دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

بمناسبت عید قربان

  

عید سعید قربان بر همه مسلمانان مبارک  

همزمان با عید قربان دلت را قربانی محبت ،عشق ،صمیمیت و مهربانی کن .  

ای حریم کعبه مُحرم بر طواف روی تو
من به دور کعبه می گردم به یاد روی تو

چرا به روز 25 ذی القعده، روز دحو الارض می گویند؟
جواب : دحو به معنای گستردن و ارض به معنای زمین است و چون در این روز زمین از کعبه گسترده شده و به صورت کنونی در آمد به آن روز « دحو الارض » می گویند.دحو الارض یعنی پهن شدن زمین از زیر خانه ی کعبه بر روی آب.چرا به عید قربان، عید اضحی می گویند؟
اضحی از ضحیحه به معنی قربانی است و چون در روز دهم ذی الحجه حجاج طبق سنت قربانی می کنند به آن عید اضحی ( قربان) می گویند)
9
ذی الحجه مصادف با روز عرفه :گفته شده روز عرفه روز نیایش است و بعد از شبهای قدر با عظمت ترین شبها محسوب می شود.روزه گرقتن در این روز بسیار تأکید شده است ولی اگر با گرفتن روزه، شخص نسبت به دعا ناتوان شود، سفارش به عدم گرفتن روزه شده است ( نشان دهنده ی اهمیت نیایش در این روز)!
10
 ذی الحجه مصادف با عید سعید قربان :در این روز حضرت ابراهیم از طرف خدا مأمور به ذبح پسرش اسماعیل گشت. امّا در هنگام ذبح، به امر خدا چاقو کُند شده و به ابراهیم دستور داده شد تا به جای پسرش گوسفندی (که از سوی خدا فرستاده شده بود را)ذبح کند و ابراهیم که سلام خدا بر او باد، چنین کرد.

اهم مطالب و سوالات درس۴دین و زندگی اول متوسطه (برترین هدف)

 

مطالب مهم درس چهارم دین و زندگی 1 : برترین هدف

1. هدف های پایان پذیر ارزش و اهمیت یکسان ندارند .

2. هدف های اخروی هم درجات متفاوتی دارند .

3. برخی از هدف ها به گونه ای هستند که رسیدن به آن ها مساوی است با رسیدن به هدف های دیگر .

4. هر چه هدف ما برتر و جامع تر باشد نهال وجود ما پر بارتر و متناسب تر و زیباتر رشد خواهد کرد و به کمال خواهد رسید .

5. خداوند مبدأو سرچشمه ی خوبی هاست . هر خوبی در این جهان و آن جهان از اوست .

6. آدمی در ذات خود در جسنجوی سرچشمه ی خوبی ها و زیبایی هاست و تا به آن نرسد آرامش نخواهد یافت .

7. پس مقصود و محبوب نهایی ما ذات مقدس خداوند است .

8. اگر روح انسان بی نهایت طلب است ، شایسته است که تنها تقرب و نزدیکی به خدای بزرگ مقصد نهایی او باشد .

9. تقرب به برترین محبوب و مقصود سهم بلند همتان کوشاست .

10. حضرت ابراهیم (ع) به مردم آموخت که نباید به هدف های پایان پذیر دل بست بلکه باید روی به سوی کسی نمود که پایانی ندارد و خالق جهان آفرینش است . خدایی که سرچشمه ی خوبی ها و زیبایی ها است .

ویژگی های هدف های دنیایی و آخرتی. ( با توجه به قرآن )

              1) آن چه خدایی است پایان ناپذیر و همیشگی است .

              2) آن چه خدایی نیست نابود شدنی است .

              3) خوبی های این جهان کالای اندکی بیش نیست .

              4) آنچه نزد خداست برتر و پایدارتر از خوبی های این جهان است .

              5) پاداش های دنیا و آخرت همه از سوی خداست .

              6) برترین پاداش برای انسان خشنودی خداست .

پیام های اصلی درس:

            1.هدف های جامع به گونه ای هستند که رسیدن به آن ها مساوی با رسیدن به هدف های دیگر است .

            2.هر چه هدف ما جامع تر باشد وجود ما پربارتر و زیباتر رشد خواهد کرد .

