الف:بیعت خواستن یزید از امام حسین
در حادثه کربلا ما به مسائل زیادی بر می خوریم در یک جا سخن از بیعت خواستن یزید از امام حسین و امتناع امام از بیعت، در یکجا دعوت مردم کوفه از امام حسین و پذیرفتن امام ولی در جایی بدون توجه به مسئله بیعت و بدون توجه به درخواست دعوت کوفیان حضرت حسین (ع) از اوضاع حکومت انتقاد می کند. از فساد و حرام خواریها و ظلم و ستم انتقاد می کند و اینجا امر به معروف و نهی از منکر را لازم می بیند.
البته حقیقتاً باید گفت همه این سه مورد تاثیر داشته است چون پاره ای از عکس العملهای امام بر اساس امتناع از بیعت پاره ای بر اساس دعوت مردم کوفه و پاره ای بر اساس مبارزه با منکرات و فسادهای آن برهه از زمان صورت گرفته است. حال باید دید دو عامل اصلی قیام چه بوده است. و باید دید کدام عامل تاثیری به سزایی داشته است.
توضیح عکس العمل اول را همه شنیده ایم که معاویه با چه وضعی به حکومت رسید وقتی اصحاب امام حسن مجتبی (ع)، آنقدر سستی کردند امام یک قرارداد موقت با معاویه امضاء کردند در مفاد این صلحنامه آمده بود که بعد از مرگ معاویه مقام خلیفه مسلمین به امام حسن برسد و اگر ایشان به شهادت رسیده بودند به برادرش امام حسین منتقل شود برای همین معاویه امام حسن مجتبی را مسموم نمودند تا مدعایی نماند و خود معاویه می خواست حکومت را به شکل سلطنت و موروثی در بیاورد. تا زمان معاویه ، مسئله خلافت و حکومت یک مسئله موروثی نبود و فقط دو طرز تفکر بود:
الف: یک طرز تفکر که خلافت، فقط شایسته کسی است که پیغمبر او را منصوب کرده باشد.
ب: یک طرز تفکر دیگر این بود که مردم حق دارند خلیفه ای برای خودشان انتخاب کنند و این مسئله در میان نبود که یک خلیفه برای خود جانشین معین کند اما تصمیم معاویه از همان روزهای اول این بود که نگذارد خلافت از خانه اش خارج شود ولی خود معاویه احساس می کرد این کار فعلا زمینه مساعدی ندارد و کسیکه او را به این کار تشویق و تشجیع نمود مغیره بن شعبه (لعنه ا…) بود چون مغیره خودش طمع حکومت کوفه را داشت مغیره همان شخصی بود که با غلاف شمشیر به پهلوی خانم زهرا (س) زد و همان مغیره ای که قبلا هم حاکم کوفه بوده است و از اینکه معاویه او را عزل نموده بود ناراحت بود. برای همین مغیره به شام رفت و به یزیدبن معاویه گفت نمی دانم چرا معاویه درباره تو کوتاهی می کند دیگر معطل چیست؟ چرا تو را جانشین خودش نمی کند یزید گفت پدر فکر می کند این قضیه عملی نیست مغیره گفت عملی است چون هر چه معاویه بگوید مردم شام اطاعت می کنند و مردم مدینه را مروان حکم و از همه جا مهمتر و خطرناکتر کوفه (عراق کنونی) است این هم بعهده من.
یزید به نزد معاویه رفت و مطالب مغیره را گفت وقتی معاویه ، مغیره را احضار نمود مغیره با تملق گویی و منطق قویی که داشت معاویه را قانع می سازد معاویه هم برای بار دوم به او ابلاغ حکومت کوفه را می دهد (البته این جریان بعد از شهادت امام حسن مجتبی یعنی سالهای آخر عمر معاویه بوده است) مردم کوفه و مدینه با پیشنهاد مغیره و مروان مخالفت کردند لذا معاویه مجبور شد خودش به مدینه برود . معاویه پس از تسلط کامل بر محیط داخلی و پهناور اسلام که از افریقای شمالی تا حدود چین توسعه یافته بود اولین و بزرگترین اشتباه خودش راجع به سیاست خارجی را مرتکب شد چون وقتی تصمیم گرفت پسر جوان و نالایقش را ولیعهد کند ولی مردم نپذیرفتند و او شکست خورد برای رسیدن به این قصد شومش مرتکب جنایت بزرگی شد و آن این بود که با امپراطور روم که نیرومندترین دشمن خونین اسلام و مسلمانان بود به نفع قصد شومش صلح کرد و با این عمل جلوی پیشروی اسلام را در اروپا متوقف ساخت و برای تهدید یک طرفردار نیرومند که تاج و تخت یزید را پشتیبانی کند حاضر شد باجی هم به دولت روم بدهد.
معاویه زمانیکه که خودش به مدینه رفت سه نفر که مورد احترام مردم بودند را خواست (امام حسین –(ع) عبدالله بن عمر فرزند خلیفه دوم ، عبدالله بن زییر، همان شخصی که به امام علی خیانت کرد و مسبب جنگ جمل شد) معاویه سعی کرد با چرب زبانی به آنها برساند که صلاح اسلام ایجاب می کند حکومت ظاهری در دست یزید باشد ولی کار در دست شما تا اختلافی میان مردم رخ ندهد حتی به آنها گفت شما فعلا بیعت کنید ولی آنها قبول نکردند. معاویه هنگام مردن، سخت نگران وضع پسرش یزید بود و به او نصایحی کرد که اگر یزید جامه عمل می پوشاند یقیناً بیشتر می توانست حکومت کند نصایح این بود (ای پسر جان، من رنج بار بستن را از تو بر داشتم، کارها را برایت هموار کردم و دشمنانت را راحت نمودم و رقیبان عرب را زیر فرمانت آوردم مردم حجاز را منظور دار که اصل تو هستند هر کس از آنها به نزد تو آمد گرامیش دار و هر کدامشان را هم غایب بود احوالش را بپرس اهالی عراق را منظور دار. و اگر خواستند حاکمی را از آنها عزل کنی دریغ نکن چون عزل یک حاکم، آسانتر از برابری با صد هزار شمشیر است اهل شام را هم منظور دار که اطرافیان نزدیک و ذخیره تو هستند و اگر از دشمنی در هراس یودی از آنها یاری بجو و چون موفق شدی آنها را به وطن خودشان برگردان زیرا اگر در سرزمین دیگر بمانند اخلاقشان بر می گردد. سپس معاویه می نویسد پسرم من نمی ترسم که کسی در حکومت با تو نزاع کند مگر 3 نفر حسین بن علی – عبدالله بن زییر- عبدالله بن عمر ]چون هر سه خلیفه زاده بودند.
حسین بن علی شخصی است که اهل عراق او را رها نکنند و او را وادار به خروج می کنند اگر خروج کرد و برابر او پیروز شدی از او درگذر که با تو خویشی نزدیک دارد و احترام و خلق او بسیار است و او نوه پیامبر است. اما عبدالله بن عمر اهل عبات است و اگر تنها بماند با تو بیعت می کند. ولی عبدالله بن زبیر اگر بر تو خروج کرد و بر او پیروز شدی بند از بندش جدا کن و تا بتوانی خون دیگران قوم خود را حفظ کن.
معاویه می دانست این سه نفر یقیناً اعتراض خواهند کرد چون اعتراض آنها به نظر معاویه بدین دلیل بود که اگر خلافت به ارث برده می شود ما هم باید وارث باشیم و اگر خلافت به سابقه و لیاقت است هزاران مسلمان با سابقه و لیاقت است هزاران مسلمان سابقه دار تر از یزید هم وجود داشت و این اعتراضات واقعاً در ذهن اکثر مسلمان بود معاویه در این نصایح کاملا پیش بینی کرده بود که اگر یزید با امام حسین (ع) به خشونت رفتار کند و دست خود را به خون آغشته کند دیگر نمی تواند خلافت خود را ادامه دهد بقول بنی امیه متأسفانه یزید نتوانست سیاست مرموزانه پدرش را اعمال کند و سیاستی غلط را اعمال نمود و زحمات 50 ساله امیر را رشته کرد . معاویه فردی زیرک بود و خوب می دانست و می توانست پیش بینی کند بر عکس یزید که اولا جوان بود ثانیا مردی بود که اشراف زاده و با لهو و لعب مانوس شده بود و کاری کرد که در درجه اول به زبان خاندان بنی امیه و ابوسفیان تمام شد.
بعد از اینکه معاویه در نیمه رجب سال 60 هـ . ق به درک رسید یزید به حاکم مدینه ولید بن عقبه ابوسفیان (نوه ابوسفیان) نامه ای می نویسد و مرگ معاویه را اطلاع می دهد و طی نامه ای خصوصی دستور داد از حسین بن علی (ع) و عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبیر بیعت بیگرد و اگر بیعت نکردند سرشان را برای من بفرست وقتی ولید بن عقبه نامه یزید را دریافت کرد امام بعد از سه روز حرکت کرد. (علتش را انشاءالله در تاریخ واقعه کربلا تا شهادت خواهیم گفت) و به مکه هجرت نمود و شاید فکر شود که هجرت بدین جهت بوده است که مکه حرم امن الهی است و خون حضرت را نمی ریزند خیر بلکه اولا اعلام مخالفت خودش را اعلام کرد ثانیا اگر در مدینه می ماند صدایش آنقدر به عالم اسلام نمی رسید و اگر شهید هم می شد خونش تاثیر زیادی نداشت برای همین صدایش در اطراف پیچید که امام حاضر به بیعت نشده است ثالثاً و از همه مهمتر امام حسین سوم شعبان وارد مکه شد و ماههای شعبان ، رمضان، شوال، ذی القعده و تا هشت ذی الحجه در مکه ماند ماههایی مهم که مردم جهت حج عمره آنجا می آمدند تا اینکه 8 ذی الحجه رسید و مردم که برای حج تمتع لباس احرام می پوشیدند و می خواهند به سوی منی و عرفات بروند همان لحظه ناگهان امام حسین (ع) اعلام می کند من می خواهم به طرف عراق و به سوی کوفه بروم یعنی پشت به حج و کعبه می کند و اعتراض و عدم رضایت خودش را به این شکل اعلام می کند.
