درس پانزدهم (15) : کار در نظام اقتصادی
اهداف کلی :
- آشنایی با معیارهای کسب حلال
- نقش ثروت در عدالت اجتماعی
- احکام مالی اسلام
- تلاش برای عمل کردن به این احکام
مرور بر مفاهیم :
1. منشا اصلی تولید ثروت ، کار مفید و مولد است .
2. ریاکاری کاذب وئ نامشروع است .
3. قرآن کریم معامله ی ربوی را اعلان جنگ با خدا می شمارد .
4 . مشارکت کار با سرمایه و تقسیم سود حاصل از این فعالیت ، یک فعالیت مشروع است .
5. بانکداری اسلامی بر مبنای مشارکت کار و سرمایه تنظیم شده است .
6. انفاق دستور اسلام است .
7. انفاق بر دو نوع است : واجب و مستحب
8. مالیات به هزینه های شهروندی هر شخص در جامعه مربوط می شود و با انفاق فرق دارد .
تکات :
1. در اسلام ، کار خلاق و مولد ، منشا اصلی کسب مال و درآمد و کلید استفاده منابع طبیعی و خدادادی است .
2. منطق فطرت هم برای پدید آورنده ی یک شی حق تصرف در آن را می پذیرد و او را مالک می شناسد .
3. مالک اصلی و حقیقی همه ی موجودات خداست .
4. کار باید مولد و خلاق و نتیجه ی سودمندی داشته باشد .
5. پول وسیله ای برای مبادله ی کالاست . اگر این پول ، خودش مستقلا مورد معامله قرار گیرد ، بدون این که فایده ای در کار باشد ، ربا پیش می آید .
6 . برخی اشخاص مقداری پول را قرض می دهند و بدون این که کاری انجام دهند یا در کار آن ها شریک شوند و خطر احتمالی را بپذیرند ، با وام گیرنده شرط می کنند که پول بیش تری بازگرداند .این عمل را ربا می نامند
7 . در هر فعالیت اقتصادی ، دو عامل دخالت دارد : سرمایه و کار . با سرمایه و کار نوعی مشارکت اقتصادی به وجود می آید و سودی که نتیجه ی این فعالیت است ، بنابر توافق قبلی ، میان صاحب سرمایه و انجام دهنده ی کار تقسیم می شود .
8 . برنامه ی اسلام در مورد ثروت و سرمایه ، به کار گرفتن آن در تولید و سازندگی و توسعه و رفع فاصله ی طبقاتی است .
9 . ویژگی های اصلی بانکداری اسلامی :
- بانک کانون مشارکت کار و سرمایه
- سرمایه ی بانک و کار افراد دست به دست هم می دهد و فعالیت اقتصادی شکل می گیرد .
- اساس بانکداری در نظام اسلامی بر مشارکت بانک و افراد است
- قانون بانکداری بر اساس مشارکت سرمایه و کار استوار است و از این جهت با مقررات مالی اسلام مطابقت دارد .
از راه های تامین هزینه ها در جامعه ی اسلامی :
1) انفاق ،
2) مالیات
تعریف انفاق
. افرادی که از نعمت سلامتی و تمکن مالی برخوردارند ، بخشی از اموال و سرمایه ی خود را به شکرانه ی سلامتی و رفاه شخصی در راه خدا صرف امور خیریه و عام المنفعه می کنند که به آن انفاق می گویند .
. انفاق بر دو نوع است :
1) واجب ،
2) مستحب ( صدقه )
انفاق واجب بر دو نوع است :
1) خمس
2) زکات
موارد مصرف زکات :
- درویشان و درماندگان
- کارکنان گردآوری آن
- تالیف قلب ها و آزاد کردن بردگان و غرامت دیدگان
- در راه ماندگان ، و باید در راه خدا صرف شود .
زکات بر چند چیز تعلق می گیرد :
- غلات : گندم ، جو ، خرما و کشمش
- دام ها : شتر ، گاو و گوسفند
- سکه ها : طلا و نقره
حد نصاب در زکات :
زکات در صورتی است که مورد زکات به حد معین یا تعداد معین برسد . هر یک از این اموال نه گانه حد نصاب خاصی دارند . احکام زکات فطره :
1. کسی که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر نیست باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند ، هر نفر به میزان تقریبی 3 کیلو گرم گندم و یا جو یا خرما یا برنج و مانند این ها به مستحق بدهد . اگر پول یکی از این ها را هم بدهد ، کافی است .
2. کسی که دیگری باید فطره ی او را بدهد ، واجب نیست فطره خود را بدهد .
