دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی
دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

دین و زندگی اول تا چهارم متوسطه-علمی - آموزشی

خلاصه دروس و سوالات دین و زندگی اول تا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

سوالات تستی دروس 4و 5 و 6 دین و زندگی 4 چاپ 91


سوالات تستی دروس 4و 5 و 6 دین و زندگی 4 چاپ 91

 

1) معنای متفاوت و نقطه مقابل اخلاص . . . . .  است که به معنای . . . . . در عمل است .

1) نفاق -  وجود حسن فاعلی و فقدان حسن فعلی                    2) ریا - وجود حسن فعلی وفقدان حسن فاعلی

4) نفاق - وجود حسن فعلی و فقدان  حسن فاعلی                    4) ریا -  وجود حسن فاعلی وفقدان حسن فعلی

 2) در آیه ی « الم اعهد الیکم . . . » که خطاب به . . . . . است علت نفی شیطان و منظور از اعهد  چیست ؟

1) انس و جن- عهد نبستن با خدا-  گرایش فطری                   2) انس و جن- عهد نبستن با خدا- گرایش الهی

3) فرزندان آدم- دشمن آشکاربودن- گرایش فطری                   4) فرزندان آدم- دشمن آشکاربودن- گرایش الهی

 

3) کدام عبارت نادرست است ؟

1) حسن فاعلی همواره حسن فعلی به دنبال دارد                     2) نتیجه ی نا دیده گرفتن گرایشی که در خلقت انسان است غفلت می باشد                                                                                                

3) جزء دوم تمام اعمال انسان حسن فعلی نام دارد                   4) راز و نیاز با خدا زمینه ساز اخلاص است

 

4) با توجه به بیت « آفرینش همه تنبیه خداوند دل است   دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار » کدام مورد درست است؟

1) عارفان بیشترازسایرانسان هاخدا را می پرستندوبا اخلاص ترند  2) تنها حکمت خالق را به انسان یاد آوری می کند 

3) غفلت از آن باعث نا بینایی انسان بینا ست                          4) دعوت قرآن کریم به تفکر در قرآن وآیات آن  است

 

5) با توجه به آیه ی « لو کنا نسمع او نعقل . . .  »  که مربوط به . . . . . است در یافت می شود که . . . . .

1) حق پذیری- تعقل همواره در شنیده هاست                        2) افزایش معرفت- انسان همواره ما بین ندایی از دل و ندایی از عقل است

3) حق پذیری- دوزخ معلول نا شنوایی و عدم تعقل است           4) افزایش معرفت- تعقل               معرفت             اخلاص

 

6) کدام یک بنا بر  سخن پیامبر به نقل از خداوند  ثمره اخلاص و عبودیت نیست ؟

1) بی نیازی          2) اطاعت ودست یابی به معرفت         3) جاودانگی        4) هستی یافتن تمنا ها 

 

7) عدم نفوذ شیطان در انسان از آیه ی . . . . . . برداشت می شود.

1) واقم الصلاة لذکری                                                           2) کذلک لنصرف عنه السوء والفحشاء . . .

3) الم اعهدالیکم یا بنی آدم ان لا تعبدوا الشیطان . . .            4) والذین جاهدوافینا . . .

 

8)مضمون بیت «  چوب حق بر پشت و آن او       من غلام و آلت فرمان او  »  کدام پیامد را به دنبال ندارد ؟

1) تجمع ثروت در دست قشر خاص جامعه                           2) تشبیه انسان به اشیای مادی

3) فضای اختناق و پایمال شدن حقوق محرومان                    4) نتایج زیان بار برای ا فرادو جامعه ومحیط زندگی آنها

 

9) برطرف شدن نیاز های انسان معلول . . . . . بوده و انتخاب مناسب و تصمیم گیری درست در کار ها معلول . . . . . است .

1) زندگی در جهان قانونمند- تفکر و تعقل     2) زندگی در جهان قانونمند- شناخت قضای الهی بر حسب ویژگی پدیده ها  

3) راز و نیاز با خدا- تفکر و تعقل             4) راز و نیاز با خدا-  شناخت قضای الهی بر حسب ویژگی پدیده ها   

 

10)کدام عبارت درست است ؟

1) در ارتباط عرضی پدیده ها عوامل به هم پیوسته اند     2) بهره مندی از اختیار معلول پذیرش ان در سخن و عمل است

3) هرج و مرج جهانی علت بهره نبردن از اختیار و اراده است    4) کشتی جهان به دلیل قانون مندی به هیچ وجه غرق نخواهد شد

 

11) علت تسخیر دریا برای انسان توسط خداوند کدام مورد نیست ؟

1) حرکت کشتی ها         2) کسب روزی          3) زمینه ای برای شکر گزاری       4) سیر در زمین و مطالعه ی احوال گذشتگان  

12) بنا بر آیه ی   ولو ان اهل   . . .             »    . . . . .   و . . . . .  مردم شهر ها دلیل برخورداری آنها از . . . . . . الهی است .