البته مسئله بیعت مسئله اصلی قیام نیست فقط تأثیرش این بود که جرقه این حادثه عظیم کربلازده شود.
ب: دعوت مردم کوفه
در آن روز جهان اسلام سه مرکز بزرگ و موثر داشت مدینه که دارالهجره بود. شام که دارالخلافه و کوفه که قبلا دارالخلیفه بود و امیرالمومین علی (ع) در آنجا مرکز حکومت خود قرار داده بود. بعلاوه کوفه شهری جدید التاسیس بود که بوسیله سربازان اسلام در زمان عمر بن الخطاب (ل) ساخته شد و آنرا سربازخانه اسلامی می دانستند، وقتی مردم کوفه می فهمند که امام با یزید بیعت نکرده نامه به امام می نویسد که اگر به کوفه بیائید ما شما را یاری می کنیم و تاریخ قضاوت خواهد کرد که زمینه مساعد بود ولی امام حسین از این فرصت طلائی استفاده نکرد و اگر پاسخ مثبت دهد می دانست کوفیان غیرت ندارند و ناکس هستند و تجربه داشت که به پیامبر(ص) و علی (ع) و امام حسن (ع) خیانت کرده بودند. متأسفانه وقتی این تاریخها بدون تحلیل و فکر خوانده شوند عده ای دیگر فکر خواهند کرد که اگر امام در خانه راحت نشسته و کاری ندارد که به اسلام چه بلائی دارد وارد می شود و فکر می کنند امام را تنها چیزی که حرکت داد دعوت مردم کوفه بوده است در صورتیکه امام حسین آخر ماه رجب که اوایل حکومت یزید بود برای امتناع از بیعت از مدینه خارج شد و چون مکه حرم امن الهی است و آنجا امنیت بیشتری وجود دارد لذا امام به مکه شرفیاب شدند ولی نامه کوفیان در 15 رمضان به امام حسین (ع) رسید یعنی یکماه و نیم بعد از اینکه امام نهضت خود را با عدم بیعت شروع نمودند نامه ها به دست امام رسید بنابراین دعوت مردم کوفه موضوع اصلی در این نهضت نبود بلکه در یک امر فرعی دخالت داشت. ماه رجب و شعبان که ایام انجام حج عمره است مردم از اطراف به مکه می آیند و بهتر می توان آنها ارشاد نمود بعد از این ایام هم که موسم جمع تمتع می رسد و فرصت مناسبی برای تبلیغ است.
بنابراین حداکثر تاثیر مردم کوفه در این حادثه عظیم کربلا این بود که امام مکه را مرکز قرار نداد به سوی کوفه برود وتاثیر دیگرش این بودکه امام پیشنهاد عباس را نپذیرد چون گفته بود امام کوفیان ناکس هستند یا به یمن برو یا به کوهستانهای آنجا پناه ببر یا اینکه دیگر به مدینه برنگرد.
امام هم مطلع شدند که اگر در مکه بمانند ممکن است در همان حال احرام که قاعدتاً کسی مسلح نیست، مامورین یزید خون حضرت را بریزند و هتک حرمت خانه خداوند شود و حرمت حج و اسلام شکسته شود و هم اینکه فرزند پیامبر را در حالت عبادت در حریم خانه فرا به شهادت برسانند از همه مهمتر، خون حضرت سیدالشهدا هدر می رفت و بعد هم شایع می کردند که حسین با شخصی اختلافی جزئی داشته و او هم حضرت را کشت و مردم جاهل آن زمان هم قبول می کردند مسئله دیگر اگر کوفه هم صد در صد اتفاق آراء داشتند و خیانت نمی ورزیدند احتمال صدرصد نمی توانستیم بدهیم که امام پیروز می شدند چون تمام مسلمانان که مردم کوفه نبودند اگر مردم شام را که قطعاً و یقیناً به آل ابوسفیان وفادار بودند را به تنهایی در نظر بگیریم کافی بود که احتمال پیروزی را تنزل دهد چون همین مردم بودند که در دوران خلافت حضرت علی (ع) توانستند در جنگ صفین با مردم کوفه 18 ماه بجنگند.
ج: احیای امر به معروف و نهی از منکر
امام اگر بیعت می کرد اولا تثبیت خلافت موروثی بود ثانیا شخصیت خود یزید است که او فردی فاسق و بدتر از همه متظاهر به فسق بود معاویه و بسیاری از خلفای بنی امیه فاسق بودند ولی یک مطلب را کاملا درک می کردند و می دانستند اگر بخواهند ملک و قدرتشان باقی بماند باید تا حدودی زیاد ، مصالح اسلامی را رعایت کنند و می دانستند اگر میلیونها نفر جمعیت از نڟاد های مختلف چه در آسیا، آفریقا و یا اروپا در زیر حکومت واحد در آمده اند فقط به این دلیل است که فکر می کنند خلفای آنها مسلمانند، به قرآن اعتقاد دارند و الا اولین روزی که احساس می کنند که خلیفه خودشان ضد اسلام است ، اعلام استقلال می کردند. معاویه هم شراب می خورد ولی دیده نشده بود در یک مجلس رسمی و علنی شراب خورده یا در حالت مستی وارد شود در حالیکه یزید علناً در مجالس رسمی شراب می خورد و میمون بازی می کرد که حتی برای میمونش کنیه ای به نام اباقیس بود (خصوصیات یزید را در سه عامل مقدس قیام امام حسین(ع) خواهیم گفت) عکس العمل سوم ارزش بسیار بیشتری از دو عامل قبل دارد و به دلیل همین عامل بود که این نهضت شایستگی پیدا کرد که برای همیشه زنده بماند وچون نهضتهای والاتر از نظر تعداد و مسائل دیگر بود مثل همین جنگ ایران و عراق و خود بچه رزمندگان که در صحنه بودند خون و شهادت و آوارگی و … را دیدند الان بعد از چندین سال بعد از جنگ آن را آهسته به باد فراموشی سپرده اند.
بنابراین اگر از امام بیعت هم نمی خواستند یا از او دعوت نمی کردند باز امام قیام می کردند و ساکت نمی شد چون امام فطرتاً شخصیتی منتقد، معترض ، انقلابی و قائم نسبت به فسادهای جامعه داشتند.
درس ششم : آینده ی روشن
هدف کلی :
توانایی تبیین دلایل ضرورت معاد و امکان معاد جسمانی
مرور مفاهیم :
1. قرآن کریم حیات اخروی انسان را حتمی می داند و انسان ها را به اندیشه ی در آن دعوت می کند .
2. قرآن کریم زندگی دنیایی را عبث و بیهوده نمی داند و خداوند را از بیهوده کاری منزه می شمارد .
3. عقل آدمی می گوید که توجه به خبر انبیا درباره ی آخرت ، ضرورت است و هشدار آنان را باید جدی گرفت .
4 . اقتضای حکمت الهی وجود جهان آخرت و بازگشت انسان به سوی خداست .
5. اقتضای عدل الهی وجود جهانی به نام آخرت است نا انسانها به آن چه استحقاقش را دارند ، برسند .
6. زنده شدن انسان ها پس از مگر با همه ی قوانین علمی سازگار است و امکان تحقق آن وجود دارد .
7. از دیدگاه انبیا لازمه ی ایمان به خدا ، ایمان به آخرت است .
8. بعد از توحید مهم ترین موضوعی که در قرآن کریم سخن رفته ، معاد است .
یک استدلال : دفع خطر احتمالی لازم است
مقدمه اول : . مهم ترین خبری که انبیا برای بشر آورده اند خبر از معاد و سرای آخرت است و آنها آن را به عنوان یک خطر جدی عنوان کرده اند
مقدمه دوم :طبق یک قاعده عقلی« دفع خطر احتمالی لازم است . »
نتیجه : پس بر هر انسان عاقلی تحقیق و توجه به آخرت امری واجب و ضروری است
استدلالهایی که بر ضرورت معاد دلالت دارند :
- راه حکمت الهی
- راه عدل خداوندی
کار حکیمانه ، کاری است با هدف معقول و شایسته که نتایج صحیح و عاقلانه به دنبال دارد .
کسی که کارهایش حکیمانه است حکیم می گویند .
لازمه ی حکمت خدا این است که هیچ کاری از کارهای خدا بیهوده و عبث نباشد پس لازمه ی حکمت خدا این است که زندگی انسان را پایانی نباشد و آن چه در این جهان به دست می آورد با مرگ او از بین نرود .
خدا حکیم است چرا که اگر موجودی را خلق می کند :
- هدفی شایسته برایش قرار می دهد .
- امکانات رسیدن به هدف را هم به او اعطا می کند .
- اگر تمایلات و خواسته هایی در وجودش آفریده ، پاسخ مناسب آن را پیش بینی کرده است .
یک استدلال :
- هر انسانی میل به جاودانگی دارد و در آرزوی حیاتی جاویدان است
- لازمه حکمت الهی این است که اگر میلی را در نهاد انسان قرار داد راه رسیدن به آن را هم داشته باشد
- اگر زندگی انسان منحصر به همین دنیا باشد به معنی آن است که به این میل او پاسخ درستی داده نشده است .
نتیجه : از آن جایی که هر میلی که در نهاد انسان است ، پاسخگویی در جهان خارج دارد نتیجه می گیریم که یک زندگی جاوید در جهان آفرینش وجود دارد .
یک استدلال دیگر : « میل به کمالات بی نهایت » ضرورت معاد را ثابت می کند :
- انسان طالب و خواستار همه ی کمالات و زیبایی ها ست ، این طالب در هیچ حدی محدود نمی شود و پایان نمی پذیرد .
