دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

برنامه های آینده

۱- خلاصه مطالب درسی و سوالات مهم امتحانی دروس 1 تا 10 دین و زندگی اول متوسطه  

 

2- خلاصه مطالب درسی و سوالات مهم امتحانی دروس 1 تا 10 دین و زندگی دوم  متوسطه  

 

3-  سوالات مهم امتحانی دروس 1 تا 8 دین و زندگی سوم متوسطه با پاسخ  

 

با تشکر : محمد بزمیان - دبیر دین و زندگی مدارس لنده  

 

در صورت سوال یا مطلب خاص میتوانید حضوری یا تلفنی با نشانی و یا  

این شماره تماس حاصل نمائید .  

 

لنده - خ امام خمینی - جنب بانک صادرات - خدمات کامپیوتری و اینترنتی سهیل 

تلفن  : 07444223560  همراه : 09177425808  

اهم مطالب و سوالات درس 11 دین و زندگی دوم متوسطه

درس یازدهم دین و زندگی دوم متوسطه : دوستی با حق 


اهداف کلی : ۱ - شناخت آثار محبت داشتن به خدا - تلاش برای تقویت رابطه ی محبت آمیز با او - دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا مرور بر مفاهیم : 1. آفرینش با رحمت و محبت آغاز شده است .

2. اساس و پایه ی دینداری محبت و عشق به خداست .

3. محبت و دوستی انسان را به پویایی و تحرک می رساند .

4. محبت به خداوند ، محبت به دوستان خدا را در پی دارد .

5. محبت به خداوند سبب پیروی و اطاعت از او می شود .

. محبت به خداوند یبب بیزاری و تنفر از دشمنان خدا می شود .

7. دینداری بر دو پایه ی تولی و تبری استوار است .

8. مبارزه با دشمنان خدا از آثار محبت به خدا است .

نکات : 1. با توجه به آیه شریفه « و رحمتی وسعت کل شی - رحمتم هر چیزی را فراگرفته است » غفاریت خداوند ناشی از رحمانیت اوست

2 .نفش محبت و دوستی در زندگی : - سرچشمه ی بسیاری از تصمیم ها و کارهای انسان است . - فعالیت هایی که آدمی در طول زندگی انجام میدهد ، ریشه در دل بستگی ها و محبت های او دارد - محبت است که به زندگی آدم ها جهت می بخشد .

3. آثار محبت به خدا : - دوستی با دوستان خدا یعنی ، رسول خدا(ص) و اهل بیت ایشان (ع) هستند که مظهر تمام و کمال حق و جلوه ی زیبایی های اویند - پیروی از خداوند - محبت به راهی که ما را به خدا می رساند . اگر انسان از صمیم دل کسی را دوست داشته باشد ولی از فرمانش سرپیچی کند نشانه ی عدم صداقت در دوستی او است و دوستدار خدا ، دوستدار دین او و راه رسیده به اوست . - بیزاری و تنفر از باطل و دشمنان خدا - مبارزه با دشمنان خدا

4. دینداری بر دو پایه استوار است : - تولی ( دوستی با خدا ) – تبری ( بیزاری از باطل )

5- دوستی با خداوند آثار و تجلیاتی دارد که اگر این آثار و تجلیات موجود باشد ، شخص می تواند دریابد که در دوستی با خدا صادق است .

6- نمی شود کسی دوستدار فضیلت ها باشد اما از عدل و حق و مساوات لذت نبرد ، در جهان زشتی و نامردمی و ستم ببیند و بتواند قرار و آرام بگیرد .


سوالات درس 11 دین و زندگی دوم متوسطه


درس یازدهم 1- آفرینش با..................و........... شروع شد.

2- خداوند با کدام یک از اسامی خود انسان را آفرید؟

3- اگر بخواهیم جلوه ای از محبت خداوند را ببینیم چه چیزی را باید مشاهده کنیم؟

4- ظرف هستی لبریز از محبت چه کسی است؟

5- خداوند اساس و پایه دین داری را چه چیزی قرار دارد؟

6- تصمیم ها و کارهای انسان سرچشمه ی چه چیزهایی هستند ؟توضیح دهید؟

7- آثار محبت الهی به چند دسته تقسیم می شود؟

8- پیروی از خداوند را توضیح دهید؟

9- امام صادق (ع) در مورد پیروی از خداوند چه می فرمایند؟

10- چه راهی انسان را به خدا می رساند ؟توضیح دهید؟

11- چه چیزی آغازگر دوستی با خداست؟

12- پایه و اساس اسلام چه کلمه ای است؟


ادامه سوالات درس یازدهم : دوستی با حق


1 - اهمیت و تأثیر محبت به خدا در زندگی انسان را به اختصار توضیح دهید .