3. کسی که نمی تواند مخارج سال خود و خانواده اش را تامین کند و کسبی هم ندارد که بتواند مخارج سال خود و خانواده اش را پرداخت کند ، فقیر است و دادن زکات فطره بر او واجب نیست .
4. انسان باید زکات فطره را به قصد قربت یعنی برای انجام فرمان خداوند بپردازد و موقع پرداختن نیت زکات فطره نماید .
خمس
خمس یکی از راه های تامین هزینه های عمومی است که به هفت چیز تعلق می گیرد و رایج ترین آن ها منفعت کسب و کار است . همه ی کسانی که از طریق کار ، درآمدی کسب می کنند ، پس از صرف هزینه های سالانه ی زندگی خود و خانواده ، باید5/1 آنچه را باقی مانده به عنوان خمس جدا کرده و به حاکم اسلامی و یا مجتهد جامع الشرایط پرداخت کند تا در راه هایی که قرآن کریم و رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) معین کرده اند مصرف کند .
. احکام مربوط به خمس :
- تا خمس مال پرداخت نشود ، استفاده از آن جایز نیست ، مثلا با پولی که خمس آن پرداخت نشده ، نمی توان چیزی خرید .
- اگر با پولی که خمس آن داده نشده است ، خانه ای خریداری شود ، نماز خواندن در آن خانه باطل است .
آذوقه ای که از درآمد سال برای مصرف در خانه خریده شده است – مانند برنج ، روغن و چای – اگر در آخر سال زیاد بیاید باید خمس آنچه باقی مانده است ، پرداخت شود .
- زیورآلات خانم ها ، اگر بیش از مقدار مصرفی متداول آن ها باشد و جنبه ی ذخیره به خود بگیرد ، قسمت اضافی آن دارای خمس است و خمس آن باید پرداخته شود .
- اگر چیزی را که خمس آن داده نشده به کسی ببخشند ، آن چیز مال او نمی شود .
- اگر بچه ای سرمایه ای داشته باشد و از آن منافعی به دست آید ، بنابر احتیاط واجب بعد از آن که بالغ شد باید خمس آن را بدهد .
مالیات :
علاوه بر هزینه های یک شهر ، هزینه هایی وجود دارد که مربوط به زندگی در یک کشور است . ساخت راه های میان شهر ها و روستاها ، محافظت از جنگل ها و محیط های طبیعی ، ایجاد امنیت و مانند این ها هزینه هایی دارد که افراد کشور در تامین آن شرکت می کنند .
پرداخت مالیات برای تامین این گونه هزینه ها است .
سوالات درس پانزدهم
1- کار و تلاش اقتصادی چه مواردی را در پی خواهد داشت؟
2- در بینش و تفکر اسلامی کار خلاق و مولد منشا اصلی چیست؟
3- کارهای انسان به چند دسته تقسیم می شوند هر یک از را توضیح دهید؟
4- مشارکت اقتصادی چه زمانی و توسط چه عواملی پدید می آید؟
5- چه زمانی چرخ تولید به کار می افتد ؟
6- فعالیت بانک به چه صورت است؟
7- تامین نیازهای عمومی جامعه به چه صورت است؟
8- شرایط خمس را توضیح دهید؟
9- امام علی (ع) راجع به دریافت مالیات به مالک اشتر چه فرمود؟
10- حساب سال داشتن به چه معناست؟
11- عبارت قرآنی ( فاولئک هم المضعفون) به چه معناست؟
12- مصارف زکات بر اساس آیه 60 سوره توبه را بنویسید؟
13- زکات به چه چیزهایی تعلق دارد نام ببرید؟
14- خمس چیست؟ و بر چند چیز تعلق می گیرد نام ببرید؟
سوالات متن درس چهاردهم
1- نگاه دین به زن ومرد به عنوان افراد نوع انسان چگونه است؟ ص210 خ2-4
2- ارزشمندترین بنیاد اجتماعی نزد خداوند کدام است؟ص 207 خ 1- 3
3- آیا تفاوت نقش ها ی خانوادگی واجتکماعی زن ومرد به معنای برتری یکی بر دیگری است؟ ص 210 پ 3 خ1خیر -5
4- چرا امروزه برخی برای نقش مادری منزلت لازم را قائل نیستند وبر کار اقتصادی تاکید دارند؟ص211 پ1خ3-4
5- خانواده چگونه نهادی است؟ پ2 خ2-5
6- زمینه های طبیعی تشکیل خانواده رانام ببرید؟ ص 211 زمینه اول- نیاز جنسی ...زمینه چهارم ص 214
7- ابتدایی ترین زمینه شکل گیری خانواده چیست؟ ص211 زمینه اول
8- نیاز برتری که زن ومرد را به بودن در کنار یکدیگر فرا می خواند چیست؟ص211 زمینه دوم خ1-3
9- ریشه برخی از ازدواج های نا موفق در چیست ؟ص211 پ آخر خ5-6
10- چه کسی در خانواده نقش بشتری در ایجاد آرامش وسکون دارد؟ پ آخر 6-8
11- آثار احساس ارامش درونی در کنار همسربه چه رابطه ی بین آن ها می انجامد؟ ص212پ1 خ2-4
12- بستر رشد وبالندگی فرزندان کجاست؟پ2خ1-4
13-پیمان زن ومرد با خدا در مقابل نعمت فرزندان چیست؟ص213خ2-5
14- عالی ترین زمینه برای تشکیل خانواده چیست؟ص214زمینه 4 خ1-4ژ
15- اثرات ازدواج در زندگی جوان چیست؟ص214پ2خ1-4
درس چهاردهم (14) : همدلی و همراهی
1. آدم بی دوست فقیر ترین آدم هاست .