- دنیایی که در آن زندگی می کنیم به تنهایی جای مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای انسان نیست و عمر محدود انسان نیز با این گرایش ها تناسب ندارد .
- ممکن نیست که خداوند عشق به خود و حیات ابدی را در وجود کسی قرار دهد و سپس او را در حالی که هنوز به شدت مشتاق اوست و بدان نرسیده از هستی بیندازد .
نتیجه : اگر مرگ پایان زندگی انسان باشد ، عموم دستورات الهی و سفارش های عقل و فطرت بیهوده می شود و همه ی کمالات کسب شده از دست خواهد رفت . پس میل به کمالات بی نهایت ضرورت معاد را در پرتو حکمت الهی اثبات می کند .
اثبات ضرورت معاد بر اساس عدل الهی :
یک استدلال :
- در این دنیا هم انسان های نیکوکار و هم انسان های بد کار وجود دارند
- نظام حاکم بر این جهان اجازه نمی دهد که هر کس به طور کامل به نتیجه ی اعمال نیک یا بد خود برسد
- در این صورت اگر معاد نبود امکان اجرای عدالت میان مردمان وجود نداشت .
نتیجه : پس عدل خدا ایجاب می کند که در پی این جهان عالمی دیگر وجود داشته باشد تا عدل و داد درباره ی همگان اجرا شود .
سوالات درس ششم : آینده ی روشن
1 - چگونه به وسیله ی « قاعده ی دفع خطر احتمالی » معاد را اثبات می کنیم ؟
2 - پیامبران الهی بعد از توحید و یکتاپرستی مردم را به چه چیزی دعوت کرده اند ؟ توضیح دهید .
3 - از راه های عقلی که قرآن کریم در اثبات ضرورت معاد بر آن ها تأکید دارد ، دو مورد را نام ببرید .
4 - معاد را در پرتو حکمت الهی توضیح دهید .
5 - کار حکیمانه چگونه کاری است ؟
6 - حکیم به چه کسی گفته می شود ؟
7 - « گرایش به بقاء و جاودانگی » در پرتو حکمت الهی را توضیح دهید .
8 - « میل به کمالات بی نهایت » در انسان را شرح دهید .
9 - معاد در پرتو عدل الهی را شرح دهید .
10 - قرآن در جواب کسانی که امکان معاد را انکار می کند چه فرموده است ؟
11 - دیدگاه پیامبر اکرم ( ص ) درباره ی عدل الهی را بیان کنید .
12 - آیه ی شریفه ی « وَ ما خلقنا السماء والارضَ و ما بَینَهما باطلاً ذالک ظَنُ الذین کفروا فویلُ للذینَ کَفروا من النار اَم نَجعلَ الذینَ امنوا و عملوا صالحاتِ ... » را ترجمه کنید
13- کار حکیمانه چگونه کاری است؟
14- حکیم به چه کسی می گویند؟
15-دو ویژگی انسان را نوشته ، توضیح دهید؟
16- انسان چگونه به خصلت الهی آراسته می شود؟
17- انسان ها چگونه توسط قرآن کریم به ضرورت معاد پی می برند؟
کنیه چیست؟
در زبان عربی معمولا هر فردی دارای اسم و کنیه و لقب است. اسم معرف هر فرد است و لقب بیانگر خصوصیت و ویژگی و صفتی ممدوح یا مذموم و مثبت در فرد است مثل صادق یا کاذب یا امین یا خائن.
کنیه در زبان عربی معمولا برای احترام و تکریم به کار می رود. کنیه بیشتر با کلمه «اب» یا «ام» و گاهی با کلمه ابن (پسر) و اخت(دختر) شروع می شود. مثل:ابوالحسن و ام لیلا و ام کلثوم و ابن حاجب و بنت الکرم. در مورد ائمه(ع) هر سه مورد وجود دارد. مثلا اولین امام معصوم نامش علی و لقبش امیرالمؤمنین و کنیه اش ابوالحسن است.
ذکر این نکته لازم است که وقتی کنیه کسی مثلا ابوالفضل است معنایش این نیست که حتما فرزندی به نام فضل دارد و این فرد پدر اوست. هر چند معمولا چنین است، بلکه گاهی برای تفأل زدن و فال خیر کنیه ای بر کسی گذاشته می شود. مثلا فردی که کنیه اش ابوالفضل می باشد، از همان کودکی این کنیه را بر او می گذارند و فال خیر می زنند که خداوند فرزندی به نام فضل به او عطا نماید و یا صاحب فضل و احسان و کرم گردد.
سوالات تستی دین و زندگی سال سوم متوسطه
درس اول
1- طبق تعالیم اسلامی کدام مورد نشانه بیداری و ورودبه وادی انسانیت است ؟
الف)درک نیاز به تعالی ورشد وبالندگی ب) درک هدف زندگی ج) تامین نیازهای مادی زندگی د)موارد الف وب
2- سرچشمه تمام شادی ها چیست؟
الف)احساس لذت ب)رسیدن به ارزوها کامیابیها ج)آرامش درونی د)داشتن زندگی سالم
3- میل انسان به فنا ناپذیری با کدام مورد پاسخ مناسب پیدا خواهد کرد؟
الف )امنیت خاطر ب)نیاز به تعالی رشد وبالندگی ج) درک درست ازآینده خویش د) کشف راه درست زندگی
4- با کدام مورد تمام فعالیتهای مادی زندگی انسان معنا پیدا می کند؟
الف)درک هدف زندگی ب)کشف راه درست زندگی ج)زندگی در جامعه عدالت جو د)رشد وبالندگی
5- اینکه کسانی بیماری های صعب العلاج خود را می خواهند با دارو معالجه کنند نشانه کدام نیاز انسان است؟
الف)امنیت خاطر ب)رشد وبالندگی ج)درک درست از آینده د)رسیدن به سرچشمه شادی ها
6 - ((انسان همیشه از در جازدن ، تکرارومنجمد شدن گریزان است)) این نشانه کدام نیاز انسان است؟
الف)نیاز تعالی ب)نیاز به امنیت خاطر ج) درک درست از آینده د) درک هدف زندگی
7- پیشرفتهای علمی حاصل کدام نیاز فطری انسان است؟
الف)کشف راه زندگی ب) نیاز به شادکامی در زندگی ج)درک درست از زندگی د)رشدوبالندگی
8- کدام مورد مانع تکامل وتعالی انسان است؟
الف)عدم رشد استعدادهای انسان ب)زندگی در جامعه عدالت جو ج)زندگی درجامعه ظلم ستیز د) زندگی درجامعه ظلم
9- ازدست رفتن امنیت اجتماعی نتیجه کدام مورداست؟
الف)بی عدالتی درجامعه ب)مبارزه مستمر با بی عدالتی ج)ایجاد حکومت دیکتاتوری د)عدم لیاقت نیروهای انتظامی
10- کدام مورد جامع تمام نیازهای انسان است؟
الف)درک هدف زندگی ب)رشد وبالندگی ج)کشف راه درست زندگی د)زندگی در جامعه عدالت جو
11- براساس فرموده حضرت زهرا(س) کدام مورد سبب پیوند قلبها در جامعه قرار داده شده است؟
الف)عدل ب)محبت ج)زندگی در جامعه عدالت جو د)درک درست مردم ازراه درست زندگی
12- برای کشف راه درست زندگی باید پاسخی داده شود که:
الف)جامع وشامل باشد ب)سد راه نیازهای دیگر نباشد ج)مکمل و تسهیل کننده نیازهای دیگر باشد د)همه موارد
13- پاسخ به کدام نیاز انسان باید ناظر به آینده ابدی انسان در سرای دیگرباشد
الف)کشف راه درست زندگی ب)امنیت خاطر وشادکامی ج)نیاز زندگی در جامعه عدالت جو د)درک هدف زندگی
14- اگر در موضوعی اطلاعات در اختیار عقل قرار نگیرد..............
الف)عقل حکم غلط وگمراه کننده میدهد ب)عقل نمی تواند هیچ حکمی بدهد ج)عقل به حکم کامل نمی رسد د)عقل به حکم جامع نمی رسد
15- پاسخ به نیاز درک کامل زندگی با کدام مورد تامین می شود
الف) عقل جمعی انسانها ب ) اتکاء به اندیشه بشری ج ) رجوع به منابع تجربی گذشتگان د) وحی
16- آیه شریفه (( رَبّنا الذی اَعطی کل شیء خَلقًَََهُ ثُم هَدی )) ناظر به کدام مورد است
الف ) خلقت تمام انسانها ب ) خلقت جهان آفرینش ج ) هدایت تمام مخلوقات د) هدایت انسانها
17- در خلقت موجودات کدام مرحله آخرین مرحله است
الف ) خلقت ب ) تسویه ج ) اندازه گیری د ) هدایت
18- پیام آیه شریفه (( وَجَعَل لََکُم السَمعَ والابصار والاَفئِده لَعّلَکمُ تَشکَرْون )) چیست ؟
الف ) گوش و چشم قلب وسایل جلب رضایت خداست ب) باید در مقابل نعمتهای خدا شکر کذاری کند ج ) گوش و چشم وقلب وسابل هدایت انسان است د)هیچکدام
19- آیه شریفه (( ولا تَقْفُ ما لیس لک بِهِ عِلْمٌ )) ناظر به کدام مورد است
الف ) پیروی از باطل حرام است ب) انسان باید باعلم وبینش در زندگی حرکت کند ج ) حرکت و پیروی کورکورانه ممنوع است د ) موارد ب و ج
20- آیه شریفه (( فَمَن اِهتدی فَلِنَفْسِه ِو مَنْ ضَلّ فَاِنّما یَضّلُ علیها ))بیانگر چیست
الف ) خداوند انسان را هدایت میکند ب ) انسان میتواند راه هدایت و گمراهی را تشخیص دهد ج ) هدایت و ضلالت انسان دست خداست د ) انسان مسئول سرنوشت خویش است
21- فرستادن رسولان الهی برای این بود که .............