2 - رابطه ی ایمان و محبت را بنویسید .

3 - آثار محبت به خدا را نام برده و هر یک را به اختصار شرح دهید .

4 - چرا خداوند به پیامبرش دستور می دهد مزد و پاداش مجاهدت های خود را دوستی و مهرورزی با خانواده ات قرار ده ؟

5 - چرا دوستی با پیامبر خدا ( ص ) و اهل بیت آن حضرت برای نجات و رستگاری به تنهایی کافی نیست ؟

6 - دین داری چگونه آغاز می شود و چه چیزی را به دنبال دارد ؟

7 - دین داری بر چه چیزهایی استوار است ؟

8 - خداوند اسم « رحمان » و « غفار » خود را چگونه به نمایش گذاشته است ؟

9 - نشانه ی صداقت در دوستی چیست ؟ حدیث امام صادق ( ع ) را در این مورد بیان کنید .

10 - پایه و اساس بنای اسلام چیست ؟

11 - دین داری را تعریف کنید .

12 - امام خمینی ( ره ) درباره تولی و تبری چه فرمودند ؟ و چه سفارشی به مسلمانان دارند ؟ 13 - آفرینش با چه چیزی آغاز می شود ؟

14 - با ذکر مثالی جلوه ای کوچک از محبت های خالق به مخلوقاتش را نشان دهید .

15 - نقش محبت را در زندگی انسان توضیح دهید .

16 - رابطه ی محبت به حق و ایمان را بنویسید .

17 - آثار محبت به خدا را نام برده و هر یک را به اختصار شرح دهید .

18 - آیه ی شریفه ی « قَل ما سَاَلتُکُم مِن اَجرٍ فَهُوَ لَکُم اِن اَجرِی اِلا عَلَی الله وَ هُوَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ شَهیدٌ » را ترجمه کنید .

اهم مطالب و سوالات درس 11 دین و زندگی اول متوسطه

درس یازدهم (11) : قدم در بیداری

نکات مهم درس :


1. بقای بر میثاق ، رشد و کمال ما و رضایت پروردگار را در پی دارد و شکستن پیمان به شرمندگی در مقابل او می انجامد .

2. راه وفای به میثاق ، مراقبت از ان است . مراقبت یعنی زیر نظر داشتن ، دقت و توجه .

3. مراقبت از سه جنبه اصل و کیفیت و نیت عمل ضروری است .

4. شخص مراقب باشد به اصل عهد و پیمانی که با خدا بسته عمل کند و هیچ یک از اجزای آن از دست نرود .

5. میزان تاثیر عمل به کیفیت آن بستگی دارد .

6. مهمترین جنبه هر عمل نیت آن است . تاثیر یک عمل در تکامل معنوی انسان وابسته به قصد و نیت عمل کننده است .

7. با ارزیابی و محاسبه میزان موفقیت به دست می آید و عوامل موفقیت یا عدم موفقیت روشن می شود

8. بهترین زمان محاسبه در پایان هر روز و قبل از خواب است .

9. مراقبت در ابتدای اجرای هر برنامه ضروری تراست چون: برای اینکه اطمینان پیدا کنیم که برنامه ما به درستی شروع شده و اجرا می گردد باید با مراقبت تمام کارها را زیر نظر و توجه قرار دهیم . اگر از ابتدا بدون مراقبت انجام شود منجر به انحرافات بزرگ می گردد

10. کسی که بخواهد خود را اصلاح کند باید مراقبت و محاسبه رعایت کند ابتدا مراقبت می کند اعمالش مورد رضایت خدا باشد و بعد در آخر روز خود را محاسبه می کند که آیا به وظیفه عمل کرد یا نه . پس در واقع محاسبه ، آن مراقبت را تکمیل می کند .

11. تاثیر یک عمل در تکامل معنوی انسان وابسته به قصد و نیت عمل کننده است . باید از نیت خود در اعمال مراقبت نماییم و نگذاریم کارهای بلند و متعالی آلوده به هدف های پست گردد .