2. انسان عاجز کسی است که نتواند با کسی دوست شود و عاجز تر از او کسی است که دوستانی راهم که دارد از دست بدهد .
3. دوست آئینه انسان است .
4. دوست خوب بی جهت از انسان تعریف و تمجید نمی کند . از گفتن نقص ها دریغ ندارد اما هرگز دوستش را تحقیر نمی کند هرف او از دوستی منافع شخصی نیست .
5. محبوب ترین دوست ها کسانی هستند که عیب آدمی را به او هدیه کنند .
6. دوستی شدید انسان را شبیه دوشت خود می سازد .
7. انسان خوشبخت کسی است که با انسانهای کریم هم صحبت باشد .
8. انسان زیبایی ها و خوبی ها را دوست دارد و وقتی که فکر کند آن زیبایی و خوبی در کسی وجود دارد به اوعلاقه مند می شود .
9. دوستان واقعی یاد خدا را در دل زنده می کنند . آنان به زیبایی خرد آراسته اند . خیانت کار و سخن چین و ستمگر نیستند .
10.عامل تنهایی و نداشتن دوست در انسان :یکی از عوامل مهم خودخواهی انسان است و عامل دیگر خود کم بینی او .
11. دوست خوب را به آئینه تشبیه می کنند زیرا مانند آئینه از انسان تعریف نابجا نمی کند . از نشان دادن نقص ها همچون آئینه دریغ ندارد .
امام صادق (ع) : « محبوب ترین برادران پیش من کسی است که عیب های مرا به من هدیه دهد . »
امام علی (ع) : « خوشبخت ترین انسانها کسانی هستند که با کریمان ، ندیم و هم صحبت اند » .
دوست قابل اعتماد :
1. اهل گناه نیست بلکه از گناه دیگران نیز ناراحت می شود .
2 . اهل شرارت نیست .
3. اهل دروغ نیست .
سوالات مهم درس چهاردهم
1- از نظر قرآن و پیشوایان دین دوستان واقعی چه کسانی هستند؟(4 مورد)
2-از نظر امام علی (ع) عاجزترین مردم کیست؟و خوشبخت ترین مردم چه کسی است؟
3-حدیثی از پیامبر اکرم در باره تا ثیر دوستی بنویسید.
4-ویژگیهای دوست خوب را با توجه به قرآنکریم وکلام پیشوایان دین بنویسید.
5-به کدام دوست می توان اعتماد کرد؟(2مورد)
6-عا مل تنهایی ونداشتن دوست در انسان چیست؟
7-از شعر زیر در زمینه ی دوستی چه نکته ای می آموزیم؟ آیینه چون عیب تو بنمود را ست خود شکن آیینه شکستن خطا ست
8- چرا انسان به دوست نیازمند است؟
9-اگر یاد آوری عیبها را از جانب دو ست هدیه بدانیم و بپذیریم نشانه ی .................ا ست.
الف-ترسو بودن ب-سلطه پذیری ج- رشد فکری د- غرور و خود خواهی
10-با توجه به آیات زیر ویژگی ها یدوستان خدا را بنویسید. –ان ا لله یحب ا لمقسطین .
– والله یحب ا لمحسنین .