الف) مردم خوب ازبد جدا شوند ب)مردم در برابر خدا بهانه ای نداشته باشند ج)رسولان آمده اند تا فقط مردم را هدایت کنند ولی وکیل قبول کردن آنان نیستند د)موارد ب وج
-22 لازمه .........الهی این است که اگر مخلوقی را خلق کرد آن را هدایت کند
الف )عدالت ب)حکمت ج )مصلحت د)حجت
23- خلق بی هدف نشانه چیست
الف )نقص وضعف ناآگاهی ب)عدم تدبیر ج)بی کفایتی د)ضعف در علم وقدرت
24-کدام مورد ثابت می کند که هدایت یک امر عام و همگانی در نظام خلقت است
الف)تمام مخلوقات عالم قابل هدایت هستند ب)هر مخلوقی یا هدفی حکیمانه آفریده شده وبه سوی هدفش هدایت میشود ج)خلقت خداوند بی نقص است د)هیچکدام
25-وجه تمایز انسان با سایر موجودات چیست
الف)ویژگی ها دوارزشهای انسانی ب)غرایز ج)فطرت وغریزه انسانی د)مواردب وج
26-مقصد انسان کجاست
الف)رشد وپیشرفت علمی معنوی ب)کسب مدارج کمال انسانی ج)تقرب به خدا د)موارد ب وج
27- قران کریم از کدام مواردبه عنوان ابزار رسیدن به حقیقت نام میبرد
الف)تفکر وتدبروتفقه ب) پیروی از پیامبران ج)پایبندی به اصول دین د)شهود قلبی
28- انسان به خاطر داشتن کدام ویژگی در رسیدن به هدف اختیار دارد
الف)تفکر وتعقل ب)عشق ومحبت ج)داشتن زمینه های عدالت د)استعدادزندگی اجتماعی
29- برای اینکه عقل حکم قطعی بدهد نیازمند چیست
الف)دانستن راه وروش درست فکر کردن ب)داشتن روش صحیح در مسیر زندگی ج)داشتن اطلاعات درست وقطعی د)هدایت انبیای الهی
30- به وسیله کدام مورد عقل انسان در مسیر خود به سوی هدف گمراه نمی شود
الف)داشتن روش درست فکر کردن ب)وحی انبیای الهی ج)تفکر جمعی د)استفاده ازتجربه دیگران
31- ابن هشام شاگرد کدام معصوم است
الف)امام علی ب)امام موسی کاظم ج)امام صادق د)امام باقر
32- طبق فرموده معصومین هر کس .........آن کامل باشد رتبه اش دردنیا وآخرت بالاتر است
الف)ایمان ب)مسلمانی ج)عقل د)محبت او به اهل بیت
33- معنی واژه های زیر به ترتیب کدام است – سَوّی- قَدَّرَ- اَفئِدَة
الف)آراستن – قلبها –اندازه گیری ب)آراستن – اندازه گیری- قلبها ج)سرایت کردن- قدرت – قلب د)سرایت کردن- قدرت – فهم وبین
34- خداوند متعال برای فهم پیام خودش چه چیزی به انسان داده است
الف ) قدرت فهم معارف ب) عقل ج ) ذهن قوی د) دوست داشتن و محبت
35- منظور از حجت نهان و آشکار چیست
الف ) پیامر – عقل ب ) عقل – پیامبر ج ) امام - پیامبر د) پیامبر – امام
36- لازمه فهم عمیق تر و برتری در دین چیست
الف ) تفکر و تعقل ب ) دوست داشتن و ولایت ائمه اطهار ( ع) ج ) پرورش بیشتر قدرت تفکر و تعقل د) نزدیکی و قرب به پیامبران و امامان معصوم
37- برای دریافت هدف زندگ و مقصد آن باید به .................. مراجعه کرد
الف ) دین الهی ب) امتهای گذشته و استفاده از روشها آنها ج ) استفاده از نظر فلاسفه دینی د) مراجعه به متون برجای مانده از ادیان الهی
38- بیشتر کژ فهمی ها و انحرافات در طول تاریخ بر خاسته از چیست
الف ) عدم استفاده درست از تعالیم انبیاء ب) عدم استفاده درست از عقل ج ) بروز دشمنی ها در بین مردم و تضاد منافع آنها د) مبارزه مردم با تعالیم انبیاء الهی
39- در مسیر خلقت موجودات خداوند متعال به ترتیب چه مراحلی را طی کرده است
الف ) خلق – اندازه گیری و تقدیر – تسویه – هدایت ب ) اندازه گیری و تقدیر – تسویه – خلقت – هدایت ج ) خلق – تقدیر – تسویه – هدایت د) خلقت – تسویه – تقدیر- هدایت
40- ضرب المثل معروف (( هرچه پیش آید خوش آید )) ناظر به کدامیک از موارد زیر است
الف ) انسان در مسیر زندگی با کمک دیگران و عقل زندگی خوب و راحتی را تآمین میکند ب ) انسان بدون هدف و انگیزه حاضر نیست در مورد آینده زندگی خودش تفکر و تعقل کند ج ) انسان در زندگی هیچ هدفی ندارد د ) راه و روش اصلی زندگی تابع دیگران بودن و لذت بردن است
درس دوم
- کدامیک ازموارد زیر غلط است
الف) تمام انبیاء الهی به دنبال یک هدف خاص هستند و اختلاف آنها در روش آنهاست
ب)هر پیامبری سعی کرده است خدای خودش را به روشی خاص به مردم معرفی کند
ج)خداوند هر قومی را با روش خاص بر اساس استعدادهایشان هدایت کرده است
د)هدف تمامی انبیاء الهی هدایت انسان است ولی درک و فهم در انتخاب شیوه هدایت دخالت داشته است
- فضایل و رذایل اخلاقی در مورد همه پیامبران .............
الف)یکسان نیست چون فهم مردم هر پیامبری با مردم زمان قبل یا بعد یکی نیست ب)یکسان نیست چون سطح علم و بینش پیامبران یکی نیست
ج)یکسان است چون فطرت تمام انسانها یکی است د)یکسان است چون خدای همه مردم در تمام زمانها یکی است
- کدامیک از موارد زیر از ویژگیهای فطری انسانی نیست
الف)میل به کمالات ب)میل به زیباییها ج)میل به غذا و آب د)خیرخواهی
- کدامیک از موارد زیر جزء مکارم اخلاقی محسوب نمیشود
الف) تقوا ب)صداقت ج)مناجات د)کرامت نفس
- هدف تمامی انبیاء برپایی نظام اجتماعی است بر اساس..........
الف) حکمت الهی ب)قوانین ومقررات اجتماعی ج)عدل د)حقوق بشر
- داشتن یک هدف مشترک برای تمام انسانها به چه دلیل است؟
الف)داشتن برنامه کلی مشترک ب)داشتن ویژگیهای فطری مشترک ج)چون همه انسانها مثل هم آفریده شده اند د)چون خلقت همه انسانها یکسان است
- عصمت پیامبر یعنی اینکه:
الف)پیامبر با امداد غیبی و خدادادی دچار اشتباه نمیشود ب)پیامبر و امام حتی از بدو تولد هم دچار اشتباه نمیشود ج)پیامبر یا امام با اراده خودش تحت تاثیر هوای نفس قرار نگرفته وگناه نمیکند د)یک مانع بیرونی پیامبران را از گناه وخطا بازمیدارد
- اگرپیامبردردریافت وابلاغ وحی معصوم نباشد................
الف)دین الهی درست به مردم نمی رسد ب)امکان هدایت ازمردم سلب می شود ج)خداوند متعال به هر طریقی مردم راازلغزش مصون می دارد د) مواردالف وب
- اگر پیامبر معصوم نباشد.............
الف)امکان انحراف در تعالیم دینی وجود دارد ب)مردم چون اورااسوه قرارمی دهندگمراه می شوندج)دین الهی درست به مردم ابلاغ نمی شود د)همه موارد
- کدام مورد غلط است
الف)پیامبران مانند تمام افراد بشری می توانند گناه واشتباه داشته باشند
ب)پیامبران در سایه الطاف الهی واختیار خودشان به مراتب بالای ایمان وتقوا رسید هاند که گناه نکنند
ج)اصولا پیامبرچون دین خدا راابلاغ می کند چه اختیاری باشد چه اجباری نبایدگناه کند
د)پیامبران بر اساس عنایت ویژه خداوند به آنها گناه واشتباه نمی کنند
- میزان رشد ودرک واندیشه مردم تعدد پیامبران..............