12. آسان گیری و گذشت نسبت به خطاهای دیگران پسندیده است و نشانه کرامت و بزرگواری است اما آسان گیری نسبت به اشتباهات خود ، نشانه حقارت و زبونی در مقابل گناه است .


سوالات درس یازدهم :


1- مراقبت را که "از راههای وفای به عهد است " با ذکر مثالی بنویسید . 1 نمره

2-ا عمال و رفتارهای ما چند جنبه دارد نام ببرید .75/0 نمره

3 - تفاوت میان رکن و غیر رکن را با ذکر مثالی بنویسید .1 نمره

4- ارکان نماز را نام ببرید. 25/1 نمره

5- مهمترین جنبه ی هرعمل چیست توضیح دهید 1 نمره

6- چرا محاسبه بعد از مراقبت از اهمیت خاصی برخوردار است .5/1 نمره

7- بهترین زمان محاسبه از اعمال چه موقع است ؟ چرا ؟ 5/1 نمره

8- پیا م حدیث مقابل را بنویسید "ثمره المحاسبه صلاح النفس " 5/0 نمره

9- آسان گرفتن وگذشت در چه صورتی پسندیده ودر چه صورتی نا پسند است ؟ 1 نمره 


آزمون چهار گزینه ای از تمام کتاب درسی دین و زندگی اول متوسطه

آزمون چهار گزینه ای از تمام کتاب درسی 

1. لحظه زیبا برای انسان لحظه ای است که انسان ...

الف. به لذتی دست می یابد

ب . به کمالی می رسد

ج . به جا و مقامی می رسد

د . خاطره خوشی به نظرش می رسد

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

2. تفاوت انسان با دیگر موجودات در چیست ؟

الف . داشتن غریزه و تفکر

ب . داشتن قدرت طبیعی و انتخاب

ج . داشتن تفکر و انتخاب

د . داشتن غریزه و تفکر و انتخاب

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

3. ویژگی بارز انسان عبارتست از :

الف . تفکر

ب. انتخاب

ج. بی نهایت طلبی

د . تفکر و انتخاب

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

4. اگر در بینش ها اختلاف باشد در ... اختلاف پیش می آید .

الف . تعقل ها

ب . هدف ها

ج . اندیشه ها

د . انتخاب ها و اندیشه ها

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

5. راه درست در زندگی کدام است ؟

الف . هدف های آخرتی را اصل قرار دهیم .

ب . هدف های دنیایی را اصل قرار دهیم .

ج . هدف های دنیایی اصل و هدف های آخرتی وسیله

د. هدف های آخرتی اصل و هدف های دنیایی نردبان

جواب : « گزینه ( د) درست است . »

 

6. در میان هدفها ی آخرتی برترین هدف عبارتست از :

الف . رسیدن به بهشت

ب. دوری از جهنم

ج . دلبستگی به خدا

د . خیری که به مردم برسد

جواب : « گزینه ( ج) درست است . » 

 

7. از نظر حضرت ابراهیم (ع) خدائی که غروب و افول کند :

الف . باطل است

ب . دوست داشتنی نیست

ج . بت است

د . از خود اختیاری ندارد

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

8. هدفی که حضرت ابراهیم برای خود برگزید چه بود ؟

الف . قال لا احب الافلین

ب . قال هذا ربی هذا اکبر

ج . وجهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض

د . انی بری ء مما تشرکون

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »

 

9. چرا خدارا چنانکه شایسته است نمی توان شناخت ؟

الف . زیرا غیر مادی است و ما مادی

ب . زیرا او پاک و ما ناپاک

ج . زیرا نمی توان بر او احاطه پیدا کرد

د . زیرا او منشاء همه خوبی هاست

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

10. چرا خداوند واجد همه خوبی هاست ؟

الف . زیرا : ذات نایافته از هستی بخش / کی تواند که شود هستی بخش

ب . زیرا او خالق است

ج . زیرا می خواهد انسانها را به کمال برساند

د . چون عظمت ها شکوهمندی خود را از او دارند .

جواب : « گزینه ( الف) درست است . »  

11. عبارت « چگونه از تو غافل باشم وقتی که با منی » از کدام آیه گرفته شده است ؟

الف . قل اعوذبرب الفلق

ب . خلق کل شی

ج . نحن اقرب الیه من حبل الورید

د. ایاک نستعین

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

12. تسبیح و حمد محتوی اصلی ... است .

الف . رکوع

ب . سجده

ج . رکوع و سجده

د . رکوع و سجده و تکبیر

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

13. کدام دسته از صفات ، صفات ثبوتی هستند ؟

الف . علم و قدرت و مکان داشتن

ب . علم و رحمت و عجز

ج . جهل و عجز و مرگ

د . رحمت و دانایی و قدرت

جواب : « گزینه ( د) درست است . »  

14. مکان داشتن یک نقص است زیرا :

الف . در همه زمانها نیست

ب . محدود به مکان خود است

ج . همه در نزد او حاضر نیستند

د . به همه جا علم ندارد

جواب : « گزینه ( ب) درست است . » 

 

15. چرا خداوند مالک جهان است ؟

الف . چون به همه جا احاطه دارد

ب . هدف های پایان پذیر

ج . دل بستگی های جاویدان

د . دل بستگی های مادی و معنوی

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

16. آیه ی شریفه ی « ما عندکم ینفذ » اشاره است به :

الف . هدف های پایان پذیر

ب . هدف های پایان پذیر

ج . دل بستگی های جاویدان

د . دل بستگس های مادی و معنوی

جواب : « گزینه ( ب) درست است . » 

 

17. این شعر سعدی اشاره به جهت گیری کدام یک از اولیای خد ادارد ؟

« تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی »

الف . حضرت ابراهیم (ع)

ب . حضرت لقمان (ع)

ج . حضرت موسی (ع)

د . پیامبر اکرم (ص)

جواب : « گزینه ( الف) درست است . » 

 

18. رسیدن به هدف های زود گذر و پایان پذیر :

الف . امکان ندارد

ب . ممکن است

ج . ممکن است ولی سرانجام تلخ دارد

د . مانع از رسیدن به هدف های جاوید نمی شود.

جواب : « گزینه (ج) درست است . »  

19. آیه ی شریفه ی « انا هدینا ه السبیل اما شاکرا و اما کفورا » اشاه به چه مطلبی است ؟

الف . ناسپاس بودن انسان

ب . هدایت غریزی و طبیعی

ج . قدرت تفکر و انتخاب در انسان

د . هدایت عمومی همه ی موجودات

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

20. انتخاب بزرگ حضرت ابراهیم (ع) چه بود ؟

الف . لا احب الافلین

ب . کذلک نری ابراهیم ملکوت السموات و الارض

ج . و ما انا من المشرکین

د . انی وجهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض .

جواب : « گزینه ( د) درست است . »  

21. « عزم ظهور گوهر انسانیت یعنی ................ است . »

الف . تفکر

ب . اختیار

ج . اندیشه و اختیار

د . اراده

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »

 

22. گوینده و مخاطب در این عبارت کیست ؟« واصبر علی ما اصابک ان ذلک من عزم الامور . »

الف . خدا – پیامبر

ب . پیامبر اکر م (ص) – علی (ع)

ج . لقمان – فرزندش

د . امام علی (ع) – امام حسن (ع)

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

23. تفاوت در جات انسان به درجات ......اوست .

الف . فکر

ب . عزم

ج . انتخاب

د . انتخاب و فکر

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

24 . عملی که رفتن به سوی کمال را آسان تر می کند عبارتست از یک عمل :

الف . واجب

ب . مستحب

ج . مباح

د . صحیح

جواب : « گزینه ( ب) درست است . » 

 

25. تجدید روزانه عهد چه اثری دارد ؟

الف . غفلت را می زداید

ب . انسان را بیدار می کند

ج. در تکمیل عهد دخالت دارد

د . انسان فاقد عزم را مصمم می کند

جواب : « گزینه ( الف) درست است . »  

26. عین دینداری است .