            3.خداوند مبدأ همه خوبی هاست زیرا هر خوبی که در این جهان باشد از اوست .

            4.انسان در ذات و سرشت خود به دنبال مبدأ خوبی ها و کمال ها است و تا به آن نرسد آرامش نخواهد یافت .

            5.مبدأ همه ی کمال ها و خوبی ها خداست و بنابراین انسان موجود خداجوست .

            6.تقرب به برترین محبوب و مقصود سهم بلند همتان کوشاست .

ارتباط میان درس اول و درس چهارم :

در درس اول در مورد حضرت ابراهیم (ع) دیدم که او از معبودی که غروب و افول می کند بیزاری می جوید و رو به سوی خالق آسمانها و زمین می آورد . در درس چهارم همین مطلب تحلیل شده است . انسان ذاتاموجود کمال جوست و تا به کمال مطلق نرسد آرام نمی گیرد و خداوند مبدأ و سرچشمه ی همه ی خوبی هاست چون آن ها را خلق کرده است . پس مقصود و مطلوب انسان خداست . 

سوالات مهم درس 4 دین و زندگی اول متوسطه با جواب

1. آیا هدف های دنیایی و پایان پذیر ارزش یکسانی دارند ؟

خیر ارزش یکسانی ندارند به طور مثال اگر از انسان بخواهند میان سلامتی و داشتند یک خانه ی زیبا یکی را انتخاب کند با اندکی تفکر سلامتی را بر می گزیند و خانه ی زیبا را رها می کند .

2. هدف های جامع چگونه هدف هایی هستند ؟

هدف های جامع به گونه ای هستند که هدف های دیگر را هم در بر دارند و رسیدن به آن ها مساوی با رسیدن به هدف های دیگر هم هست . به طور مثال یک کوهنورد علاوه بر این که یک ورزشکار است سلامتی جسمانی نیز دارد . استقامت خوبی کسب کرده . از مشاهده ی مناظر طبیعی کوهستان هم لذت می برد .

3. هدف های برتر و جامع تر چه فایده ای دارند ؟

استعدادهای بیشتری را در برمی گیرند . نهال وجود مارا پر بارتر و متناسب تر و زیباتر رشد خواهند داد و به کمال خواهند رساند .

4. ویژگی های هدف های دنیایی و آخرتی را بنویسید . ( با توجه به قرآن )

1) آن چه خدایی است پایان ناپذیر و همیشگی است .

2) آن چه خدایی نیست نابود شدنی است .

3) خوبی های این جهان کالای اندکی بیش نیست .

4) آنچه نزد خداست برتر و پایدارتر از خوبی های این جهان است .

5) پاداش های دنیا و آخرت همه از سوی خداست .

6) برترین پاداش برای انسان خشنودی خداست .

5. مبدأ خوبی ها کیست چرا ؟

خداوند مبدأ و سرچشمه ی خوبی هاست زیرا هر خوبی در این جهان و در ؟آن جهان از اوست .

6. گمشده ی انسان چیست ؟

آدمی در ذات خود درجست و جوی سرچشمه ی خوبی ها و زیبایی هاست و تا به آن منبع و مبدأ دست نیابد آرامش نیافته و تز پای نخواهد نشست . پس مقصود و محبوب نهایی ما ذات مقدس خداوند است .

7. تقرب به خدا نصیب چه کسانی می شود ؟

این مقصد ،همت بزرگ و اراده ی محکم می طلبد . تقرب به برترین محبوب و مقصود مهم بلند همتان کوشاست

اهم مطالب و سوالات درس سوم ( ۳ )دین و زندگی دوم متوسطه

 

  درس سوم : سرمایه های انسان (رشد)

هدف کلی :

         آشنایی با جایگاه انسان در نظام خلقت و ارزشهای انسان

  مرور مفاهیم

         1- ارزش هر کس به درک و فهم او از حقیقت هستی و جایگاه انسان در کاروان آفرینش بستگی دارد .