الف)ارتباط مستقیم دارد ب)هیچ ارتباطی ندارد ج)تعالیم رو به رشد بوده است ربطی به درک مردم ندارد د)ارتباطی ندارد وهر پیامبری بر اساس فهم مردم دینی خاص را به آنها ابلاغ می کرده است
- چه موقع اعتماد مردم نسبت به دین ازبین می رود
الف)پیامبر ادعای دروغین داشته باشد ب)پیامبر دربیان احکام دین دچارغروروسرمستی شود ج)پیامبر مصون از گنله نباشد د)علمای دینی دین رادرست ابلاغ نکنند
- کدام یک ازموارد زیر جزء علتهای تجدید نبوتها نیست
الف)سطح فهم ودرک انسانهای اولیه پایین بود ب)ازبین رفتن تعالیم انبیاء ج)تحریف تعالیم انبیاء د)استمرارابدی بعثت انبیاء
- آیه شریفه((وما ارسلنا مِن رسولٍ اِلّا بلسان قومهِ لِیَبینَ لَهُم)) چه چیزی رادر مورد علل تعدد پیامبران بیان می کند
الف)پیاین بودن سطح درک انسانهای اولیه ب)ازبین رفتن تعالیم ج)استمراردعوت د)ترویج پیوسته دین
- کدام مورد لازمه استمراروماندگاری یک دعوت دینی است
الف)اصیل بودن تعالیم ب)استمراروتبلیغ دائمی دین عمل کردن عالمان دینی به تعالیم د)قبول دعوت توسط مردم وعمل به احکام آن
- تمامی پیامبران درکدام موردبا هم اتفاق نظر داشتند
الف)اجزای اصلی دین الهی ب)احکام شریعت مسایل عبادی دین د)هرسه مورد
- کدام مورد غلط است
الف)تعدد پیامبران به معنای تعدد دین نیست ب)عامل اصلی اختلاف وتعددادیان درحال حاضرتعدد پیامبران بوده است ج)اجرای یک دین درشرایط وزمانهای مختلف متفاوت است د)همیشه پیامبر یک عصرتعلیمات اصیل پیامبرقبلی رابه انسانها تبلیغ می کرده است
- منشا اصلی اختلاف وچنددینی دردنیای امروز چیست
الف)اختلاف نظردرجامعه پیروان دینهای مختلف ب)تعدد پیامبران ج)عدم پذیرش دعوت پیامبران جدیدتوسط رهبران دینی
د)هردینی درجامعه امروزبرای خودش روش خاصی داردواختلافی وجود ندارد
- اینکه پیامبر اکرم مسیحیان ویهودیان رابه دین اسلام دعوت می کرد براساسص کدام توجیه بود
الف)چون می گفت دین اسلام بر حق است ب)چون دین اسلام دین کامل وکافی است
ج) چون خداراادامه دهنده راه همه انبیاءمیدانست د)چون خداونداورابرگزیده بود که برترازانبیای قبلی باشد
- حدیث شریف پیامبر اکرم ناظر به کدام علت تجدید نبوتها است
(( نَحنُِِِ معاشرالانبیاء اُمرنا ان نَتَکلم الناس علی قدر عقولهم))
الف)پایین بودن درک انسانهای اولیه ب)تحریف کلی تعلیمات پیامبران ج)استمراردعوت د)ازبین رفتن تعلیمات پیامبران
- آیه شریفه (( ما کانَ مُحَمّد اَبا اَحَدٍ من رجالکم و لکّن رسول اللهِ و خاتم النبیین )) کدام نکته را در مورد پیامبراکرم بیان می کند؟
الف)بسته شدن راه شریعت بر روی مردم با آمدن او ب)محمد آخرین فرستاده خداوند برای رسالت است ج)در رسالت اوکاملترین دین عرضه شده است د)هیچ احدی از مردان مانند رسول خدا نیست
- طبق حدیث نبوی علی (ع) نسبت پیامبر مانند نسبت .............
الف) موسی است به هارون ب) هارون است به موسی ج)حواریون است به عیسی د) اسماعیل است به ابراهیم
- به چه دلیل شریعت پیامبر اکرم شریعت جاودان معرفی شده است؟
الف) تکامل عقل بشری ب) نیازقرآن به تکمیل و تصحیح توسط امام معصوم(ع) ج) وجود عالمان و متخصصان دینی بعد از پیامبر د) موارد الف و ج
- حفظ قرآن کریم از تحریف بوسیله چه چیزی امکان پذیر شد؟
الف)حافظان قرآن آنرا حفظ کردند ب)قرآن کریم روی چوبها و پوست حیوانات نوشته ونگهداری شد ج) اراده خداوند د)پیامبر اکرم خودش به امامان معصوم سفارش حفظ قرآن داده بود
- کدام مورد غلط است:
الف) امام معصوم (ع) تمام نقشها و مسئولیتهای پیامبر را دارد ب) امام عصر (ع) همیشه به طرق مختلف حافظ اسلام است ج) بعضی از مناسب پیامبر به امام معصوم نمی رسد د) روح وحقیقت تعالیم دینی بر شکل ظاهرشان تقدم دارد
- پاسخ به مسائل و نیازهای بنیادین جوامع دینی بوسیله قرآن کریم و سنت ائمه اطهار با چه شرطی در عصر امروز امکانپذیر است؟
الف) حظور امام در میان مردم ب)استفاده از کتب باقی مانده از علمای دینی ج) استفاده از روش علمی وتحقیق عالمان ومتخصصان دین د) استفاده از امکانات جامعه برای ترویج دین
- کدامیک از موارد زیر انطباق اسلام با نیازهای زمان را ثابت میکند
الف) انجام واجبات و دوری از محرمات ب)عدم تقدم روح وحقیقت تعالیم بر شکل وظاهر ج) توجه به نیازهای ثابت و پایدار انسانی د)هیچکدام
- ارزشمندی اعمال دینی در گروه چیست ؟
الف) اخلاص و یکرنگی عمل کننده ب ) حفظ ظاهر و انجام درست اعمالی ج ) انطباق عمل با تعالیم اولیه اسلام د) معرفت قلبی و اخلاص عمل کننده
- در جایی که دین بر مسئله ای تآکید نکرده باشد برای عمل کردن طبق تعالیم دین باید ..........
الف ) شکل و ظاهر دین عوض نشود ب) باید حقیقت تعالیم زنده بماند
ج) باید هم شکل وظاهر و هم حقیقت تعالیم زنده بماند د) حقیقت تعالیم در مقابل شکل و ظاهر اهمییتی ندارد
- کدامیک ازموارد جزء ویژگیهای اسلام که سبب انطباق دین اسلام با زمان نیست ؟
الف) توجه به نیازعهای ثابت و پایدار انسانی ب) وضع احکام جدید ج ) ایجاد حکومت اسلامی د) عدم تقدم روح و حقیقت تعالیم دینی بر شکل ظاهر
- کدام ترجمه حدیث شریف پیامبر است ؟
(( لا ضَرَرَ وَ لا ضِرارفی اِلاسلام ))
الف ) اسلام در مقابل ضرر به مسلمان مقاومت میکند ب) اسلام مخالف ضرر دین است
ج) اسلام هم با ضرر دین و هم با رساندن ضرر مخالف است د) ضرر رساندن به دین اسلام مخالف است
- در مقابل مسائل جدید در جامعه اسلامی ..............
الف ) حاکم اسلامی میتواند قوانین جدید وضع کند ب) وضع قوانین جدید در دین مقدس اسلام بدعت و حرام است ج) مردم مسلمان باید در هر حال پیرو تعالیم قبلی اسلام باشد د) ائمه اطهار و پیامبر اکرم (ص) تمام قوانین را بیان کرده اند
- کدام جمله غلط نیست ؟
الف ) احکام ضروری دین رد شرایط مختلف تغییر میکند ب) روح و حقیقت تعالیم دینی بر شکل ظاهر تقدم دارد ج) مراد خداوند از وضع تعالیم دینی فقط درست انجام دادن آنهاست د) بین روح تعالیم و شکل ظاهر آن هیچ ارتباطی وجود ندارد
- وجود ادیان مختلف در جهان امروز نشانه چیست ؟
الف ) همه آنها بر حق هستند ب) تمام ادیان آسمانی بر حق هستند و بقیه باید پیرو آن باشند ج) وجود چند دین الهی معنا ندارد چون سبب گمراهی میشود د) نشانه گسترگی دین در جوامع مختلف است
- پیام آیه 85سوره آل عمران چیست ؟ (( وَ مَن یتبع غیر الاسلام دیناً فَلَن یُقبَلُِِ مِنهُ ))
الف ) همه ادیان غیر از دین اسلام توسط خداوند پذیرفته شده اند ب) تنها دین برحق اسلام است ج) خداوند متعال هر دینی را با تعالیم خودش قبول دارد د ) موارد ب و ج صحیح است
- پیام اصلی همه پیامبران الهی چیست ؟
الف) کسب فضایل اخلاقی ب ) دوری از رذایل اخلاقی ج) گسترش ادیان مختلف در جهان د ) موارد الف وب
دین و زندگی سوم درس سوم
- آیه شریفه (( واِن کُنتُم فی رَیب مِما نَزَّلنا علی عَبِدنا فَاتوا بسورةِ مثله )) ناظر بر کدام مورد است ؟
الف﴾ تحدی ب ) حقانیت دین اسلام ج ﴾ در دین هیچ ریب و شکی نیست د﴾سوره های قرآن مثل و مانند ندارند
- کدام مورد درباره معجزه صحیح است ؟
الف﴾ کار خارق العاده است که هیچ کس از عهده آن بر نمی آید ب﴾ نشانه ارتباط پیامبر با خداست ج﴾ فقط مخالفان دین از درک آن عاجزند و دیگران قادر به انجام آن هستند د﴾ تنها پیامبربا قدرت خارق العاده قادر به انجام آن میباشد
- کدام مورد از معجزات حضرت عیسی (ع) نیست ؟
الف﴾ ید بیضاء ب﴾زنده کردن مردگان ج﴾بیماری لاعلاج شفا دادن د﴾موارد الف و ج
- کدام مورد معنی تحدی است ؟
الف﴾معجزه پیامبر قرآن است ب﴾مبارزه طلبی ج﴾حدت و سختی د ﴾پافشاری
- چرا معجزه پیامبر اسلام از نوع کتاب است ؟
الف﴾ چون اگر از نوع کتاب نبود نمیتوانست پیامبری اورا ثابت کند ب﴾اگر نبود نمی توانست شاهد و ناظر حاضر بر نبوت پیامبر باشد ج﴾معجزه باید با رشد فرهنگهاتغییر کند د﴾به خاطر اینکه کهنه نشود