الف . عزم

ب . وفای به عهد وپیمان

ج . خشنودی خدا

د . فکر و عزم

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

 27. کدام یک از دو واژه یک مفهوم را در درس دارند ؟

الف . دین – عزم

ب . عزم – پیمان

ج . راه کمال – تقوی

د . عزم – پیمان

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

سری 2

1. عملی که قابل تبدیل شدن به چهار عمل دیگر از احکام پنجگانه می شود کدام است ؟

الف . حرام

ب . مکروه

ج. مباح

د . غیر مجاز

جواب : « گزینه ( د) درست است . »  

2. کدام عمل است که از سرعت حرکت می کاهد و توفیق رسیدن به درجات برتر خوشبختی را از فرد سلب می کند ؟

الف . حرام

ب . مکروه

ج . مباح

د . غیر مجاز

جواب : « گزینه ( ب) درست است . » 

 

 3. کانون وجو آدمی عبارتست از :

الف . فکر انسان

ب . ایمان انسان

ج . قلب انسان

د . فکر و اختیار انسان

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

 4. برترین هدف زندگی و غایت آمال ماست .

الف . بهشت

ب . تقرب به خداوند

ج. نجات از آتش

د . رستگاری

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

 5. ان هذا القرءان ......

الف . هدی للمتقین

ب . یهدی للتی هی اقوم

ج. یبشر الممومنین

د . یتلو علیکم آیاته

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

 6. علم ........ و ایمان ........

الف . راه را نشان می دهد - مقصد را

ب . مقصد و هدف را نشان می دهد – راه را

ج. راه را نشان می دهد – محرک انسان به سمت عمل است .

د . محرک انسان به سمت عمل – نشان دهنده ی هدف است .

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

 7. ایمان همان اعتقاد قلبی است همراه با .....

الف . باور و دوستی

ب . دوستی و اعتماد

ج . اعتماد و باور

د . باور و اطمینان

جواب : « گزینه ( ب) درست است . » 

 

 8. واسطه ی بین شناخت و عمل صالح چیست ؟

الف . شوق

ب . عزم

ج . ایمان

د . تصمیم راسخ

جواب : « گزینه (ج) درست است . »  

 9. فرشته ی الهی هر شب بر بالین جوانان چه ندایی می دهد ؟

الف . برخیزید و به عبادت بپردازید

ب . برخیزید و به تفکر بنشینید

ج . ای جوانان وقت کار است .

د . برخیزید و بکوشید .

جواب : « گزینه ( د) درست است . »  

 10. چرا کودکان و نوجوانان و جوانان به ملکوت نزدیک ترند ؟

الف . چون خلقت جدید خداهستند

ب . چون دل های پاکی دارند

ج. چون به راحتی می توانند خود را اصلاح کنند .

د . چون قلب شان مانند زمین آماده است .

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

 11 سیر به سوی خوبی ها از ................ آغاز می شود و از منزل ............. می گذرد .

الف . عشق – آگاهی

ب . آگاهی – ایمان

ج . هدف – ایمان

د . ایمان – هدف

جواب : « گزینه ( ب) درست است . » 

 

 12 خوشا به حال نوجوان و جوانی که :

الف . انتخاب درست در زندگی داشته باشد .

ب . پاکی دل را تاپایان عمر نگه دارد .

ج . اهل فکر و انتخاب درست باشد .

د . دائما به یاد خدا باشد .

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

13 مقدس ترین حرم عالم هستی عبارت است از :

الف . خدا

ب . کعبه

ج . فکر

د . قلب

جواب : « گزینه ( د) درست است . »  

14. غافل چه کسی است ؟

الف . کسی که به موجبات سعادت خود در دنیا و آخرت بی توجه است .

ب . کسی که عمر خود را به بطالت می گذرتند.

ج . کسی که فقط توجه اش به دنیا ست .

د . کسی که فقط توجه اش به آخرت است .

جواب : « گزینه (الف) درست است . » 

 

 15. کدام عبارت درست است ؟

الف . غفلت و فرام.شی تفاوت ندارند .

ب . فراموشکار مقصر محسوب می شود .

ج . آن فراموشی که ناشی از غفلت باشد بد است .

د . غفلت و فراموشی هر دو تقصیر است .

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

 16. راه وفاداری به میثاق عبارتست از :

الف . محاسبه

ب . مراقبت

ج . عزم

د . محاسبه و عزم

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

 17. بهترین زمان محاسبه چه موقعی است ؟

الف . اول کار

ب . اول روز

ج . پایان روز

د . در طول روز

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

 18. مهمترین جنبه هر عمل عبارتست از :

الف . اصل عمل

ب . کیفیت عمل

ج . نیت عامل

د . قالب عمل

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

 19. تدریجی عمل کردن موجب ........... می شود .