         2- ودیعه های الهی در انسان عبارتند از :

                - فطرت -سرشت خدا آشنا

                - گرایش به نیکیها و زیبایی ها

                - وجدان اخلاقی

                - قوه ی عقل

                - اختیار

                - پیامبران و امامان

                - الهامات فرشتگان – امدادهای غیبی – هدایت باطنی

         3- از وجدان اخلاقی تعبیر به نفس لوامه شده است.

         4 - برترین نعمتی که خدا در وجود انسان قرار داده است قوه ی عقل است

         5- قوه ی عقل تشخیص دهنده ی درستی از نا درستی و خوبی از بدی است

        

         6- نتایج پذیرش دعوت انبیاء:

                 - تجلی زیبایی های ایمان و عمل صالح

                - سرشار شدن زندگی از نیکیها و زیبایی ها

                - بهره مندی از زندگی جاوید در بهشت

1. ارزش هر کس به درک و فهم او از حقیقت هستی و جایگاه انسان در کاروان آفرینش بستگی دارد .

2. امام علی (ع)در مورد حقیقت انسان می فرمایند :خدا رحمت کند انسانی را که بداند از کجا آمده ،در کجا قرار دارد و به سوی کجا رهسپار خواهد شد.

3. خداوند به انسان کرامت بخشید . و بر بسیاری از مخلوقات برتری داده است و آنجه را که در آسمانها و زمین است برای بهره مندی او آفریده است . 

  سوره ی اسراء آیه ی 70

سوره ی جاثیه آیه ی 13

سوره ی فجر آیات 27 تا 30

          پیام این آیات چنین است که خداوند درمیان موجودات جهان ،انسان را برای خود برگزید و بهشت ویژه اش را به او اختصاص داد و فرمود : (( جهان را برای تو آفریدم و تورا برای خودم )) . 

  سوره ی انسان آیات 2 و 3

         آیات شریفه ی فوق درباره ی منزلت انسان بیانگر این مفهوم است که خداوند انسان را صاحب اراده و آزاد آفرید و مسئول سرنوشت خود قرار داد و او از انسان خواسته است با کار و ابتکار خود زمین را آباد سازد و با انتخاب خود ،یکی از دو راه سعادت و شقاوت را اختیار کند .

  سوره ی فصلت آیه ی 53

         آیه ی شریفه ی فوق بیان گر این مفهوم است که کافی است انسان با دیده ی دل ،در خود و جهان نظر کند و جلوه های قدرت ،حکمت ،رحمت و مهربانی خداوند را در آنها ببیند و سرشت خدا آشنا که یکی از ودیعه های الهی در انسان است از آن مستفاد می شود.

         امام علی (ع) در خصوص ((سرشت خدا آشنا ))می فرمایند : در هیچ چیزی نظر نکردم ،مگر این که خدا را قبل از آن ،بعد از آن و با آن دیدم.

         تدبر در آیه ی سنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین تهم انه الحق ... ما را به مفهوم ابیاتی از عمان سامانی می رساند که این ابیات ناظر بر ((سرشت خدا آشنا )) است .

  سوره ی شمس آیات 7 و 8

          آیات شریفه ی فوق بیانگر این ودیعه ی الهی است :گرایش به نیکی ها و زیبایی ها یعنی انسان نیکی ها و بدی ها و زیبایی ها و زشتی ها را درک می کند و در خود گرایشی به سوی نیکی ها و زیبایی ها احساس می کند .کرامت ،بزرگواری ،صداقت و عدالت را دوست دارد و از دو رویی ،ذلت ،دون همتی و ظلم بیزار است .

سوالات مهم درس 3

1 -       ودیعه ها و امانات الهی برای سفر به سوی کمال را نام ببرید؟

2-       حضرت علی (ع) نفس را چگونه توصیف کرده است؟

3-       موانع رشد و رستگاری را نام ببرید؟

4-       علت سقوط انسان از کمال و فلاح به گناه چیست؟

5-       شیطان از چه راه هایی انسان را به نافرمانی از خدا وسوسه می کند؟

اهم مطالب و سوالات درس سوم (۳)دین و زندگی سوم متوسطه

سوالات متن درس 3 ( معجزه ای از نوع کتاب ) دینی 3 (کتاب جدید) 