- فصاحت و بلاغت قرآن کریم جزء کدام جنبه اعجاز قرآن است ؟
الف﴾ اعجاز ظاهری ب﴾ اعجاز محتوایی ج﴾ اعجاز معنایی د﴾ امی بودن پیامبر
- رسایه معنا در قرآن کریم کدام جنبه اعجازقرآن کریم را ثابت میکند ؟
الف﴾ اعجاز لفظی ب﴾ اعجاز ظاهری و معنویی ج ﴾ اعجاز معنایی د﴾اعجاز محتوایی
- تآثیرزیاد قرآن کزیم که باعث مسلمان شدن افراد میشد کدام جنبه اعجاز قرآن را ثابت میکند ؟
الف﴾ اعجاز معنویی ب﴾ اعجاز ظاهری ج﴾ اعجاز محتوایی د﴾انسجام درونی آیات
- اینکه قرآن کریم تمام مسائل اساسی دین و اجتماع را بدون تعارض و ناسازگاری بیان کند کدام جنبه اعجاز قرآن است ؟
الف﴾ ظاهری ب﴾ معنویی و محتوایی ج﴾ لفظی د﴾ تآثیر ناپذیری
- انسجام ووحدت درونی مفاهیم قران باوجودکدام مورد بیشتر نمود پیدا میکند
الف﴾تاثیر ناپذیری از فرهنگها ب﴾عدم تعارض وناسازگاری ج﴾نزول تدریجی د﴾اوج معنا
-آیه شریفه((وَلَوکانَ مِن عِندِ غَیرِ الله لَوَجَدوُا فیه اِختلافاً کثیراً)) موید کدام جنبه اعجاز قرآن است؟
الف﴾اعجازلفظی ب﴾اعجازظاهری ج﴾انسجام ووحدت درونی د﴾عدم تبعییت از فرهنگها
- کدامیک از موارد زیر از ویژگیهای فرهنگ مردم حجازدرعهد رسول اکرم نیست؟
الف﴾ شرک آلود بودن مکتب حضرت ابراهیم در بین مردم ب﴾عقاید نادرست وآداب ورسوم خرافی ج﴾با سوادی اکثر مردم جامعه که سبب شد معجزه پیامبر اکرم از نوع کتاب باشد د﴾جهل ونادانی اکثریت مردم
- تازگی وشادابی دائمی قرآن کریم جزء کدام دسته ازاعجاز قرآن کریم است؟
الف﴾اعجاز لفظی ب﴾اعجاز ظاهری ج﴾اعجازمعنویی ومحتوایی د﴾امی بودن پیامبر
- تمام موارد اعجازلفظی باوجود کدام مورد بیشتر مشخص می شد؟
الف﴾جاهل بودن اکثریت مردم عربستان ب﴾امی و بی سوادبودن پیامبر اکرم ج﴾آداب ورسوم جاهلی مردم د﴾دخترکشی وعدم تبعیت از قانون
- آیه شریفه ((لا تَخُطُّه بِیَمینِک ))کدام مورد را ثابت می کند؟
الف﴾بی سوادی پیامبر اکرم ب﴾رسم های خطاطی قرآن کریم درآن زمان ج﴾نظام قبیلگی وقومی اعراب د﴾پیامبر قرآن را کتابت نمی کرد
-آلبرت انشتین فلاسفه بزرگ را درکدام مورد عاجز می داند؟
الف﴾تعرذیف اهداف دین ب﴾تعریف راه راست ج﴾تعریف مفاهیم عمیق دینی د﴾تعریف مفاهیم فلسفی دین
- کدام یک ازدانشمندان ومورخان زیر قرآن را به مراتب بالاتر از انجیل می داند؟
الف﴾البرت انشتین ب﴾گوستاولوبون ج﴾لئون توستوی د﴾رودویل
- کدام دانشمند معتقد بود قرآن کتابی است که آفتاب علم رادر بین تاریکی قرون وسطی در اروپا جلوه گرکرد؟
الف﴾آربری ب﴾گوستاولوبون ج﴾هانری کربن د﴾رودویل
- حربه وتهمتی که مشرکان در برابراعجازقرآن وناتوانی خود به کار می گرفتند چه بود؟
الف﴾قران سحروجادو است ب ﴾پیامبر دیوانه است ج﴾پیامبربه دنبال پول وحکومت است د﴾پیامبر به دنبال مقام است
-آیه شریفه (( وَ ما کُنتَ تَتلوُ مِن قَبِلِه مِن کِتاب )) کدام نکته را در ذهن متبلور می کند ؟
الف﴾ تلاوت قرآن کریم ب﴾ داستان اقوام قبل در قرآن ج﴾ کتاب وکاتبین وحی د﴾ امی بودن پیامبر
- طبق نظر هانری کربن در قرآن کریم درباره علم، فکر، عقل،چند بار سخن به میان آمده است؟
الف﴾ 770 ب﴾ 280 ج﴾ 950 د﴾132
- آسانترین راه غیر الهی جلوه دادن قرآن و دین اسلام چه بود؟
الف﴾ مقایسه اسلام با ادیان گذشته ب﴾ آوردن سوره ای همانند سوره های قرآن ج﴾ کشانیدن پیامبر به بحثهای عقلانی د﴾ برقراری جنگهای متعدد علیه اسلام
- آیه شریفه(( فَاِن لم تَفعلَوا وَلِن تفعلوا )) که بعد از تحدی قرآن آمده است، به کدام نکته اشاره می کند؟
الف﴾ بشر هرگز نمی تواند مانند قرآن بیاورد ب﴾ آوردن همانند قرآن کاری است بیهوده ج) تاکیدی است بر ناتوانی مشرکان د) موارد ب و ج صحیح است
درس چهارم دین و زندگی سوم
- اولین مفسر قرآن کریم که بود؟
الف﴾امام علی(ع﴾ ب﴾پیامبر اکرم(ص) ج﴾امام جعفر صادق(ص) د﴾حضرت زهرا(ع)
- اولین کسی که قران را نوشت که بود؟
الف﴾امام علی(ع﴾ ب﴾پیامبر اکرم(ص) ج﴾ابن عباس د﴾حضرت خدیجه
- اولین مُدَوِن (تدوین کننده )قران کریم که بود؟
ب﴾پیامبر اکرم(ص) الف﴾امام علی(ع﴾ ج﴾امام حسن مجتبی(ع) د﴾حضرت زهرا(ع)
- اولین وظیفه پیامبر اکرم درمورد دین چه بود؟
الف﴾تفسیر آیات قرآن ب﴾ارایه روش علمی برای دین ج﴾دریافت وابلاغ وحی د﴾حمایت ازمسلمانان
- اولین ومعتبرترین مرجع علمی برای فهم آیات الهی کدام مورد است؟
الف﴾سیره ائمه اطهار ب﴾گفتارورفتار پیامبر اکرم ج﴾مراجعه به سیره علی د﴾هر سه مورد صحیح است
- اولین معلم قرآن کریم چه کسی بود؟
الف﴾علی ب﴾ حضرت زهراکه در خانه کلاس تفسیر دایر می کرد ج﴾پیامبر اکرم د﴾سعید بن جبیر
- مطابق آیات شریفه قرآن کریم وظایف پیامبر در برابر مردم به ترتیب کدام است؟
الف﴾تعلیم- تربیت- تزکیه ب﴾تلاوت آیات – تزکیه- تعلیم ج﴾تعلیم آیات – تزکیه مردم د﴾تعلیم – تربیت
- مطابق آیه قرآن کریم هدف اصلی فرستادن انبیاء چیست؟
(( لقد ارسلنا رُسُلُنا بالبَیِّنات وانزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بِالقِسطِ ))
الف﴾کمک به مردم برای ایمان آوردن به خدا ب﴾ معرفی خدا به عنوان آفریدگار جهان
ج﴾اقامه عدل در جامعه د﴾ایجاد جامعه سالم وپویا
- برای اقامه کردن عدل وپیاده کردن احکام دین به کدام مورد نیاز بیشتری احساس می شود؟
الف﴾ولایت وحکومت ب﴾قدرت عظیم نیروهای دینی ج﴾پایبندی مسلمانان به احکام دینی د﴾امدادهای غیبی
- مهمترین پایه واستوار دین کدام است؟
الف﴾نماز ب﴾توحید ج﴾ولایت د﴾ نبوت
- اینکه اسلام همه ابعاد فردی واجتماعی را در نظر گرفته است بیان کننده کدام مورد است؟
الف﴾ولایت الهی ب﴾جامعیت دین اسلام ج﴾اسلام کاملترین دین است د﴾ اسلام دین جاودان است
- مهمترین بخش زندگی اجتماعی انسان کدام است؟
الف﴾زندگی در یک اجتماع سالم ب﴾ایجاد یک نظام سیاسی ج﴾روابط اجتماعی واقتصادی میان مردم د﴾ موارد الف وج صحیح است
- اینکه خداوند هدفی را برگزیندولی ابزار وشیوه رسیدن به آن را نادیده بگیرد کدام صفت الهی زیر سوال می رود؟
الف﴾حکمت ب﴾عدالت ج﴾عقلانیت د﴾ ولایت
- کدام یک از احکام دینی واجب نیستند؟
الف﴾حفظ استقلال جامعه اسلامی ب﴾نهی سلطه بیگانگان ج﴾فرمانبرداری از حاکم جامعه د﴾ نبرد نظامی با دشمنان
- ولّی حقیقی انسانها کیست؟
الف﴾پیامبر اکرم ب﴾چهارده معصوم ج﴾حضرت علی د﴾ خدا
- حکم شری در مورد فرمانبرداری از طاغوت چیست؟
الف﴾مکروه ب﴾جایز نیست ج﴾حرام د﴾در موقع ضرورت اشکالی ندارد
- ضرورت امر به معروف ونهی از منکر در جامعه کدام مورد از موارد ضرورت اسلامی را ثابت می کند؟
الف﴾ضرورت پذیرش ولایت الهی ب﴾ضرورت اجرای احکام دینی
ج﴾جمامعیت دین اسلامی د﴾ تعلیم وتبیین تعالیم دین
- ولایت به چه معنا است ؟
الف﴾دوستی و محبت ب﴾سرپرستی همراه با دوستی ومحبت ج﴾سرپرستی د﴾ عشق وعلاقه
- ولایت وسرپرستی خداوند بر تمام عالم هستی کدام نوع ولایت است؟
الف﴾ولایت عام ب﴾ولایت خاص ج﴾ولایت اختصاصی د﴾ ولایت تشریحی
- ولایت اختصاصی خداوند به چه کسانی تعلق می گیرد؟
الف﴾مسلمانان ب﴾خداپرستان ج﴾مومنین حقیقی د﴾ پیروان انبیاء الهی
- سرپرستی روح ونفس مومنان واقعی وحکومت آنها به ترتیب کدام نوع ولایت را مشخص می کند؟
الف﴾ولایت ظاهری – ولایت معنوی ب﴾ ولایت ظاهری- ولایت ظاهری
ج﴾ ولایت معنوی- ولایت معنوی د﴾ ولایت معنوی- ولایت ظاهری
- ولایت وسرپرستی مخلوقات وخلافت پیامبر وائمه اطهار به ترتیب بیانگر کدام نوع ولایت است؟
الف﴾ ظاهری- ظاهری ب﴾ باطنی- باطنی
ج﴾ ظاهری- باطنی د﴾ ولایت معنوی- ولایت ظاهری
- اینکه رسول اکرم واسطه همه خیرات وبرکات مادی است نشانگر کدام نوع ولایت آن حضرت است؟
الف﴾ ظاهری ب﴾معنوی ج﴾تشریعی د﴾ ولایت حکومتی
- بالاترین وبرترین مقام پیامبر چیست؟
الف﴾ولایت معنوی ب﴾نبوت ج﴾قرب الهی د﴾دریافت وحی
درس پنجم دین و زندگی سوم
- براساس آیه شریفه (( یا ایها الذین امَنوا اطیعواالله واطیعواالرسول واُولی الامر منکم))..........