الف . تقویت عزم

ب . تقویت تصمیم

ج . دوام عمل

د . آرامش

جواب : « گزینه ( ج) درست است . » 

 

 20. رسول خدا (ص) می فرماید: برترین اعمال ... آنهاست اگر چه اندک باشد .

الف . پاکترین

ب . خالص ترین

ج . نیک ترین

د . مدام ترین

جواب : « گزینه ( د) درست است . »  

 21. این عبارت ترجمه کدام آیه است : « اجابت می کنم دعای آنکه مرا بخواند »

الف . ادعو ربکم تضرعا و خفیه

ب . اجیب دعوه الداع اذا دعان

ج . فلیستجیبوالی

د . ادعونیاستجب لکم

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

 22. علت مسح سر از دیدگاه امام رضا (ع) چیست ؟

الف . تا متذکر شویم که با اندیشه های الهی می توان در محضر او حاضر شد .

ب . تا جز فکر خدا نکنیم .

ج. زیرا در پیشگاه خدا آشکار است و در نماز به کار گرفته می شود .

د . چون جایگاه فکر و مغز انسان است .

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

 23. این دعا در کدام قسمت وضو گفته می شود : « اللهم غشنی برحمتک »

الف . شستن دست

ب . شستن صورت

ج . مسح سر

د . مسح پا

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

 24. ذکر و دعا به هنگام دست به سوی آب بردن کدام است ؟

الف . اللهم اجعلنی من التوابین ...

ب . اللهم بیض وجهی

ج . اللهم اعطنی کتابی بیمینی

د . اللهم لا تعطنی کتابی بشمالی

جواب : « گزینه ( الف) درست است . »  

 25. با توجه به آنچه در کتاب خوانده اید چه ورزشهایی را پیامبر (ص) گرامی اسلام توصیه کرده اند ؟

الف . تیر اندازی

ب . تیراندازی و سوارکاری

ج . تیراندازی و سوارکاری و شنا

د . تیراندازی و شنا

جواب : « گزینه ( ج) درست است . »  

 26.هیچ گاه نشد که ....... از بستر برخیزد مگر آن که برای خدا ......

الف . رسول خدا (ص) – به سجده می افتاد

. ب . علی (ع) – حمد وثنا می گفت

ج . رسول خدا (ص) – حمد وثنا می گفت

د . علی (ع) – به سجده می افتاد

جواب : « گزینه ( الف) درست است . »  

 27. پرهیز از گفتن همه اسرار به دوست مصداق کدام وظیفه است ؟

الف . نداشتن حسد

ب . میانه روی

ج . خیر خواهی

د . توقع معقول

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

 28. آسان گیری و گذشت در مورد خطا در چه موقعی پسندیده است ؟

الف . نسبت به خطای خود

ب . نسبت به خطای دیگران

ج . نسبت به خطای خود و دیگران

د . نه نسبت به خطای خود و نه نسبت به خطای دیگران

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »  

29. فرمایش پیغمبر خدا (ص) که می فرماید : « دوستان خوب مانند دو دستی هستند که هنگام شستن یکدیگر را تمیز می کنند ... » ناظر به کدام وظیفه نسبت به دوست است ؟

الف . احترام

ب . رعایت حقوق

ج . توقع معقول

د . خیر خواهی

جواب : « گزینه ( د) درست است . »  

 30 . محبوب ترین برادران ما از دیدگاه امام صادق (ع) چه کسانی هستند ؟

الف . عیب های ما را بپوشانند

ب . عیب های ما را به ما هدیه دهند

ج. در سختی ها یار ما ما باشند

د . اسرار ما را حفظ کنند

جواب : « گزینه ( ب) درست است . »

بارم کتب دین و زندگی

بارم بندی درس دینی و قرآن پایه اول متوسطه 

 