1-      ویژگی های کتاب آسمانی قران را نام ببرید. ص36 پ1 خ 1و2 ( 1- سند نوبت پیامبر است 2- جاودانه و همیشگی است )

2-      معجزه را تعریف کنید.ص 39 خ1

3-      بعضی از معجزات حضرت موسی(ع) وعیسی(ع) را بویسید .ص39 پ1 خ2-5

4-      آیا کتاب های قبلی پیامبران جزو معجزات ان ها محسوب می شد.ص39 پ 1خ 5-6

5-      معجزه پیامبران گذشته چه تناسبی با زمان پیامبری آنان دارد . (سوال جستجو ص 39 )

 امام رضا (ع) فرمودند: در عصر موسی(ع) سحر، غالب بود وموسی (ع) عملی انجام داد که همه ی ساحران در برابر ان عاجز ماندند.در زمان مسیح ومحیط دعوت او پزشگان مهارت فوق العاده ی در معالجه ی بیماران داشتند.عیسی با درمان بیماران لا علاج، بدون استفاده از وسایل مادی حقانیت خود را به ثبوت رساند.ودر عصر پیا مبر(ص)جوّ غالب بر زبان ادبیات، خطبه ها،کلام وشعر بود وپیامبر (ص) از طرف خدا مواعظ وحکمت هایی آورد که سخنان آنان را باطل کرد وحجت بر آن ها تمام شد .

6-      تحدی یعنی چه؟ ص39 پ2 خ2-4

7-      آسان ترین راه برای غیر الهی نشان دادن اسلام وقرآن کریم چیست؟ ص39 پ2 خ آخر

8-      اصلی ترین معجزه پیامبر(ع) چیست؟پیامبر از مردم در باره معجزه اش چه می خواهد. ص39 پ2 خ 1

9-      ویژگی های معجزه پیامبر اسلام را بنویسید. ص 40 پ 2 خ 2 تا 7 (پاسخ در زیر )

1- از نوع علم وفرهنگ است 2- شاهدی حاضر بر نبوت پیامبر است. 3- هر قدر از زمان می گذرد، ابعاد جدیدی از معارف آن کشف می شود. 4- با توسعه ی دانش وفرهنگ اعجاز ان اشکار تر وروشن تر می شود.

10-  آثار دانشمندان جهان چه ویژگی هایی دارد؟

11-  جنبه های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید؟ ص40 و42 شماره 1و2

12-   اعجاز لفظی قرآن را بنویسید.ص40 شماره 1 خ 2-8

13-  جلوگیری از شنیدن آیات قرآن در زمان پیامبر از سوی مشرکان به چه دلیل بود؟ ص 40 شماره 1 خ6-7

14-  ویژگی های اعجاز محتوایی قرآن را نام ببرید؟ ص42 و 43 موارد   الف ب ج- د- هـ

15-  توضیح دهید قرآن در عین نزول تدریجی دارای انسجام درونی است، یعنی چه؟ ص42 مورد( الف )

16-  چرا قرآن تحت تاثیر فرهنگ وعقاید زمانه قرار نگرفت؟ص42 پ1 خ 5-7

17-  جامعیت وهمه جانبه بودن قران را توضیح دهید؟ص42  مورد( ج )1 خ 1-5

18-  تازگی وشادابی دائمی قران یعنی چه؟ ص43 مورد( د)  خ 1-5

19- دو نمونه از نکات علمی قرآن را بنویسید ؟  ص 43 موارد 1 و 2

سوالات متن درس دوم (۲) دین و زندگی سوم متوسطه با جواب

 

سوالات متن درس2 ( هدایت مستمر ) دین وزندگی 3 کتاب جدید

1-معنی فطرت در لغت واصطلاح چیست؟ ص24 پ آخر  خ1-2

2- ویژگی های فطری انسان (مشترک) را نام برید؟ ص25 پ 2 خ1-6

3- چرا خداوند یک دین و برنامه واحد برای انسان ها  فرستاده است؟ ص25 پ 2 خ 7 تا 8

4- محور های اصلی برنامه ی پیامبران را بنویسید.ص25 شماره 1-8

5- علل آمدن پیامبران را نام ببرید؟ص 26 شماره 1-3

6- منظور از آیه 4 سوره ابراهیم (ع) چیست؟

7- چرا تعلیمات پیامبران تحریف ویا از بین می رفت؟ ص26 شماره 3  خ1-4

8-چرا پیامبران درراه تبلیغ دین الهی سختس ها وناملایمات را تحمل می کردند.؟ ص26 شماره 1 خ3-4