الف﴾اطاعت خدا با رسول خدا برابر است ب﴾اطاعت خدا با رسول واولی الامر برابراست ج﴾اطاعت اولی الامر در ردیف اطاعت خدا و پیامبر خدا است د﴾هر سه مورد صحیح است
- آیه شریفه (( اِنَما ولیکم الله و رسوله والذین یقیمون الصلوه وَ یُوتوُن الزکاه وَ هُم راکِعوُنَ )) تحت چه عنوانی معروف است؟
الف﴾آیه زکات ب﴾آیه ولایت ج﴾آیه نماز د﴾ آیه تطهیر
- کدام آیه شریفه است که 66 نفر از مفسران و مورخان اهل سنت آنرا در شان علی (ع﴾ دانسته اند؟
الف﴾آیه تطهیر ب﴾ آیه ولایت ج﴾آیه ابلاغ د﴾ آیه زکات
- در آیه شریفه (( اِنَما یرید الله لِیُذهِبُ عنکم الرجس اهل البیت ویُطَّهِرَکُم تَطهیرا﴾﴾ منظور از کلمه رجس چیست؟
الف﴾هر گونه آلودگی و گناه اخلاقی ب﴾همسانی وهماهنگی میان اهل بیت ج﴾تطهیر کامل جسم وروح د﴾ تاکید بر عظمت اهل بیت
- حادثه ای که در آن آیه تطهیر نازل گردید از قول کدامیک از زنان پیامبر نقل گردیده است؟
الف﴾ام سلمه ب﴾عایشه ج﴾ام ابراهیم د﴾ خدیجه
- در کدام حدیث معروف پیامبر اکرم تمامی امامان معصوم را با نام بر شمرده اند؟
الف﴾حدیث غدیر ب﴾حدیث منزلت ج﴾حدیث جابر د﴾ حدیث ثقلین
- پیامبر اکرم در حدیث معروف جابر کدامیک از امامان را همنام وهم کنیه خودش می نامد؟
الف﴾امام محمد باقر ب﴾امام محمد تقی ج﴾امام عصر د﴾ حضرت جعفربن محمد صادق
- با توجه به آیه شریفه تطهیر کدام صفت و ویژگی خاص برای ائمه اطهار (ع﴾ ثابت می شود؟
الف﴾عظمت ب﴾علم ج﴾عصمت د﴾ اعجاز
- در کدام حدیث شریف پیامبر اکرم نسبت خودش به علی را مانند نسبت موسی به هارون می نامد؟
الف﴾حدیث جابر ب﴾حدیث منزلت ج﴾حدیث ثقلین د﴾ حدیث غدیر
- مطابق حدیث ثقلین دو چیز گرانبها که حضرت رسول بعد از خودش بر جای گذارد کدامند؟
الف﴾کتاب خدا- سنت پیامبر ب﴾قرآن کریم- اهل بیت ج﴾اهل بیت- دین اسلام د﴾ دین اسلام- قرآن کریم
- در واقعه غدیر خم چند نفر از اصحاب پیامبر حضور داشتند و این حادثه را بی واسطه نقل کرده اند؟
الف﴾313نفر ب﴾120000نفر ج﴾110نفر د﴾29نفر
- کتاب شریف الغدیر از کدامیک از علمای اسلام است و موضوع آن چیست؟
الف﴾علامه امینی و موضوع آن وصف فضائل ومناقب علی(ع﴾است
ب﴾ علامه حلی و موضوع آن اثبات واقعه غدیر است
ج﴾ علامه امینی و موضوع آن اثبات واقعه غدیر است
د﴾ سید مرتضی علم الهدی و موضوع آن جمع آوری احادیث ائمه در اثبات حادثه غدیر خم است
- آیه زیر موید کدام مورد است؟
(( ام حسبتم اَن تدخلواالجنه ولَمّاالله الذین جاهدوا منکم وَیعلَمُ الصابرین﴾﴾
الف﴾دانایان با نادانان در دنیا و آخرت برابر نیستند ب﴾ بهشت مخصوص جهادگران وصابران است
ج﴾ خداوند در مقابل اعمال ما مسئول نیست
د﴾ هر کس برای اصلاح امور انقلاب کند خدا جلو ضرر اورا خواهد گرفت
- یکی ازمواردزیر با آیه ازنظر معنا تطابق دارد آنرامشخص کنید .((وَمَن یَنقَلِب علی عَقَبَیهِ فَلَن یَضُرَّ الله شیئاً))
الف﴾ گرجمله کائنات کافر گردند بردامن کبرئیائیش ننشیند گردی
ب﴾ هر کس در زندگی عقب گرد کند ضرر خواهد کرد
ج﴾ خداوند درمقابل اعمال ما مسئول نیست
د﴾ هرکس برای اصلاح امور انقلاب کند خدا جلو ضررراخواهد گرفت
- رحلت رسول خدا در چه سالی صورت گرفت؟
الف﴾دومین ماه سال دهم هجری ب﴾ ماه دهم سال یازدهم هجری
ج﴾ماه دوم سال یازدهم هجری د﴾ ماه دوم سال نهم هجری
- مدت حکومت علی(ع﴾ چند سال بود؟
الف﴾5سال وده ماه ب﴾چهار سال ونه ماه ج﴾چهار سال ونیم د﴾ چهار سال ودو ماه
- تصرف شهر مکه در چه سالی اتفاق افتاد؟
الف﴾سال هفتم هجری ب﴾سال هشتم هجری ج﴾سال نهم هجری د﴾ سال دهم هجری
- حکومت رسمی معاویه بر تمامی مسلمانان از چه سالی شروع شد؟
الف﴾سال چهل ودوم هجری ب﴾ سال 61 هجری
ج﴾سال 35 هجری د﴾ سال چهلم هجری
- حکومت بنی امیه در زمان کدام امام معصوم منقرض گردید؟
الف﴾امام محمد باقر(ع﴾ ب﴾امام موسی کاظم (ع﴾
ج﴾امام جعفر صادق (ع﴾ د﴾امام سجاد (ع﴾
- به چه دلیل شرایط مناسب بعد از پیامبر برای جاعلان حدیث فراهم آمد که به جعل حدیث بپردازند؟
الف﴾ممنوعیت نوشتن احادیث پیامبر توسط خلیفه دوم ب﴾تحریف اندیشه های اسلامی در زمان خلفای سه گانه ج﴾ظهور شخصیتهای غیر قابل اعتماد د﴾ تشویق خلفا به جعل حدیث توسط افراد
- کدامیک از اثار ممنوعیت نوشتن حدیث پیامبر اکرم نیست؟
الف﴾افزایش احتمال خطا ب﴾ در حالت سلیقه شخصی در احکام دینی
ج﴾ظهور شخصیتهای غیر قابل اعتماد د﴾ احتمال جعل حدیث
- با گسترش دنیای اسلام وجود کدام عامل نیاز جامعه بزرگ اسلامی را به وجود یک مرجع علمی وسیاسی معتبر وقابل اطمینان برای بیان معارف دینی هویدا می کرد ؟
الف﴾ممنوعیت نوشتن احادیث ب﴾تحریف اندیشه های اسلامی ج﴾پیدایش مسائل جدید د﴾ تبدیل حکومت دینی به سلطنت قیصری وکسرایی
- کدام یک از علمای یهودی در ورود داستانهای خرافی به حیطه احادیث مسلمانان نقش بسزایی ایفا میکرد؟
الف﴾کعب الاحبار ب﴾طلحه ج﴾عمر وعاص د﴾ سعدبن ابن وقاص
- تنها ملاک کرامت وگرامی بودن نزد خدا کدام مورد است ؟
الف﴾جهاد ب﴾برقراری عدالت ج﴾ولایت د﴾تقوی
- طبق فرموده رسول اکرم برترین جهاد چیست ؟
الف﴾جهاد با نفس ب﴾جهاد فی سبیل الله ج ﴾سخن حق در برابر پیشوای ستمگر د﴾ برقراری عدالت
- کدام مورد از اثرات تغییر سیر رهبری بعد از پیامبر اکرم نیست ؟
الف﴾جعل حدیث ب﴾ تحریف در اندیشه های اسلامی
ج﴾منزوی شدن شخصیت های اسلامی د﴾ ایجاد زمینه برای رشد فضایل اخلاقی به وسیله الگوهای مناسب
درس پنجم : پنجره ای به روشنایی
هدف کلی :
مقایسه دیدگاه ها درباره ی مرگ و تشخیص مزیت ها و برتری های دیدگاه توحیدی و ثمرات آن
مرور مفاهیم :
1. انسان همواره با حادثه ی عظیمی به نام «مرگ» روبروست .
2. در مواجهه ی با مرگ دو دیدگاه کلی وجود دارد .
3. یک دیدگاه می گوید که مرگ پایان زندگی است .
4. دیدگاه دیگر می گوید که مرگ آغاز حیات برتر است .
5. قرآن کریم این دو دیدگاه را طرح می کنند و نتایج هر دو دیدگاه را اعلام می کند .
6. هر یک از این دو دیدگاه دارای پیامدهایی در زندگی انسان است .
7. دنیای امروز ، با غفلت از جهان آخرت ، زیان سنگین اخلاقی و اجتماعی دیده است .
دو واکنش کسانی که مرگ را پایان زندگی می دانند در برابر موضوع مرگ :
- اضطراب از فنا و نابودی
- غفلت و بی توجهی نسبت به مرگ برای رهایی از اضطراب ناشی از آن
پیام آیات سوره ی روم ، آیه ی 7و8 و سوره ی یونس ، آیه ی 7و8
این آیات دیدگاه غیر الهی نسبت به مسئله ی مرگ را نقد می کند و پیام های زیر از آن مستفاد می شود:
1. منکرین آخرت نسبت به زندگی دنیا سطحی نگر هستند و ظاهر این زندگی را می بینند .
2. این گروه درباره نظام خلقت نمی اندیشند : جهان خلقت نظامی حق دارد که لازمه ی آن غایتمندی آن است .
3. این گروه ملاقات پروردگار را انکار می کنند .
4 . رضایت دادن به زندگی دنیا و قناعت کردن به آن از ویژگی های این گروه است .
5. از نشانه های نظام حکیمانه و غایتمندی در جهان خلقت غفلت می کنند .
6. دیدگاه این گروه آثار گناه آلود دارد و سرنوشت زیانباری در جهان دیگر دارند .
پیامدهای دیدگاه غیر الهی (منکران معاد) نسبت به مسئله مرگ این است که :
- قرار گرفتن زندگی در بن بست و بسته شدن دریچه های امید به روی انسان .
- بی ارزش شدن زندگی
- دچار شدن به یاس و ناامیدی ، از دست دادن شادابی و نشاط زندگی
- کناره گیری از دیگران و دچار شدن به انواع بیماری های روحی .
- قدم گذاشتن در راه هایی که سرگردانی بیش تر به دنبال دارد .
دقت آیات سوره ی کهف ، آیه ی 103 تا 105 سرنوشت کسانی که راه غفلت از مرگ را پیش گرفته اند چنین است که :
- کوشش آنان در زندگی به جایی نمی رسد .
- سرمایه ی زندگی را از دست می دهند .
- فکر می کنند که بهترین عملکرد را دارند اما تلاششان بی نتیجه است .
- اگر اعمال درستی هم داشته باشند به دلیل نوع زندگی که انتخاب کرده اند فایده نخواهد داشت .
- اعمالشان در روز قیامت ارزشی ندارد و راهگشا نخواهد بود .
دید گاه الهی نسبت به مرگ :
- مرگ غروبی است که طلوعی درخشانتر در پیش دارد .
- مرگ ، نسبت به دنیا مرگ و نسبت به جهان دیگر تولد است .
- آدمی نابود نمی شود و از یک هستی به هستی بالاتری می رود .
- مرگ گذرگاهی به جاودانگی است .
. پیامبر اکرم (ص) درباره ی مرگ می فرماید : بای بقا خلق شده اید ، نه برای نابودی و فنا ، و با مرگ تنها از جهانی به جهان دیگر منتقل می شوید .
. از دیدگاه پیامبر (ص) با هوش ترین مومنان کسانی هستند که : آنان که فراوان به یاد مرگ اند و بهتر از دیگران خود را برای آن آماده می کنند .
. امیر مومنان علی (ع) درباره مرگ می فرماید : ای مردم ! آدمی در همان حال از مرگ می گریزد ، آن را ملاقات می کند . زندگی میدان از دست دادن جان ، و فرار از مرگ عین نزدیک شده به آن است .
پیامدهای دیدگاه الهی نسبت به مرگ :
- بیرون آمدن زندگی از بن بست
- باز شدن پنجره ی امید و روشنایی به روی انسان
- ایجاد شور و نشاط و انگیزه ی فعالیت و کار در زندگی .
- نهراسیدن از مگر و آمادگی برای فداکاری در راه خدا .
- دفاع از حق و مظلوم و فداکاری در راه خدا آسان تر می شود
- شجاعت به مرحله ی عالی آن می رسد فداکاری در راه خدا ضروری شود
برخی از افراد گرچه منکر آخرت نیستند ولی از آن غافل اند یعنی رفتار و کردارشان کم تر از ایمان قلبی و باور جدی به این اندیشه است . بسیاری از آنان چنان به زندگی دنیوی خود سرگرم اند که از حیات اخروی غافل مانده اند . اینان در حقیقت دارای ایمان قوی نیستند و صرفا به زبان یا حداکثر در اندیشه معاد را قبول دارند و قلبا بدان گرویده اند .
سوالات درس پنجم دین و زندگی 2
1ـ دو دیدگاه در مواجهه با مرگ کدام است.
2ـ چرا انسان نمی تواند خود را از اندیشه مرگ و نابودی نجات دهند.
3ـ دو واکنش کسانی که مرگ را پایان زندگی می دانند چیست.
4ـ کدام میل درونی است که انسانها را به بی توجهی به مرگ یا ترس و اضطراب می کشاند.
5ـ سطحی نگری منکرین آخرت نسبت به دنیا و دیدن ظاهر این زندگی مفهوم کدام آیه است.
6ـ از آیه «اولم یتفکروا فی انفسهم ما خلق الله السموات و الارض ...» بالحق بیانگر چیست.
7ـ ان کثیراً من الناس بلقاء ربهم لکافرون بیانگر چیست.
8ـ و رضوا بالحیاه الدنیا بیانگر چیست.
9ـ والدین هم عن ایاتنا غافلون بیانگر کدام خصوصیت منکرین معاد است.
10ـ آثار گناه آلود دیدگاه اول و رسیدن به سر نوشت زیان بار مفهوم کدام آیه است.
11ـ از پیامدهای این نگرش است که مرگ پایان زندگی است.
12ـ نگرانی انسان از مرگ معتقد است به علت چه چیزی زندگی برایش بی ارزش می شود.
13ـ کسی که به نگرش اول از مرگ معتقد است به علت چه چیزی زندگی برایش بی ارزش می شود .
14ـ بیماریهای روانی در انسان نتیجه چه نگرشی است.
15ـ الذین ضل سعیهم فی الحیاه الدنیا بیانگر چیست.
16ـ قل هل نبئکم بلاخسرین اعمالاً بیانگر چیست.
17ـ وهم یحسبون انهم یحسنون صنعاً بیانگر چه مفهومی است.
18ـ فبحطت اعمالهم بیانگر کدام پیامد نگرش گروه اول است.
19ـ دیدگاه دوم درباره مرگ چیست.
20ـ پیامبر (ص) درباره مرگ چه می فرماید.
21ـ از نظر پیامبر(ص) درباره مرگ چه می فرماید.
22ـ حضرت علی(ع) درباره مرگ چه می فرماید.
23ـ ............... میدان از دست جان و ........ عین نزدیک شدن به آن است.
24ـ پیامدهای نگرش دوم درباره مرگ چیست.
25ـ در دیدگاه دوم مرگ نسبت به دنیا ................ و نسبت به جهان دیگر .......... است.
26ـ من آمن باله ......... لا خوف علیهم بیانگر کدام پیامد نگرش دوم است.
27ـ تلاش حضرت علی (ع) در نخلستان و وقف آن به محرومان بیانگر کدام پیامد نگرش دوم مرگ است.
28ـ خدا پرستان در دنیا چگونه زندگی می کنند.
29ـ چرا خدا پرستان مرگ را ناگوار نمی دانند.
30ـ مرگ برای چه کسانی ناگوار است.
31ـ چرا خداپرستان از خدا عمر طولانی می خواهند.
32ـ کدام عامل سبب می شود دفاع از حق و مظلوم آسان تر شود.
33ـ شهادت طلبی نتیجه کدام دیدگاه است.
34ـ حدیث « انی لا اری الموت الا السعاده» بیانگر کدام پیامد نگرش الهی نسبت به مرگ است.
35ـ حضرت قاسم(ع) در پاسخ عموی خود چه چیزی را از عسل شیرین تر می داند.
36ـ مردم از فتنه گریزند و ندانند که ما / به تمنای تو در حسرت رستاخیزم در ارتباط با چه موضوعی است.
37ـ قرآن سرنوشت کسانی را که مرگ و زندگی برتر را فراموش می کنند چگونه معرفی می کند.
38ـ عبارت« فلا نقیم لهم یوم القیامه و زنا» در رابطه با چه کسانی است.
39ـ وقتی امام حسین (ع) در دو راهی ذلت و شهادت چه گفت.
40ـ که گور پرده ی جمعیت جنان باشد بیانگر چیست.
41ـ طبق آیه قرآن سرنوشت کسانی که به زندگی دنیا راضی شده چیست.
42ـ زیان کار ترین مردم چه کسانی هستند.
43ـ عبارت « فالیوم ننسا هم کما نسوا لقاء یومهم هذا در ارتباط با چه کسانی است.
44ـ رسول خدا فرمود برای ............... خلق شده اید نه برای ..............
45ـ حتمی ترین حادثه در زندگی انسان چیست.