ها آسانتر می شود .

       8. از پیوستگی و ارتباط میان نظام ها ، نظام واحد جهانی حاصل می شود .

       9. نظام واحد جهانی یک هدف بزرگ را دنبال می کند و آن سیر فی الله یعنی حرکت تکاملی خلقت است .

      10 . نامحدود بودن عمر نظامهای دنیوی به معنای نیستی و نابودی نیست ،بلکه برای پیوستن به نظامی دیگر و تجدید سازمان و استمرار در متن نظامهای دیگر صورت می گیرد.

      11 -طبق  آیه ی ...ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور هیچ چیز در متن عالم طبیعت از بین نمی رود بلکه در نظامی تازه تر خود را می نمایاند .

رابطه عرضی و طولی

       یک پیوستگی طولی و یک پیوستگی عرضی میان نظام ها بر قرار است .

پیوستگی طولی میان نظام ها : 

        درپیوستگی طولی هدف جز کوچک در طول هدف جز بزرگ قرار دارد و آن نیز در خدمت جز بزرگ تر ، تا به برترین هدف

 

پیوستگی عرضی در نظام ها :

         میان نظام هااین است که غیر از رابطه ی طولی , مجموعه ای از اعضا هستند که به هم مرتبط و پیوسته اند .این اعظا در عرض یک دیگر و انجام دادن فعالیتی مشترک ,یک مجموعه را می سازند.

ویژگی های یک نظام یک پارچه :

        1. فعالیت نظام های کوچک هم در خدمت خود این نظام هاست و هم در خدمت نهایی ترین هدف نظام است .

        2. هر دستگاهی نظم ، قانون مندی و هدف خاص خود را دارد . اما این امر نه تنها مانع هماهنگی و همکاری سراسری آن ها برای رسیدن به هدف نهایی نیست ، بلکه در خدمت آن است .

        3. نظام های بزرگ از به هم پیوستن نظام های کوچک شکل می گیرند .

        4. هر چه دایره ی نظام ، بزرگ تر می شود ، نظم و قانون مندی گستر ده تری به وجود می آید که نظام های کوچک تر را در درون خود جای می دهد .

       5. نظام های پیوسته و تو در تو ، فعالیت هماهنگ و سازمان یافته ای انجام می دهند که در پایان منجر به رسیدن به هدف نهایی می شود .

پیامهای اصلی درس :

          الف) بدن انسان تمثیلی است برای نظام واحد جهانی ،نظامی که اجزای آن فعالیتهای معینی را در جهت رشد و بالندگی بر عهده گرفته اند .

          ب) سلولها کوچکترین عضو در ساختمان حیوانها (و گیاهان )هستند . هر سلولی دارای نظامی واحد و پیوسته است.

          پ) سلولها خود عضوی از یک نظام بزرگتر هستند که به خاطر نقشی که در آن نظام بزرگ (معده ،روده یا قلب ) دارند ،معنا می یابند .

         ت) معده ،روده و قلب و ... که نظام بزرگتری را شکل می دهند عضوی از یک نظام بزرگتر یعنی بدن انسانند که به خاطر نقش و جایگاهی که در بدن دارند معنا می یابند .

         س) مجموعه نظام های کوچک و بزرگ داخل بدن انسان با هم پیوسته اند و برای تامین یک هدف نهایی می کوشند .

         ج) جهان نیز مانند بدن انسان شامل مجموعه ی نظامهای کوچک و بزرگ است که با هم مرتبط و پیوسته اند .

         د) اگر نظامی به ظاهر از بین برود ،اجزایش نابود نمی شود بلکه در نظامی جدید ظهوری دوباره پیدا می کند

         ه) فعالیت مجموعه ی نظامهای به هم پیوسته نظام واحد جهانی یک هدف بزرگ دارند که همان حرکت تکاملی خلقت و سیر فی الله است . 

 

سوالات مهم درس دوم : با کاروان هستی 

1 - ویژگی های نظام واحد جهانی را به طور مختصر بیان کنید .

2 - آیا انهدام و فروپاشی موجودات و نظام های دنیوی به معنای نابودی است ؟ توضیح دهید .

3 - منشاء و مبدأ دانش بشری را به طور مختصر معرفی کنید .

4 - چه رابطه ای میان علم به قوانین خلقت و ساخت مصنوعات بشری وجود دارد ؟

5 - چرا خداوند سزاوار « آفرین » بزرگ تر و برتر است ؟

6 – پیوستگی طولی را با یک مثال توضیح دهید .

7- هدف نهایی نظام و احد جهانی را بنویسید .