11- چرا کسی یا چیزی را دوست می داریم؟
12-- یک دوست خوب در باره ی خطا ی دوستش چه رفتاری باید داشته باشد؟ 1 نمره 13- با توجه به سخن امام علی ( ع ) عاجز ترین مردم در رابطه با دوست چه کسی است.؟ 1 نمره 14- به چه دوستی می توان اعتماد کرد. (چهار مورد ) 2 نمره 15- در قرآن کریم و سخنان پیشوایان دین دوست واقعی کیست؟ دو مورد از صفاتش رابنویسید. 1 نمره
ضمن تبریک مجدد سال 1390 به همه ی دانش آموزان عزیز تعطیلات به پایان رسید و از 14/1/1390 مدارس باز میشوند انشاء الله که بتوانید از حداقل زمان حداکثر بهره را برده و
خود را برای درس و مشق و سپس امتحانات آماده کنید .
در اینجا من پیشقدم میشوم و زنگ کلاس را بصدا در می آورم .
اهم مطالب و سوالات مهم درس چهاردهم دین و زندگی دوم متوسطه
درس چهاردهم : نظارت همگانی
هدف کلی :
آشنایی با اصل امر به معروف و نهی از منکر ، برای کسب آمادگی جهت انجام دادن صحیح آن
مرور بر مفاهیم :
1. جامعه انسانی یک واحد به هم پیوسته و سرنوشت اعضای آن به هم وابسته است .
2. افراد جامعه انسانی نمی توانند خود را از دیگران جدا کنند و فقط به منافع خود بیندیشند .
3. دو وظیفه ی مهم مسلمانان عبارت است از :
- دعوت یکدیگر به خیر و نیکی
- امر به معروف و نهی از منکر
4. مسلمانان باید مانع ترک واجبات و انجام گناه در جامعه شوند .
5. امر به معروف و نهی از منکر سبب نظارت همگانی است .
6. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد .
7. امر به معروف و نهی از منکر مراحل و مراتبی دارد .
8. انتخاب روش های درست برای انجام امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است .
9. انگیزه ی اصلی نهضت امام حسین (ع) انجام دادن وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر بود .
نکات :
1. هدف رسول خدا با بیان مثال کشتی ، بیان هدف واحد و مسئولیت مشترک در میان افراد یک جامعه بود .
2. شباهت میان سرنشینان کشتی و مردم یک جامعه :
- بیان هدف واحد و مسئولیت مشترک در میان افراد یک جامعه
- هدف واحد دارند .
- به راهنما و هدایت کننده نیاز دارند .
- در حفظ و سلامت جامعه مسئولیت مشترک دارند .
- با وجود استقلال در بعضی امور شخصی حق آسیب رساندن به پیکر جامعه را ندارند .
• مثال پیامبر اکرم (ص) ، پیوستگی زندگی اجتماعی و رابطه ی زندگی انسان ها با یکدیگر را نشان می دهد .
3. دو مسئولیت اصلی انسان مسلمان :
- دعوت یکدیگر به خیر و نیکی
- امر به معروف و نهی از منکر
4. هدف مشترک امت اسلامی رسیدن به رستگاری و سربلندی جامعه اسلامی است .
5. ویژگی ها و ثمرات دعوت به خیر و نیکی عبارتند از :
الف) دعوت به خیر و نیکی قبل از امر به معروف است.
ب ) برای آشنایی و تشویق و ترغیب دیگران به خوبی هاست تا میدان بر بدیها تنگ شود و تمایل به سوی آنها کاهش یابد .
ج ) هم سلامت جامعه را دوام می بخشد و هم به تعالی آن کمک می کند.
د ) به عنوان پیشگیری ،مانع گسترش گناه می شود .
هـ ) نیاز به درون (امر به معروف و نهی از منکر )را کم می کند .
6. از دیدگاه امام صادق (ع) موثرترین راه فراخوانی به خیر و نیکی دعوت عملی است .
7. از ثمرات دعوت عملی :
- دعوتی پر جاذبه است .
- انسان ها زیبایی و خیر واقعی را مشاهده می کنند و به راستی و درستی دعوت کننده ایمان می آورند .
- برترین نوع دعوت است .
8. دعوت به خیر وظیفه ی اسلامی است و دعوت عملی برترین نوع دعوت است .
• « نظارت همگانی » به صورت « امر به معروف و نهی از منکر » در جامعه ی اسلامی به اجرا در میآید .
9 . ثمرات امر به معروف و نهی از منکر از دید امام باقر ( ع) :
- همه ی واجبات با آن برپا می شود .
- به وسیله ی آن امنیت برقرار می گردد .
- کسب و کار مردم حلال می شود .
- حقوق افراد تامین می شود و در سایه ی آن آبادانی می آید .