 الف: ارزشیابی مستمر- ( نمونةبرگه ارزشیابی مستمردر صفحه 51 کتاب معلم آمده است) 1- قرائت قرآن کریم (چهار نمره): - از هر دانش‌آموز در هر نوبت حداقل 3 بار وهر بار حداقل 5 تا7 سطر از قرائت آیات قرآن ارزشیابی بعمل می‌آید.( پرسش از قرائت سایر آیاتی که در درس آمده، بلامانع است.).به ازای هر غلط روخوانی 25/0 از چهار نمره کسر می‌شود. - در صورتی که دانش‌آموز حروف خاص عربی را صحیح تلفظ نمی‌کند به ازای هر حرف 25/0 و حداکثریک نمره از قرائت او کسر می‌شود. - در صورتی که دانش‌آموز آیات رابه صورت مقطع و مکرر بخواند از 5/0 نمره تا 1 نمره از نمرة قرائت او کسر می‌شود. - چنانچه دانش‌آموز آیات را به شیوه ترتیل یا تحقیق و با رعایت احکام ضروری تجوید بخواند از 5/0 تا 1 نمره به نمرة قرائت او افزوده می‌شود. 2- درک معنای آیات قرآن کریم ( 3 نمره ) : - از هر دانش‌آموز در هر نوبت حداقل 3 بار ازمعنای آیات پرسش می‌شود، هر بار حدود 3 سطر از این گونه آیات را معنا می‌کند و هر سطر یک نمره داردکه به میزان صحت معنای هر سطر نمره این قسمت مشخص می‌شود. 3- پاسخ به سئوال‌هاوفعالیت‌های داخل و پایان هردرس (جمعا 9 نمره)شامل : - سوال هایی که دبیر در هنگام تدریس یا پایان آن ویا در جلسات بعدی می پرسد . - فعالیت های فردی یا گروهی دانش آموزان در کلاس که درداخل هر درس با عناوینی مانند : تفکر ،جمع آوری اطلاعات،تفکیگ ،اندیشه در آیات و ... مشخص شده اند - سوال و فعالیت های مربوط به اندیشه و تحقیق با توجه به توانایی دانش آموز در پاسخ گویی (در این بخش به دفتر کار دانش آموز نمره ای تعلق نمی گیرد) 4- مشارکت درفعالیتهای کلاسی و کار‌ گروهی (2نمره ). 5- زیبایی ونظم دفتر کار( 2 نمره) تذکر: دانش‌آموزانی که برخی از کارهای بخش«پیشنهاد» کتاب درسی یا به ابتکار خود فعالیتهای ادبی، هنری و تحقیقی دیگری را انجام می دهند 2 نمره فوق‌العاده به نمره مستمر آنها(تا سقف نمره 20 ) در هر نوبت تحت عنوان «خلاقیت‌های علمی و هنری» اضافه می‌گردد. ب: ازرشیابی پایانی 1- امتحان قرائت قرآن کریم(4 نمره): از هر دانش‌آموز درهر امتحان پایانی دو نیم صفحه ازآیات شریفه کتاب درسی و بخشی از قرآن‌کریم که دبیر محترم معین نموده است ،ارزشیابی قرائت قرآن، همانند ارزشیابی مستمر، بعمل می آید ( پرسش از قرائت سایر آیات دروس بلامانع است) 2- امتحان کتبی از محتوای دروس ( 16 نمره) شهریور‌ماه نوبت دوم نوبت اول درس بخش‌کتاب 4 4 نمره 7 اول تا چهارم مرحلة اول 2 5 پنجم تا هفتم 2 4 هشتم و نهم 2 4 - دهم تا دوازدهم مرحله دوم 2 3 - سیزدهم و چهارم مرحله سوم 2 5/2 - پانزدهم و شانزدهم 2 5/2 - هفدهم و هجدهم 16 16 16 جمع تذکر :در ارزشیابی پایانی به نکات زیر توجه شود: 1- در ترجمه آیات، در همان حدی که در کتاب پیش‌بینی شده سئوال داده شود. 2- سئوال‌ها به گونه‌ای طرح شود که تفکر بر انگیز باشد. 3- سئوال‌هایی که جنبه اطلاعات دارد،صرفاً در موارد ضروری مانند موضوعات مربوط به احکام،طراحی ‌گردد. 4- از سئوال‌هایی که دانش‌آموزان را مجبور به حفظ عبارت‌های کتاب می‌نماید خودداری شود. 5- پیش از آنکه به تطبیق پاسخ‌ها با عبارت‌های کتاب اهمیت داده شود، توانایی تفکر و قدرت تجزبه و تحلیل دانش‌آموز مورد توجه قرار گیرد.   