9- آیا تعدد پیامبران به معنای تعدد واختلاف در دین واصول دعوت آنان است.؟

10 پیامبران تبایغی چه کسانی بودند./

11- اگر خداوند یک دین برای انسان ها فرستاده است، پس چرا اکنون ادیان الهی مختلفی در جهان وجود دارد. با یک مثال توتیح دهید؟  ص27 پ آخر

12-ویژگی های پیامبران را نام ببرید؟ص29 شماره 1-3

13- عالیترین درجه وحی مخصوص پیامبران است ، یعنی چه ؟ص29 شماره 1خ 2-4

14- چرا پیامبران معجزه داشتند؟این اثر نشان دهنده چیست؟ قرآن کریم از معجزه با چه لفظی یاد می کند؟چرا دانشمندان آن را معجزه می نامند؟ص29 شماره 2تا ص30  خ1-2

15-چرا پیامبر باید معصوم باشد؟ 1- زیرا تحت تاثیر هوا های نفسانی قرار نگیرد ومرتکب گناه وخطاواشتباه نشود 2- مردم گفته ها وهدایت های وی را می پذیرند ومطمئن می شوند وبه او اعتماد می کنند.

16-چرا باید پیامبر در حوزه مسئولیت های مربوط به رسالت معصوم باشد.؟ ص30 پ 3 اگر پیامبری....خ1-6

17- مصونیت پیامبر از کناه به چه صورعت است ؟آیا یک مانع بیرونی پیامبران را از ارتکاب گنا ه باز می دارد یا خود به اختیار به سمت گناه می روند؟ص 30  پ آخر خ1-3

18-آیا می شود مقام رسالت را به هر کسی داد؟خدا در این باره چه جوابی می دهد؟ص23 آیه 124 سوره انعام

19- با توجه به آیه 40 سوره احزاب خداوند چه خبر ی را از غیب به پیامبر می دهد؟

20 – چرا پیامبر اسلام علی (ع) را نسبت به خود  به منزله هارون برای موسی می دانست .؟ زیرا پیامبر همواره خود را آخرین پیام آور الهی می دانست وعلی (ع) را به عنوان جانشین بعد از خود معرفی کرد تا مردم بدانند که بعد از او دیگر پیامبری نخواهد آمد .

21- با فرستاده شدن آخرین پیامبر خدا سرنوشت دین الهی چه شد.؟ص31 پ 1خ1-2

22- چه عواملی باثعث شد که دیگر پیامبری برگزیده و فرستاده نشود وشریعت پیامبر اکرم شریعت جاویدان باقی بماند.؟ ص31 شماره 1- 4

23-چرا می گوییم انسان ها در عصر نزول قرآن به رشد عقلی وبلوغ فکری رسیده بودند.؟ص31 شماره 1خ5-7

24- چرا قرآن کریم از تحریف محفوظ ماند.؟ ص31 شماره 2 خ1-3

25 – چرا کتاب های آسمانی گذشته برای هدایت نسل های بعد کافی نبود.؟

26 -چرا وجود امامان معصوم بعد از پیامبر اسلام ضروری است.؟ ص31  شماره 3 خ 2

27- چگونه می توان با مراجعه به قرآن وسیره سنت پیشوایان دین به سوال ها ونیاز های جوامع در همه دوران ها پاسخ داد.؟

ص 31 شماره 4 خ3  تا 5  به این ترتیب که از روش علمی.......

28- برخی ازویژ گی هایی که سبب انطباق دین اسلام با نیازهای متغیر زمان می شود را نام ببرید وبرای هر یک مثالی بزنید. ص32 شماره اول – سوم 

29- قاعده " لا ضرر ولا ضرار فی الاسلام" یعنی چه ؟ با مثال توضیح دهید.؟ص32 شماره دوم خ۴ تا 7