- از دشمنان انتقام گرفته می شود .
- کارها روبه راه می گردد .
10. شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر :
- بدانی چیزی را که شخص ترک کرده و انجام نداده ، از واجبات است و یا آنچه را انجام داده ، از محرمات است .
- بداند که شخص گناه کار تصمیم دارد گناه خود را ادامه دهد .
- احتمال بدهد امر و نهی اوموثر واقع می شود.
- بداند که در این امر و نهی مفسده ای نیست .
11. مراحل امر به معروف و نهی از منکر :
- مرحله ی اول : در مقابل گناه توسط گناه کار یا به او اخم کنیم یا دوستی با او را ترک کنیم .
- مرحله ی دوم : با زبان ، او را امر یا نهی کنیم.
- مرحله ی سوم : به زور و جبر او را از حرام باز داریم یا به واجب وادار کنیم . البته این کار در حوزه ی حاکم و نظام اسلامی و مشروط به اجازه ی اوست .
12. روش های امر به معروف و نهی از منکر :
کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند ، موظف است :
- در انجام آن مرتکب گناهی – مانند دروغ ، توهین و تحقیر – نشود .
- مانند طبیبی مهربان رفتار کند .
- مصلحت مخاطب را رعایت کند .
- از خودخواهی و خودستایی بپرهیزد .
- قصدش تنها رضای خدا باشد .
- خود را منزه از گناه و برتر از گناهکار نبیند .
- اگر بداند و یا احتمال دهد که امر به معروف و نهی از منکر با تکرار ، موثر واقع می شود ، باید آن را تکرار کند .
سوالات درس چهاردهم : نظارت همگانی
1 - پیامبر اکرم ( ص ) مردم جامعه را به چه چیزی تشبیه نمودند ؟ از این تشبیه چه مطلبی استنباط می شود ؟
2 - چه شباهتی میان سرنشینان یک کشتی و مردم جامعه وجود دارد ؟
3 - عبارت قرآنی « وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهُ جَمیعاً وَ لا تَفَرِّقول وَاذکُروا نِعمتَ اللهَ عَلَیکُم اِذ کُنتُم اَعداءً فَاَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم ... » را ترجمه کنید .
4 - آیا یک فرد به بهانه ی استقلال در حوزه ی زندگی می تواند هر کاری در جامعه انجام دهد ؟ چرا ؟
5 - هدف مشترک امت اسلامی چیست ؟
6 - با توجه به پیوند امت اسلامی و هدف مشترک آنان خداوند چه وظایفی را برای مسلمانان معین کرده است ؟
7 - آثار و ویژگی های دعوت به خیر و نیکی را در جامعه بنویسید .
8 - امام صادق ( ع ) مؤثرترین راه فراخوانی به خیر و نیکی را چه می داند ؟ توضیح دهید .
9 - ویژگی ها و نتایج دعوت عملی را بنویسید .
10 - مراتب دعوت به خیر را بیان کنید .
11 - چرا با وجود دعوت به خیر و نیکی بعضی مواقع لازم است امر به معروف و نهی از منکر کنیم ؟
12 - نتایج ترک امر به معروف و نهی از منکر را از دیدگاه امام ( ع ) بنویسید .
13 - محاسن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را از نظر امام صادق ( ع ) بیان کنید .
14 - پیامبر اکرم ( ص ) در بیان مقام امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر چه فرمودند ؟
15 - امام علی ( ع ) درباره ی اهمیت امر به معروف و نهی از منکر چه می فرمایند ؟
16 - شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر را بنویسید .
17 - مراحل امر به معروف و نهی از منکر را توضیح دهید .
18 - اهمیت انتخاب روش های درست برای انجام امر به معروف و نهی از منکر را بیان کنید .
19 - چهار مورد از توصیه های امام خمینی ( ره ) درباره ی انجام امر به معروف و نهی از منکر را ذکر کنید .
یا مقلب القلوب و الابصار - یا محول الحول و الاحوال - حول حالنا الی احسن الحال
حلول سال نو و نوروز عید باستانی و میراث گرانبهای ایران زمین را به کلیه ی
فرهنگیان و دانش آموزان عزیز تبریک میگویم .
امیداست سالی سرشار از موفقیت و شادکامی در تمام مراحل زندگی بخصوص
در زمینه ی علمی و درسی برای عزیزان فرهنگی و دانش آموز باشد .
محمد بزمیان : دبیر دین و زندگی مدارس متوسطه کاردانش رازی و دبیرستان طباطبایی لنده