بارم بندی درس دینی و قرآن پایه دوم متوسطه 

 

 الف : ارزشیابی مستمر ارزشیابی مستمر این درس همانند ارزشیابی مستمر درس دینی وقرآن پایه اول می باشد. ب: ازرشیابی پایانی 1- امتحان قرائت قرآن کریم ( 4نمره) از هر دانش‌آموز درهر امتحان پایانی حدود دو نیم صفحه ازآیات شریفه کتاب درسی و بخشی از قرآن‌کریم که دبیر محترم معین نموده است ،امتحان قرائت به عمل می آید. شیوه نمره گذاری به همان صورتی است که در ارزشیابی مستمر انجام می گیرد. 2- امتحان کتبی از محتوای دروس ( 16 نمره) : شهریور‌ماه نوبت دوم نوبت اول شماره درس 2 5 4 اول ودوم 2 3 سوم وچهارم 5 9 پنجم تا نهم 3 2 - دهم 3 - یازدهم ودوازدهم 2 3 - سیزدهم وچهاردهم 2 3 - پانزدهم و شانزدهم 16 16 16 جمع تذکرات : ۱ - حفظ کردن عین آیات وروایات ضروری نیست ، بلکه برداشت واستنباط از آن ها اهمیت دارد. برای مثال ، نباید از دانش آموزان خواسته شود که آیه یا حدیثی دربارة توبه بنویسند . بلکه باید آیه یا حدیث مطرح شود ودانش آموزان پیام ها ونکاتی را که از آیه یا حدیث به دست می آید ، بنویسند. ۲ - آیاتی که ترجمة آن ها درکتاب آمده است نباید ترجمة این آیه ها درارزشیابی ها مورد سؤال قرار گیرد. هم چنین نباید از کلمات ولغاتی که تداعی کنندة درس عربی است سؤال شود.   

بارم بندی درس دینی — قرآن پایه سوم متوسطه  

 الف _ ارزشیابی مستمر: این ارزش یابی همانند ارزش یابی مستمر درس دینی و قرآن پایه های اوّل و دوم است. ب ـ ارزش یابی پایانی نوبت اوّل : 1 - امتحان قرائت قرآن (4 نمره) در امتحان پایانی نوبت اوّل ، از هر دانش‌آموز حدود دو و نیم صفحه ازآیات شریفه ی کتاب درسی امتحان قرائت به عمل می آید. شیوه نمره گذاری به همان صورتی است که در ارزش یابی مستمر پایه های اوّل و دوم انجام میگیرد. 2— امتحان کتبی (16 نمره) دروس اول تا سوم چهارم و پنجم ششم تا هشتم نمره 5 5 6 تذکر : دروس ششم تا هشتم برای دانش آموزان اهل سنت حذف می باشد و به جای آن از سه درس اول کتاب ضمیمه امتحان گرفته می شود. پ _ ارزش یابی پایانی نوبت دوم و شهریور دروس اوّل تا پنجم ششم تا هشتم نهم و دهم یازدهم و دوازدهم سیزدهم چهاردهم تا شانزدهم جمع نمره 4 3 3 4 2 4 20 تذکر: حفظ کردن عین آیات وروایات به جز مواردی که درکتاب تعلیمات دینی وقرآن (3 ) مشخص شده است ضروری نیست ، بلکه برداشت واستنباط از آن ها اهمیت دارد. برای مثال ، نباید از دانش آموزان خواسته شود که آیه یا حدیثی در بارة توبه بنویسند . بلکه باید آیه یا حدیث مطرح شود ودانش آموزان پیام ها ونکاتی را که از آیه یا حدیث به دست می آید ، بنویسند. تذکر : آیاتی که ترجمة آن ها درکتاب آمده است نباید ترجمة این آیه ها درارزشیابی ها مورد سؤال قرار گیرد. هم چنین نباید از کلمات ولغاتی که تداعی کنندة درس عربی است سؤال شود.  

 بارم بندی درس تعلیمات دینی ( ویژه اقلیت های دینی) 

 

 الف - اقلیت های کلیمی ، زردشتی وآشوری ارزشیابی مستمرو پایانی هر کدام 20 نمره ( نوبت اول ، دومو شهریِور): 1 - کتاب مشترک تعلیمات ادیان واخلاق (10نمره) 2- کتاب اختصاصی هریک از اقلیت های مذکور (10نمره) ب- اقلیت ارمنی:به علت نداشتن کتاب اختصاصی ، تمام 20 نمره ارزشیابی مستمر و20 نمره ارزشیابی پایانی به کتاب مشترک تعلیمات ادیان واخلاق اختصاص دارد.