1) اخلاص در عمل-  ایمان- برکت    2) تقوا- ایمان- برکت     3) اخلاص در عمل- عمل صالح - رحمت    4)  ایمان- عمل صالح- رحمت                                                                              

13) از ده پاداش الهی یک قسمت . . . . . است و نه قسمت دیگر . . . . . خداوند است .

1) مزد - فضل                2) فضل - عدل          3) مزد -  عدل                4)  فضل – عدل

 

14) با توجه به دو آیه ی مقابل کدام عبارت برحسب آیه ی اشاره شده نادرست است ؟

الف) «  ا حسب الناس ان یترکوا  . . .   »                          ب) « قد خلت من قبلکم . . .      »

1)  الف - دلیل آشکار شدن نتایج نیات وتمایلات درونی انسانست 

 2)   ب -  لازمه ی شناخت قوانین برخاسته از تقدیرات الهی فعل اختیاری انسان است

3)  الف  - سنت خاص خدا در مورد همه ی انسان هاست

4)  ب -  گردش در زمین و مطالعه ی احوال گذشتگان معلول به کار گیری سنت های الهی است

 

15) . . . . . . . سنت حاکم بر زندگی . . . . . . است و آیه ی . . . . .  در بر دارنده ی این مفهوم است .

1) استدراج- مکذبان- ولا یحسبن الذین . . .                        2) املاء- گناهکاران- کلا نمد . . .

3) استدراج- گمراهان- ولایحسبن الذین . . .                    4) امهال- مکذبان-  . . . واملی لهم ان کیدی مبین

 

16) فراهم شدن امکانات برای نیل به مقاصد برای همه ی بندگان همان . . . . .  مشروط به . . . . . است.

1) توفیق الهی- هماهنگی با نظام حاکم بر جهان                 2) امداد الهی- انجام فعل اختیاری

3) توفیق الهی- قدم گذاشتن در راه حق                           4) امداد الهی- اجابت دعوت انبیا

 

17) کدام عبارت درست است ؟

1) تسخیر پدیده ها منوط به بهره مندی انسان از ابزار هاست         2) علم خداوند منحصر به سلسله تصمیم هاست                

3) سنت های الهی اختصاص به پدیده های طبیعی در برگیرنده ی زندگی فردی و اجتماعی انسان هاست

4) رنج حاصل ازجنگ و نبردپاداشی در بر ندارد زیرا فعل اختیاری است

 

18) شیطان دام های خود را با هدف . . . . . پهن می کند و . . . . . از جمله ی این دام هانیست ؟

1) فتنه انگیزی - گروه های منحرف              2) محرومیت انسان از بهشت- جنگ افروزی

3) فتنه انگیزی – جنگ افروزی                  4) محرومیت انسان از بهشت- گروه های منحرف

 

19)کدام گزینه  به ثمرات اخلاص اشاره ندارد؟

1)همچو سلمان درمسلمانی بکوش 2) خوی حیوانی سزاوار تو نیست  3) درد پیداکن که درمانت کنند 4)مهررخسارتومی تابد ز ذرات جهان

 

20) آیه   «    قد جاءکم بصائر من ربکم  »  به قدرت . . . . . اشاره دارد و خداوند بعد از قید این فعل چه ویژگی را از خود ساقط می داند؟

1) اختیار – نگهبانی             2) تعقل – نگهبانی       3) اختیار – ابلاغ            4) تعقل – ابلاغ

 

 

 

جواب = 1-ب  2-ج  3-الف  4-الف  5-ج  6-ب  7-ب   8-د  9-ب   10-ج  11-د  12-ب  13- الف  14-د  15- د  16- ب  17- الف 18- د  19- د  20- الف



با کسب اجازه و تشکر از همکار ارجمند سرکار خانم بامداد جهت استفاده دانش آموزان مطالب فوق در این وب قرارمیدهم  .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد