درس ششم : آینده ی روشن
هدف کلی :
توانایی تبیین دلایل ضرورت معاد و امکان معاد جسمانی
مرور مفاهیم :
1. قرآن کریم حیات اخروی انسان را حتمی می داند و انسان ها را به اندیشه ی در آن دعوت می کند .
2. قرآن کریم زندگی دنیایی را عبث و بیهوده نمی داند و خداوند را از بیهوده کاری منزه می شمارد .
3. عقل آدمی می گوید که توجه به خبر انبیا درباره ی آخرت ، ضرورت است و هشدار آنان را باید جدی گرفت .
4 . اقتضای حکمت الهی وجود جهان آخرت و بازگشت انسان به سوی خداست .
5. اقتضای عدل الهی وجود جهانی به نام آخرت است نا انسانها به آن چه استحقاقش را دارند ، برسند .
6. زنده شدن انسان ها پس از مگر با همه ی قوانین علمی سازگار است و امکان تحقق آن وجود دارد .
7. از دیدگاه انبیا لازمه ی ایمان به خدا ، ایمان به آخرت است .
8. بعد از توحید مهم ترین موضوعی که در قرآن کریم سخن رفته ، معاد است .
یک استدلال : دفع خطر احتمالی لازم است
مقدمه اول : . مهم ترین خبری که انبیا برای بشر آورده اند خبر از معاد و سرای آخرت است و آنها آن را به عنوان یک خطر جدی عنوان کرده اند
مقدمه دوم :طبق یک قاعده عقلی« دفع خطر احتمالی لازم است . »
نتیجه : پس بر هر انسان عاقلی تحقیق و توجه به آخرت امری واجب و ضروری است
استدلالهایی که بر ضرورت معاد دلالت دارند :
- راه حکمت الهی
- راه عدل خداوندی
کار حکیمانه ، کاری است با هدف معقول و شایسته که نتایج صحیح و عاقلانه به دنبال دارد .
کسی که کارهایش حکیمانه است حکیم می گویند .
لازمه ی حکمت خدا این است که هیچ کاری از کارهای خدا بیهوده و عبث نباشد پس لازمه ی حکمت خدا این است که زندگی انسان را پایانی نباشد و آن چه در این جهان به دست می آورد با مرگ او از بین نرود .
خدا حکیم است چرا که اگر موجودی را خلق می کند :
- هدفی شایسته برایش قرار می دهد .
- امکانات رسیدن به هدف را هم به او اعطا می کند .
- اگر تمایلات و خواسته هایی در وجودش آفریده ، پاسخ مناسب آن را پیش بینی کرده است .
یک استدلال :
- هر انسانی میل به جاودانگی دارد و در آرزوی حیاتی جاویدان است
- لازمه حکمت الهی این است که اگر میلی را در نهاد انسان قرار داد راه رسیدن به آن را هم داشته باشد
- اگر زندگی انسان منحصر به همین دنیا باشد به معنی آن است که به این میل او پاسخ درستی داده نشده است .
نتیجه : از آن جایی که هر میلی که در نهاد انسان است ، پاسخگویی در جهان خارج دارد نتیجه می گیریم که یک زندگی جاوید در جهان آفرینش وجود دارد .
یک استدلال دیگر : « میل به کمالات بی نهایت » ضرورت معاد را ثابت می کند :
- انسان طالب و خواستار همه ی کمالات و زیبایی ها ست ، این طالب در هیچ حدی محدود نمی شود و پایان نمی پذیرد .
- دنیایی که در آن زندگی می کنیم به تنهایی جای مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای انسان نیست و عمر محدود انسان نیز با این گرایش ها تناسب ندارد .
- ممکن نیست که خداوند عشق به خود و حیات ابدی را در وجود کسی قرار دهد و سپس او را در حالی که هنوز به شدت مشتاق اوست و بدان نرسیده از هستی بیندازد .
نتیجه : اگر مرگ پایان زندگی انسان باشد ، عموم دستورات الهی و سفارش های عقل و فطرت بیهوده می شود و همه ی کمالات کسب شده از دست خواهد رفت . پس میل به کمالات بی نهایت ضرورت معاد را در پرتو حکمت الهی اثبات می کند .
اثبات ضرورت معاد بر اساس عدل الهی :
یک استدلال :
- در این دنیا هم انسان های نیکوکار و هم انسان های بد کار وجود دارند
- نظام حاکم بر این جهان اجازه نمی دهد که هر کس به طور کامل به نتیجه ی اعمال نیک یا بد خود برسد
- در این صورت اگر معاد نبود امکان اجرای عدالت میان مردمان وجود نداشت .
نتیجه : پس عدل خدا ایجاب می کند که در پی این جهان عالمی دیگر وجود داشته باشد تا عدل و داد درباره ی همگان اجرا شود .
سوالات درس ششم : آینده ی روشن
1 - چگونه به وسیله ی « قاعده ی دفع خطر احتمالی » معاد را اثبات می کنیم ؟
2 - پیامبران الهی بعد از توحید و یکتاپرستی مردم را به چه چیزی دعوت کرده اند ؟ توضیح دهید .
3 - از راه های عقلی که قرآن کریم در اثبات ضرورت معاد بر آن ها تأکید دارد ، دو مورد را نام ببرید .
4 - معاد را در پرتو حکمت الهی توضیح دهید .
5 - کار حکیمانه چگونه کاری است ؟
6 - حکیم به چه کسی گفته می شود ؟
7 - « گرایش به بقاء و جاودانگی » در پرتو حکمت الهی را توضیح دهید .
8 - « میل به کمالات بی نهایت » در انسان را شرح دهید .
9 - معاد در پرتو عدل الهی را شرح دهید .
10 - قرآن در جواب کسانی که امکان معاد را انکار می کند چه فرموده است ؟
11 - دیدگاه پیامبر اکرم ( ص ) درباره ی عدل الهی را بیان کنید .
12 - آیه ی شریفه ی « وَ ما خلقنا السماء والارضَ و ما بَینَهما باطلاً ذالک ظَنُ الذین کفروا فویلُ للذینَ کَفروا من النار اَم نَجعلَ الذینَ امنوا و عملوا صالحاتِ ... » را ترجمه کنید
13- کار حکیمانه چگونه کاری است؟
14- حکیم به چه کسی می گویند؟
15-دو ویژگی انسان را نوشته ، توضیح دهید؟
16- انسان چگونه به خصلت الهی آراسته می شود؟
17- انسان ها چگونه توسط قرآن کریم به ضرورت معاد پی می برند؟